Crowdfunding: jak pozyskać finansowanie społecznościowe?

Izabela Wojtaś, 23.01.2017 r.
Crowdfunding: jak pozyskać finansowanie społecznościowe?

Co jakiś czas masz ten sam niewiarygodny sen, że wydałeś swój debiutancki album lub grę, o której mówią na całym globie, a może stworzyłeś biznes na miarę Facebooka? A potem budzisz się i okazuje się, że choć Twój pomysł był genialny, to nie masz pieniędzy, by go urzeczywistnić. Jeśli tak, to koniecznie musisz się zapoznać z ideą crowdfundingu!

Crowdfunding nie jest w polskim środowisku start-upowym nowością. Na polskich portalach finansowania społecznościowego udzielono już wsparcia na łączną kwotę kilkunastu milionów złotych. Od kilku lat za jego pomocą swoje działania finansują przedsiębiorcy, artyści, designerzy – po prostu każdy, kto ma jakiś ciekawy pomysł i potrafi tak o nim opowiedzieć, żeby namówić społeczność do wsparcia finansowego. Dlaczego? Bo to od niej pozyskujemy kapitał.

Crowdfunding: jak pozyskać finansowanie społecznościowe?

Jak działa crowdfunding?

Jeśli pokusilibyśmy się o przetłumaczenie angielskiego terminu „crowdfunding” na język polski, to otrzymalibyśmy takie oto sformułowanie: „finansowanie przez tłum”. Choć może nie brzmi to najlepiej, to w dużym uproszeniu objaśnia mechanizm działania tej formy wsparcia. Tłum to po prostu pojedyncze osoby, które decydują się przelać jakąś kwotę na projekt, który ich zdaniem, jest tego wart. Nie ma tu żadnych widełek, które wskazywałyby, jak duże musi być to wsparcie. Każdy przekazuje tyle, ile uważa, zgodnie z zasadą „ziarnko do ziarnka, aż zbierze się miarka”, dlatego tak ważne jest to, by przedstawić swój pomysł jak najlepiej i zainteresować nim jak najwięcej osób. Niestety, większość platform, zarówno zagranicznych, jak i polskich, działa w modelu all-or-nothing (ang. wszystko albo nic), co tłumacząc najprościej, oznacza, że jeśli pomysłodawca nie zbierze całej kwoty, o którą prosi, nie otrzyma nic, a zebrane pieniądze wrócą po prostu do „inwestorów”.

Od pomysłu do biznesu – sześć kroków do otrzymania finansowania w ramach crowdfundingu

Crowdfunding: jak pozyskać finansowanie społecznościowe?

Jeśli masz już pomysł na dobry biznes, głowa aż pali Ci się od pomysłów na jego realizację, a Ty jesteś gotowy na wiele poświęceń, byleby tylko spełnić swoje marzenia, to musisz po prostu wziąć sprawy w swoje ręce. Poniżej Twoja ścieżka do sukcesu w sześciu krokach:

Krok 1. Sprawdź, czy ktoś promował już projekty podobne do Twojego. Nie martw się, jeśli kilka osób wpadło na podobny pomysł, tylko przeanalizuj ich realizację. To znaczy, zobacz, co zrobili dobrze, a co źle. Jak promowali swoje projekty i jakie przyniosło to efekty.

Krok 2. Podziel się swoim pomysłem na platformie crowdfundingowej. Musisz przejrzeć dostępne platformy crowdfundingowe (listę polskich platform znajdziesz w dalszej części tekstu), wybrać jedną, zarejestrować się i podzielić z innymi swoim pomysłem.

Krok 3. Zajmij się promocją swojego pomysłu. Tu nieocenione okażą się kontakty i media społecznościowe - wszystkim i wszędzie mów o swoim projekcie, udostępniaj informacje o nim  i odsyłaj do platformy, na której się nim dzielisz.

Krok 4. Daj się dobrze poznać społeczności zainteresowanej Twoim projektem. Potencjalni inwestorzy będą zadawać pytania, komentować pomysł, pamiętaj, by zawsze odnieść się do wszystkich sugestii i rozwiać wszelkie wątpliwości.

Krok 5. Zbiórka. Na tym etapie możliwe są dwa scenariusze: albo nie uda Ci się zebrać całej kwoty, o którą prosisz, w związku z czym wpłacone pieniądze wrócą do wspierających, albo uzbierasz całą kwotę i będzie mógł przejść do kolejnego kroku.

Krok 6. Realizacja. Jeśli dotarłeś do tego etapu, to znaczy, że gra była warta świeczki, właśnie osiągnąłeś swój pierwszy biznesowy sukces, tzn. uzbierałeś pieniądze na rozwój swojego projektu i teraz możesz przejść do jego realizacji.

Platformy crowdfundingowe

Najbardziej popularnym portalem crowdfundingowym na świecie jest Kickstarter.com. Z podsumowania działań przeprowadzonych w 2014 r. na portalu można się dowiedzieć, że byliśmy bardzo kreatywni: „3,3 miliona ludzi z prawie każdego zakątka świata wsparło różne projekty na łączną kwotą pół miliarda dolarów (1 000 dol. na minutę!). Dzięki temu 22 252 kreatywne projekty zostały urzeczywistnione”. A jak to wygląda na naszym podwórku? Na samej platformie PolakPotrafi.pl przedstawiono do tej pory 2760 projektów, a użytkownicy dokonali wpłat na łączną kwotę 16 164 793 zł. Te liczby mówią same za siebie – Polacy są kreatywni i coraz chętniej wspierają osoby kreatywne. To jednak niejedyna polska platforma crowdfundingowa, działa ich u nas już dwadzieścia. Poniżej lista alfabetyczna (to wrzucę na grafikę):

Crowdfunding: jak pozyskać finansowanie społecznościowe?

To tylko polskie platformy, ale oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, żebyś swoim pomysłem podzielił się na zagranicznych - wiele z nich jest także dostępnych dla polskich projektów. Praktyka pokazuje jednak, że na rodzimych platformach łatwiej jest się wybić. Powód? Banalny - po prostu konkurencja jest mniejsza. Istotne jest również to, że na zagranicznych platformach cały proces akceptacji pomysłu przebiega znacznie wolniej, co wynika z różnic formalno-prawnych, a co za tym idzie – często trzeba dostarczyć znacznie więcej dokumentów.

Jak wybrać odpowiedni portal?

Spojrzałeś na listę platform i pewnie zacząłeś się zastanawiać, jak wybrać tę najodpowiedniejszą. Choć wszystkie wymienione powyżej służą temu samemu celowi, to różnią się pewnymi zasadami i opłatami. Dlatego zanim wybierzesz tę, na której podzielisz się swoim pomysłem, dokładnie przeanalizuj kilka aspektów:

Krok 1. Sprawdź, jakie opłaty pobiera dany portal. Prawie każdy z wymienionych nalicza prowizję od zebranego kapitału, dlatego planując budżet projektu, trzeba to uwzględnić.

Krok 2. Sprawdź, jak rozwiązane są kwestie dotyczące podatków, jakie stosują rozwiązania chroniące „inwestorów” oraz jakie projekty mogą się pojawić na danym portalu. Modele działania portali crowdfundingowych w Polsce są różne, a to sprawia, że różnie mogą być też rozwiązane kwestie prawne.

Krok 3. Sprawdź, z jakich wtyczek społecznościowych możesz skorzystać na danym portalu. Znakiem naszych czasów są media społecznościowe, które są świetnym narzędzie do promowania wszelkich projektów, w związku z tym im będzie ich więcej, tym lepiej.

Jeśli po przeczytaniu tego tekstu Twój zapał nie zmalał, a może przebierasz właśnie nogami pod stołem, bo nie możesz się doczekać, aż zaczniesz działać, to po prostu zrób to! Zajdź odpowiednią dla siebie platformę, zadbaj o podstawowe kwestie formalno-prawne i zajmij się promocją swojego projektu. Powodzenie projektu zależy tylko od Ciebie! 

Potrzebujesz najlepszego konta firmowego?

PLN
1 000 PLN 100 000 PLN



43 konta firmowe

PLN
1 000 PLN 200 000 PLN
mies.
1 miesiąc 120 miesięcy

50 kredytów gotówkowych

PLN
10 000 PLN 3 000 000 PLN
PLN
10 000 PLN 3 000 000 PLN
lat
1 rok 50 lat

17 kredytów hipotecznych

PLN
2 000 PLN 500 000 PLN
PLN
2 000 PLN 500 000 PLN
mies.
1 miesiąc 120 miesięcy

11 kredytów samochodowych

PLN
10 000 PLN 3 000 000 PLN
PLN
10 000 PLN 30 000 000 PLN
lat
1 rok 50 lat

19 pożyczek hipotecznych

PLN
1 000 PLN 100 000 PLN


65 kont bankowych










75 kart kredytowych

PLN
1 000 PLN 200 000 PLN
mies.
1 miesiąc 120 miesięcy

16 kredytów konsolidacyjnych gotówkowych

PLN
10 000 PLN 3 000 000 PLN
PLN
10 000 PLN 3 000 000 PLN
lat
1 rok 50 lat

11 kredytów konsolidacyjnych hipotecznych

67 pożyczek gotówkowych

PLN
1 000 PLN 100 000 PLN
mies.
1 miesiąc 120 miesięcy

48 kont oszczędnościowych

PLN
500 PLN 200 000 PLN
1D 14D 2M 4M 6M 8M 10M 12M 18M 36M

147 lokat bankowych

PLN
1 000 PLN 2 000 000 PLN

93 kredyty dla firm

PLN
10 000 PLN 500 000 PLN

4 oferty leasingu




Mb/s
1 Mb/s 250 Mb/s
PLN
1 PLN 300 PLN
:

230 ofert telewizji - internetu

kWh
1-2 os. 3-4 os. 5-6 os. dom
dzień noc

63 taryfy energii dla domu

kWh
50 kWh 500 kWh
dzień noc

50 taryf energii dla firmy

Więcej artykułów: Finanse dla firm Słownik finansowy Kredyty dla firm Finansowanie działalności Kredyt inwestycyjny Kredyt obrotowy Finanse