Faktoring – wady i zalety

Rynek usług faktoringowych w Polsce rozwija się bardzo dynamicznie. Z każdym rokiem wzrasta liczba firm, które decydują się na współpracę z faktorami. Dlaczego ten rodzaj finansowania okazuje się tak atrakcyjny? Co sprawia, że wielu ludzi uważa faktoring za „lekarstwo” na wiele chorób, trapiących polską przedsiębiorczość?

Chociaż obecnie faktoring budzi coraz więcej skojarzeń wśród Polaków, to jeszcze do niedawna niewiele osób zdawało sobie sprawę z tego rodzaju usługi finansowej.

Krótka historia faktoringu

Faktoring stosowano na szeroką skalę już w czasach kolonizacji Ameryki Północnej. Wtedy to pierwsi osadnicy sprzedawali bawełnę, tytoń oraz inne towary na rynki europejskie. Transport między kontynentami zajmował kiedyś zdecydowanie więcej czasu niż obecnie, dlatego banki wypłacały amerykańskim producentom zaliczki. Dzięki nim można było kontynuować prace bez oczekiwania na zapłatę ze strony swoich kontrahentów, którzy znajdowali się na Starym Kontynencie. Współczesny faktoring ewoluował, choć jego główne założenia, nie zmieniły się od kilkuset lat.

Faktoring – co to właściwie jest?

Aktualnie przedsiębiorcy mogą przebierać w ofertach usług faktoringowych. Tym rodzajem usług zajmują się banki, wyspecjalizowane instytucje finansowe, czy niezależne spółki, które próbują wypełnić coraz więcej nisz, tworzących się na polskim rynku. Faktoring to w dużym uproszczeniu wykup faktur z odroczonym terminem płatności przez faktora, czyli firmę świadczącą usługi finansowe.

W procesie faktoringu wyróżnia się trzy podmioty:

  • przedsiębiorstwo korzystające z usług faktoringowych (faktorant),
  • firmę świadczącą usługi faktoringowe (faktor),
  • kontrahentów faktorantów, najczęściej określanych jako dłużnicy.

Faktoring dotyczy nieprzeterminowanych faktur, wystawionych z tytułu sprzedaży towarów lub usług. W związku z dynamicznym rozwojem tego rodzaju usług,  mogą z nich korzystać zarówno duże firmy, jak i przedsiębiorcy z sektora MŚP. Faktoring jest najszybciej rozwijającą się usługą finansową w Polsce. Dzięki  temu rozwiązaniu  firma nie musi czekać na zapłatę faktury, ponieważ otrzymuje nawet 90 proc. jej wartości niemal natychmiast po dokonaniu sprzedaży. I to w gruncie rzeczy jest największą zaletą faktoringu.

Faktoring pełny, faktoring niepełny i wiele innych

Zapotrzebowanie na usługi faktoringowe sprawiło, że na rynku powstało wiele modeli finansowania faktur. Obecnie niemal każde przedsiębiorstwo, zajmujące się sprzedażą towarów i usług z odroczonym terminem płatności, może znaleźć dla siebie odpowiednią ofertę.

Faktoring pełny – umożliwia finansowanie należności z tytułu sprzedaży towarów lub usług z przeniesieniem ryzyka niewypłacalności kontrahenta z faktoranta na faktora.

Faktoring pełny to nie tylko sposób na poprawę płynności finansowej przedsiębiorstwa, ale także doskonała metoda na uniezależnienie się od kontrahentów, którzy nie regulują zobowiązania w terminie.Najpopularniejszym rodzajem faktoringu w Polsce jest faktoring pełny, zwany także faktoringiem bez regresu.

Sporym wzięciem cieszy się również faktoring niepełny, nazywany faktoringiem z regresem.

Faktoring niepełny – umożliwia otrzymanie natychmiastowej zapłaty za sprzedaż towarów i usług, jednak faktoranci nie przenoszą ryzyka ewentualnej niewypłacalności na faktorów.

Istnieje również połączenie obu wymienianych postaci faktoringu, czyli faktoring mieszany. Dzięki niemu przedsiębiorcy mogą skorzystać z przeniesienia ryzyka niewypłacalności kontrahenta, jednak tylko do określonej umową kwoty. Po przekroczeniu tej kwoty, przedsiębiorca ponosi ryzyko niewypłacalności, jak w przypadku faktoringu niepełnego. W sytuacji niespełnienia świadczenia przez kontrahentów, faktorant musi na własną rękę dochodzić do swoich roszczeń, a także rozliczyć się z faktorem. Jest to zdecydowanie tańszy rodzaj faktoringu niż faktoring pełny.

Istnieje kilka kategorii faktoringu, które mogą być realizowane w formie faktoringu pełnego, niepełnego oraz mieszanego:

  • Faktoring krajowy – przeznaczony dla firm zarejestrowanych w Polsce, które prowadzą działalność jedynie na terenie kraju.
  • Faktoring eksportowy – usługa przeznaczona dla firm, wysyłających swoje towary poza granicę Polski.
  • Faktoring importowy – krajowy faktor współpracuje z faktorem w kraju, z którego importowane są towary do Polski. Dzięki temu wystawiana jest gwarancja ochrony należności obu stronom. 

A może faktoring odwrócony?

Jedną z odmian faktoringu, która z każdym rokiem zdobywa coraz większą popularność, jest faktoring odwrócony, nazywany często faktoringiem odwrotnym. To doskonałe rozwiązanie nie tylko dla sprzedawców określonych towarów i usług z odroczonym terminem spłaty, ale także dla nabywców tego rodzaju dóbr. Faktoring odwrócony umożliwia finansowanie faktury dostawcy bezpośrednio po otrzymaniu informacji o wierzytelności.

Zalety faktoringu

Faktoring to elastyczne rozwiązanie finansowe, dzięki któremu przedsiębiorcy mogą w szybki sposób pozyskać pieniądze z tytułu sprzedaży towarów oraz usług z odroczonym terminem płatności. Faktoring sprzyja poprawie płynności finansowej przedsiębiorstwa przy jednoczesnej oszczędności czasu.

Faktorzy świadczą także dodatkowe usługi związane z zawieraniem transakcji pomiędzy podmiotami gospodarczymi, takie jak:

  • monitoring należności,
  • prowadzenie rozliczeń,
  • pomoc w ściąganiu należności.

Faktoring to doskonały sposób na uniknięcie problemów zatorów płatniczych, które stanowią spory problem dla polskich firm. Jak wynika z danych Krajowego Rejestru Długów, pod koniec 2017 roku długi polskich przedsiębiorstw przekroczyły 10 mld złotych. Na alarm bije także Biuro Informacji Gospodarczej, według którego ponad połowa polskich firm czeka na zapłatę za sprzedane towary lub usługi ponad dwa miesiące od terminu określonego na fakturze.

Faktoring – kto może z niego skorzystać?

Usługi faktoringowe są polecane wszystkim przedsiębiorstwom, które prowadzą sprzedaż towarów lub usług stałym kontrahentom. Wymierne korzyści tego sposobu finansowania odczuwają zarówno duże firmy, jak i jednoosobowe działalności gospodarcze, które dopiero zaczynają zdobywać rynku. Faktoring sprzyja konkurencyjności oraz rozwojowi, przez co jest polecany na każdym etapie prowadzenia biznesu.

Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że w trzech pierwszych kwartałach 2017 roku z faktoringu skorzystało ponad 8 tysięcy polskich firm. Łączną wartość faktur sfinansowana przez faktorów zrzeszonych w PZF  w tym okresie przekroczyła 132 mld zł. Najczęściej z faktoringu korzystają firmy z sektora produkcyjnego, dystrybucyjnego, a także transportu oraz usług. Jest to także rozwiązanie, które z roku na rok zdobywa coraz większą popularność wśród przedsiębiorstw budowlanych oraz firm zajmujących się obrotem detalicznym.

Artykuły 24.04.2018