W którym banku wycofasz przelew?

Maciej Kazimierski, 16.03.2016 r.
W którym banku wycofasz przelew?

Zrobiłeś błąd w przelewie i uświadomiłeś sobie to po jego zatwierdzeniu? To nie koniec świata – możesz go wycofać! Sprawdź, w jaki sposób to zrobić.

Jakiś czas temu sprawdziliśmy, co możemy zrobić, jeśli popełniliśmy błąd w przelewie. Teraz postanowiliśmy pójść za ciosem i sprawdzić, czy możemy wycofać złożony już przelew.

Mimo że przygotowując przelew, sprawdzamy wprowadzone do niego dane, to możemy się pomylić. W końcu, jak mówi stare przysłowie: „błądzić jest rzeczą ludzką”. Problemu nie ma, jeśli błąd zauważymy zanim zatwierdzimy przelew – wówczas możemy od razu dokonać stosownej korekty. Sprawa przedstawia się gorzej, jeśli lampka zaświeciła się nam już po jego zatwierdzeniu. Choć i wtedy nie jesteśmy w sytuacji bez wyjścia, zwłaszcza jeśli się pomyliliśmy, przygotowując przelew z przyszłą datą realizacji.

Zapytaliśmy banki oferujące konta osobiste o możliwość wycofania przelewu (pod warunkiem że nie miała jeszcze miejsca sesja wychodząca ELIXIR).

W którym banku możemy wycofać przelew?

Dobra wiadomość jest taka, że w większości banków, które odpowiedziały na nasze pytania, możliwe jest wycofanie złożonego przelewu. Co bardziej istotne, usługa ta oferowana jest przez banki bez konieczności ponoszenia dodatkowych opłat (wyjątkiem jest Bank Zachodni WBK, w którym złożenie czynności niestandardowej kosztuje 25 zł).

Warunkiem wykonania tej operacji jest złożenie dyspozycji z odpowiednim wyprzedzeniem, np. w Banku BGŻ BNP Paribas można odwołać zlecenie z datą przyszłą lub zlecenie stałe na dzień przed datą realizacji w kanale, w którym je złożono (np. przelew zlecony w pl@net, czyli w bankowości elektronicznej dawnego BNP Paribas Banku Polska, można odwołać w pl@net). W mBanku z kolei istnieje możliwość samodzielnego wycofania przelewu przed realizacją pierwszej sesji wychodzącej – wystarczy odwołać przelew w serwisie transakcyjnym (przelewy z datą przyszłą widoczne są w zakładce z operacjami zaplanowanymi).

A jak odwołanie przelewu wygląda u największego polskiego detalisty, czyli w PKO Banku Polskim?

– Wycofanie zleconego przelewu jest możliwe dopóki nie zostanie on zrealizowany (realizacja następuje w trakcie sesji przelewów wychodzących Elixir, 3 razy dziennie). Anulowanie jest możliwe zarówno w serwisie transakcyjnym, jak i przez infolinię i jest bezpłatne – mówi Joanna Fatek z PKO Banku Polskiego.

Powyżej przedstawiliśmy przykłady działań z wybranych banków, które należy podjąć w celu wycofania błędnie złożonego przelewu. Gdybyśmy chcieli w tym tekście podać odpowiedzi wszystkich banków, to zajęłyby one dużo miejsca. Dlatego zdecydowaliśmy się na zebranie ich w tabelach. Zapoznać się z nimi można po kliknięciu na poniższy link.

BANKI, W KTÓRYCH WYCOFASZ PRZELEW 

Gdzie nie uda się wycofać przelewu?

Możliwości wycofania przelewu nie dają tylko Bank Pekao SA, ING Bank Śląski i Toyota Bank.

W ING Banku Śląskim klient, który omyłkowo wykonał przelew, powinien się zgłosić do banku, np. przez contact center i wnioskować o pomoc w skontaktowaniu się z bankiem odbiorcą, by ten zwrócił niesłusznie otrzymane środki.

Z kolei w Toyota Bank Polska, jak wyjaśnił Sebastian Szmit, kierownik Wydziału Rozliczeń: – Ustawa o usługach płatniczych, która w polskim stanie prawnym obowiązuje od 24 października 2012 roku artykułem 51.1, odebrała klientowi prawo do anulowania przelewu po jego złożeniu: „Art. 51.1. Użytkownik nie może odwołać zlecenia płatniczego od chwili jego otrzymania przez dostawcę płatnika”. Niemniej jednak w Toyota Banku zawsze podchodzimy do naszych klientów w elastyczny sposób i w procesie obsługi klienta przewidujemy takie działanie. I dodaje, że proces zgłaszania anulowania przelewu może nastąpić poprzez infolinię banku: – Jeśli klient z odpowiednim wyprzedzeniem przekaże prośbę o anulowanie przelewu, to bank przed wysłaniem płatności do Krajowej Izby Rozliczeniowej (KIR) ma możliwość anulowania takiego przelewu. Jednocześnie pragniemy zaznaczyć, że od tego momentu nie możemy zagwarantować skuteczności anulowania zleconego przelewu z uwagi na to, że proces w swoim dalszym etapie jest już poza bezpośrednią kontrolą banku. Dodatkowo, jeśli klient zgłosi prośbę o anulowanie przelewu, a przelew został już wysłany z banku do KIR, wówczas bank może podjąć próbę pomocy klientowi i na jego wniosek skontaktować się z bankiem odbiorcy (kanałem dostępnym na rynku bankowym, stworzonym do komunikacji na linii bank-bank), prosząc o zwrot środków. Będzie to jednak tylko prośba, bez gwarancji skuteczności działania.

Wiemy już, które banki umożliwiają wycofanie błędnego przelewu, a które tej funkcjonalności swoim klientom nie udostępniają. Może się nasunąć pytanie, co się stanie, kiedy nie zdążymy wycofać przelewu i zostanie on zrealizowany?

Przelew zrobiony i co teraz?

Uspokajamy. Nawet w takiej sytuacji nie jesteśmy na straconej pozycji.

– Jeśli klient nie zdąży anulować przelewu, to nadal ma prawo do zwrotu pieniędzy od osoby lub firmy, która bezpodstawnie otrzymała pieniądze. Można tego dochodzić na podstawie zapisów Kodeksu cywilnego dotyczących bezpodstawnego wzbogacenia. Zgodnie z art. 405 Kodeksu cywilnego: „Kto bez podstawy prawnej uzyskał korzyść majątkową kosztem innej osoby obowiązany jest do wydania korzyści w naturze, a gdyby to nie było możliwe, do zwrotu jej wartości”. Oznacza to tyle, że przypadkowa osoba, na której konto w wyniku pomyłki trafią środki, uzyskuje nieuzasadnioną korzyść majątkową i ma obowiązek ją zwrócić. W takiej sytuacji należy się skontaktować z bankiem, w którym zlecaliśmy przelew (telefonicznie lub przez wiadomość w serwisie transakcyjnym), a następnie wysłać do przypadkowego odbiorcy wezwanie do zapłaty. Powinno ono określać kwotę podlegającą zwrotowi, termin zwrotu i numer rachunku, na który pieniądze powinny zostać odesłane. Gdyby się okazało, że omyłkowo obdarowany nie chce zwrócić tych środków, wówczas sprawę należy skierować do sądu – wyjaśnia Joanna Fatek z PKO Banku Polskiego.

Co prawda duża liczba banków umożliwi nam wycofanie przelewu. To dobra wiadomość. Lepiej jednak zachować szczególną uwagę podczas wypełniania przelewu. Po co mamy chwilę po wylogowaniu zachodzić w głowę, czy nie zrobiliśmy błędu, i po co tracić czas i nerwy na wycofanie złożonej dyspozycji?

Szukasz najlepszego konta bankowego?

PLN
1 000 PLN 100 000 PLN


65 kont bankowych

PLN
1 000 PLN 200 000 PLN
mies.
1 miesiąc 120 miesięcy

50 kredytów gotówkowych

PLN
10 000 PLN 3 000 000 PLN
PLN
10 000 PLN 3 000 000 PLN
lat
1 rok 50 lat

17 kredytów hipotecznych

PLN
2 000 PLN 500 000 PLN
PLN
2 000 PLN 500 000 PLN
mies.
1 miesiąc 120 miesięcy

11 kredytów samochodowych

PLN
10 000 PLN 3 000 000 PLN
PLN
10 000 PLN 30 000 000 PLN
lat
1 rok 50 lat

18 pożyczek hipotecznych










75 kart kredytowych

PLN
1 000 PLN 200 000 PLN
mies.
1 miesiąc 120 miesięcy

16 kredytów konsolidacyjnych gotówkowych

PLN
10 000 PLN 3 000 000 PLN
PLN
10 000 PLN 3 000 000 PLN
lat
1 rok 50 lat

13 kredytów konsolidacyjnych hipotecznych

65 pożyczek gotówkowych

PLN
1 000 PLN 100 000 PLN
mies.
1 miesiąc 120 miesięcy

48 kont oszczędnościowych

PLN
500 PLN 200 000 PLN
1D 14D 2M 4M 6M 8M 10M 12M 18M 36M

151 lokat bankowych

PLN
1 000 PLN 100 000 PLN



43 konta firmowe

PLN
1 000 PLN 2 000 000 PLN

93 kredyty dla firm

PLN
10 000 PLN 500 000 PLN

4 oferty leasingu




Mb/s
1 Mb/s 250 Mb/s
PLN
1 PLN 300 PLN
:

230 ofert telewizji - internetu

kWh
1-2 os. 3-4 os. 5-6 os. dom
dzień noc

63 taryfy energii dla domu

kWh
50 kWh 500 kWh
dzień noc

47 taryf energii dla firmy

Więcej artykułów: Konta osobiste Bankowość internetowa Banki Konta online Moneyback ROR