Ranking internetowych sklepów spożywczych 2016

Konrad Pluciński, 27.07.2016 r.
Ranking internetowych sklepów spożywczych 2016

Zakupy przez internet to przede wszystkim oszczędność czasu, często również pieniędzy. Kupujemy tylko określone produkty i nie ulegamy pokusie ściągnięcia z półki dodatkowych towarów, które nie są nam niezbędne. Eksperci TotalMoney.pl postanowili sprawdzić, który internetowy sklep spożywczy jest najtańszy i który oferuje najlepszą jakość obsługi.

Do badania wybraliśmy sześć dużych sklepów spożywczych: Almę (alma24.pl), Auchan (auchandirect.pl), E.Leclerc (leclerc24.pl), Frisco.pl (Frisco.pl), Piotra i Pawła (e-piotripawel.pl) oraz Tesco (ezakupy.tesco.pl). W każdym z nich zrobiliśmy zakupy, aby sprawdzić ceny, metody płatności oraz jakość i elastyczność dostawy. W każdej kategorii przyznaliśmy od 1 do 6 pkt.

Zwycięzcą rankingu z 23 pkt został sklep Frisco.pl. Na drugim miejscu znalazła się Alma, która zdobyła 15 pkt, a na trzecim Auchan z 14 pkt.

Najtańszy koszyk

Podstawową część badania przeprowadziliśmy 13 lipca 2016 roku. Sprawdziliśmy wtedy cenę koszyka składającego się z 35 produktów spożywczych w każdym ze sklepów biorących udział w naszym badaniu.
 

Ranking internetowych sklepów spożywczych 2016


Zwycięzcą tej części badania został sklep Frisco.pl, w którym za zakupy zapłaciliśmy najmniej, bo tylko 239,57 zł. Drugie miejsce zajął sklep Tesco, gdzie za podobny koszyk zapłaciliśmy 263,02 zł, czyli o ponad 23 zł więcej. Trzecie miejsce, z niemal identycznym wynikiem jak Tesco, zajął sklep Auchan. Stracił do drugiego miejsca zaledwie 23 gr, dlatego obu sklepom została przyznana taka sama liczba punktów.

Poza podium znalazł się E.Leclerc z koszykiem w cenie 278,66 zł, Alma, w której za zakupy musieliśmy zapłacić 307,71 zł oraz Piotr i Paweł. W tym ostatnim musieliśmy zostawić ponad 90 zł więcej niż u zwycięzcy rankingu.
 

Metodologia
Analiza cen produktów z koszyka została przeprowadzona 13 lipca 2016 roku. Do dnia publikacji rankingu ich wysokość mogła ulec zmianie. Robiąc badanie, szukaliśmy identycznych towarów. Staraliśmy się kupić produkty tego samego producenta, o takiej samej wadze lub pojemności, a nawet w takim samym opakowaniu. Tam, gdzie nie było to możliwe, porównywaliśmy ceny zamienników. W takim przypadku wybieraliśmy produkt o takich samych właściwościach i podobnej wadze (pojemności), ale pochodzące od innego producenta. W przypadku produktów na wagę sprawdzaliśmy cenę z dokładnością do 0,5 kg. 

 

Wynik kategorii Koszyk
Frisco.pl: 6 pkt, Tesco i Auchan: 5 pkt, E.Leclerc: 3 pkt, Alma: 2 pkt, Piotr i Paweł: 1 pkt.


Uzupełnieniem podstawowego koszyka był alkohol (piwo oraz wino). W tym przypadku ceny nie miały jednak wpływu na pozycję w rankingu, ponieważ nie we wszystkich sklepach można zamówić alkohol z dostawą do domu.

Dostawę na terenie Warszawy zrealizowały trzy sklepy: Auchan, Frisco.pl oraz Piotr i Paweł. Najtaniej za butelkę wina i cztery puszki piwa zapłaciliśmy w Piotrze i Pawle (32,38 zł), na drugim miejscu była oferta Auchan (32,64 zł), a na trzecim Frisco.pl (34,38 zł). Ten ostatni sklep daje jednak możliwość skorzystania z Faktorii Win, która oferuje szeroki wachlarz trunków.

Niewątpliwie ta część badania będzie miała największe znaczenie dla sporej części klientów e-sklepów i gdybyśmy sprawdzali tylko koszt dostawy, to na tym etapie moglibyśmy zakończyć ranking. Postanowiliśmy jednak sprawdzić dodatkowo koszty i jakość dostawy oraz oferowane metody płatności.

Elastyczna dostawa

Koszt dostawy jest zróżnicowany w zależności od terminu i godziny dostawy, lokalizacji, a także ceny zamówienia. Najczęściej z im większym wyprzedzeniem zamówimy dostawę, tym będzie ona tańsza. Podobnie, jeśli kurier będzie mógł do nas przyjechać w okolicach południa, a nie tylko rano lub wieczorem. Zazwyczaj możemy też liczyć na darmową dostawę po przekroczeniu określonej kwoty zamówienia.

Alma, Frisco.pl oraz Piotr i Paweł zrealizowały dostawę za darmo, w Tesco musieliśmy zapłacić 8,98 zł, Auchan przywiózł zakupy za 19,99 zł, a E.Leclerc dostarczył zamówienie za 39,90 zł.

Najbardziej elastyczny i najtańszy dla typowego odbiorcy będzie Piotr i Paweł, który w tej kategorii dostaje 6 pkt. Darmowa dostawa uzależniona jest tu od kwoty zamówienia i rejonu dostawy. Mieszkańcy Warszawy dwa razy w tygodniu (we wtorki i w środy) nie zapłacą w tym sklepie nic za dostarczenie zakupów niezależnie od kwoty zamówienia. To podstawowa przewaga nad konkurencją. W pozostałych przypadkach dostawa będzie bezpłatna, pod warunkiem, że kwota zamówienia przekroczy 200 zł. W opcji płatnej poniesiemy koszt między 4,99 a 9,99 zł w zależności od kwoty zamówienia. W dużych miastach dostawy realizowane są codziennie od godziny 8:00 do 22:00. W mniejszych mogą nie być dostarczane w weekendy i w święta. Składając zamówienie, wybieramy dwugodzinny przedział, w którym zostaną dostarczone towary.

5 pkt otrzymuje Frisco.pl. Za darmo dostarczy on zakupy, których cena przekroczy 200 zł (lub 100 zł w przypadku pierwszego zamówienia). W pozostałych przypadkach będziemy musieli zapłacić od 4,99 do 24,99 zł (w sytuacji, gdy robimy niewielkie zamówienie na kwotę nieprzekraczającą 100 zł). W Warszawie dostawa realizowana jest przez kierowców Frisco.pl za pomocą specjalnych samochodów wyposażonych w chłodnie. Dowożą oni zamówienia 7 dni w tygodniu od 6:00 do 23:00 w dni robocze, od 7:00 do 22:00 w soboty i od 8:00 do 20:00 w niedzielę. Co wyróżnia Frisco.pl na tle konkurencji, to to, że możemy precyzyjnie wybrać godzinę dostawy, ponieważ przedział wynosi 60 minut. Zakupy poza Warszawą dostarcza firma kurierska, wyłącznie w dni robocze.

Alma zdobyła 4 pkt. Bezpłatna dostawa jest możliwa przy zamówieniach przekraczających 50, 100 lub 150 zł w zależności od godziny, na którą zamawiamy dostawę. W innym przypadku zapłacimy od 4,90 do 14,90 zł. Dostawy realizowane są w godzinach od 10:00 do 22:00, 7 dni w tygodniu. Podobnie jak w większości sklepów mamy możliwość wybrania dwugodzinnego okienka, w którym zostanie nam dostarczona dostawa.

Sklep Tesco to zdobywca 3 pkt. Koszt dostawy wynosi tu od 5,48 do 11,98 zł w zależności od dnia, godziny oraz miasta dostawy. Dostawy realizowane są od 8:00 do 22:00, a przedział czasowy dostawy wynosi 2 godziny.

W Auchan koszt dostawy wynosi 19,99 lub 25 zł, jeśli zamawiany z dostawą w tym samym dniu. Dostawy realizowane są od 8:00 do 22:00, a okienko wynosi 2 godziny.

W przypadku zamówienia w E.Leclerc dostawy we Wrocławiu realizowane są za pośrednictwem kurierów sklepu, poza Wrocławiem przez zwykłego kuriera. Koszt dowozu we Wrocławiu zaczyna się od 7,99 zł, możemy zamówić wizytę kuriera między godziną 9:00 a 21.00 z 60 minutową dokładnością. Przesyłka do Warszawy kosztuje 39,99 zł i jest realizowana jedynie w dni robocze. 

Metodologia
Na ostateczną liczbę przyznanych punktów wpływ miały takie czynniki jak:
– możliwość skorzystania z darmowej dostawy i warunki jej uzyskania,
– koszty dostawy w opcji płatnej,
– godziny dostawy,
– możliwość dokładnego wyboru godziny dostawy.

 

Wyniki kategorii Dostawa
Piotr i Paweł: 6 pkt, Frisco.pl: 5 pkt, Alma: 4 pkt, Tesco: 3 pkt, Auchan: 2 pkt, E.Leclerc: 1 pkt.
Łącznie: Frisco.pl: 11 pkt, Tesco: 8 pkt, Piotr i Paweł oraz Auchan: 7 pkt, Alma: 6 pkt, E.Leclerc: 4 pkt.


Wysoka jakość dostawy

Sklepy dbają o jakość dostarczanych towarów, by żaden produkt nie dotarł do nas uszkodzony. Braki w zamówieniach lub zamienniki były rzadkością, to, co otrzymaliśmy, w 98 proc. pokrywało się z zamówieniem.

Najwyższą ocenę w tej kategorii zdobywa Frisco.pl. Zakupy były starannie zapakowane, pogrupowane, podzielone na kategorie – owoce, warzywa, produkty świeże, mrożone, napoje, pieczywo, mięso – i oddzielnie zapakowane. Jajka dokładnie zabezpieczone, owoce i warzywa ładnie zapakowane, a reklamówki podpisane − pojawiły się naklejki z nazwą zawartości, np. mrożone, owoce i warzywa itp. Na szczególną uwagę zasługuje fakt, że mrożonki zostały w samochodzie na czas dostawy pozostałych produktów i realizacji formalności, aby się nie rozmroziły w trakcie rozpakowywania przez kuriera pozostałych produktów.

Ranking internetowych sklepów spożywczych 2016


Auchan również może się pochwalić wysoką jakością dostawy. Zakupy zostały zapakowane w kartony z przegródkami. Produkty takie jak np. czekolada włożono dodatkowo do reklamówki, by nie uległy połamaniu lub zniszczeniu. Produkt mrożony został przywieziony w torbie termicznej, a owoce i warzywa w reklamówkach jednorazowych, pogrupowane na rodzaje, np. cytrusy. Jajka były dodatkowo zabezpieczone.
 

Ranking internetowych sklepów spożywczych 2016


Alma podobnie jak poprzednicy dostarczyła kompletne zamówienie. Wszystkie produkty były dobrze zapakowane, w grube, wytrzymałem reklamówki. Delikatne owoce były dodatkowo zapakowane w plastikowy pojemnik. Co więcej, jeśli w sklepie nie ma aktualnie zamówionego przez nas produktu to możemy wybrać jedną z opcji: anulować zamówienie, zrezygnowć z produktu lub wybrać zamiennik. My wybraliśmy tę trzecią opcję, obsługa Almy skontaktowała się z nami, by zapytać, czy mogą użyć zamiennika i sami zdecydowaliśmy, co wybieramy.
 

Ranking internetowych sklepów spożywczych 2016


Tesco przywiozło produkty powkładane w cienkie reklamówki. Produkty nie były podzielone na kategorie, w niektórych przypadkach do reklamówki były zapakowane pojedyncze towary. Reklamówki nie były oznaczone, a delikatne produkty nie były dodatkowo zabezpieczone. W dostawie zabrakło jednego produktu, który w dniu dostawy nie był dostępny. Cena towaru nie została uwzględniona na fakturze i nie obciążyła karty kredytowej.
 

Ranking internetowych sklepów spożywczych 2016


Podobny sposób dostawy praktykuje Piotr i Paweł. Wszystkie produkty zostały zapakowane w reklamówki jednorazowe, bez żadnych dodatkowych zabezpieczeń (np. na jajka) czy reklamówki termicznej na mrożonki. Nie było też naklejek z informacją, na które produkty należy uważać. Dostawca wypakowując zamówienie, nie zwrócił też uwagi na zawartość toreb. Można zamówić dostawę w kartonach, ale jest ona dodatkowo płatna. Jeden produkt nie został dostarczony, nie uwzględniono go jednak na fakturze i opłata nie została naliczona.
 

Ranking internetowych sklepów spożywczych 2016


E.Leclerc również przywiózł produkty w reklamówkach bez oznaczeń. Mrożonki zostały dostarczone w osobnym opakowaniu, ale była to zwykła reklamówka, a nie torba termiczna. Karta kredytowa została obciążona kwotą z zamówienia. Różnica wynikająca z innej wagi dostarczonych produktów w relacji do zamówionych została zwrócona w gotówce. Został dostarczony jeden zamiennik.
 

Ranking internetowych sklepów spożywczych 2016
 

Wyniki kategorii Jakość dostawy
Frisco.pl: 6 pkt, Auchan: 5 pkt, Alma: 4 pkt, Tesco: 3 pkt, Piotr i Paweł: 2 pkt, Leclerc: 1 pkt.
Łącznie: Frisco.pl: 17 pkt, Auchan: 12 pkt, Tesco: 11 pkt, Alma: 10 pkt, Piotr i Paweł: 9 pkt, Leclerc: 5 pkt.


Dogodne metody płatności

Robiąc zamówienie, za każdym razem płaciliśmy z góry kartą kredytową, ale dodatkowe punkty postanowiliśmy przyznać za dostępne formy płatności – im większa elastyczność, tym większa liczba punktów. Oferowane przez sklepy metody płatności przedstawiamy w tabeli.

Ranking internetowych sklepów spożywczych 2016

Wyniki kategorii Metody Płatności
Frisco.pl: 6 pkt, Alma: 5 pkt, Piotr i Paweł: 4 pkt, E.Leclerc: 3 pkt, Auchan: 2 pkt, Tesco: 1 pkt.
Łącznie: Frisco.pl: 23 pkt, Alma: 15 pkt, Auchan: 14 pkt, Piotr i Paweł: 13 pkt, Tesco: 12 pkt, Leclerc: 8 pkt.

Potrzebujesz TV i Internet w niskiej cenie?




Mb/s
1 Mb/s 250 Mb/s
PLN
1 PLN 300 PLN
:

230 ofert telewizji - internetu

PLN
1 000 PLN 200 000 PLN
mies.
1 miesiąc 120 miesięcy

49 kredytów gotówkowych

PLN
10 000 PLN 3 000 000 PLN
PLN
10 000 PLN 3 000 000 PLN
lat
1 rok 50 lat

14 kredytów hipotecznych

PLN
2 000 PLN 500 000 PLN
PLN
2 000 PLN 500 000 PLN
mies.
1 miesiąc 120 miesięcy

11 kredytów samochodowych

PLN
10 000 PLN 3 000 000 PLN
PLN
10 000 PLN 30 000 000 PLN
lat
1 rok 50 lat

18 pożyczek hipotecznych

PLN
1 000 PLN 100 000 PLN


73 konta bankowe










76 kart kredytowych

PLN
1 000 PLN 200 000 PLN
mies.
1 miesiąc 120 miesięcy

17 kredytów konsolidacyjnych gotówkowych

PLN
10 000 PLN 3 000 000 PLN
PLN
10 000 PLN 3 000 000 PLN
lat
1 rok 50 lat

14 kredytów konsolidacyjnych hipotecznych

62 pożyczki gotówkowe

PLN
1 000 PLN 100 000 PLN
mies.
1 miesiąc 120 miesięcy

51 kont oszczędnościowych

PLN
500 PLN 200 000 PLN
1D 14D 2M 4M 6M 8M 10M 12M 18M 36M

153 lokaty bankowe

PLN
1 000 PLN 100 000 PLN



47 kont firmowych

PLN
1 000 PLN 2 000 000 PLN

88 kredytów dla firm

PLN
10 000 PLN 500 000 PLN

5 ofert leasingu

kWh
1-2 os. 3-4 os. 5-6 os. dom
dzień noc

64 taryfy energii dla domu

kWh
50 kWh 500 kWh
dzień noc

47 taryf energii dla firmy

Więcej artykułów: Internet Porady Kredyty gotówkowe Karty kredytowe Rankingi