Dziś trudno właściwie wyobrazić sobie, że konto bankowe jest dla jego właściciela niedostępne przez Internet. Jeszcze dekadę temu możliwość internetowego bankowania była ogromnym przywilejem, a nie tak jak obecnie – oczywistością. Jak wzrastał współczynnik eksploatacji bankowości internetowej i ilu Polaków wykorzystuje ją obecnie?
Klienci banków polubili internetowe bankowanie, ponieważ jest ono dla nich po prostu wygodne – zwalania z konieczności odwiedzaniaoddziału przy każdej realizowanej transakcji. Całodobowy dostęp do usług bankowych jest także wygodny choćby w odniesieniu do kontroli salda i historii rachunku, co zwalnia nas z konieczności rozpisywania poszczególnych transakcji czy koncentrowania się na obecnym stanie rachunku, ten bowiem jesteśmy w stanie szybko i wygodnie sprawdzić w każdym momencie i właściwie z dowolnego miejsca, by nie wspomnieć o dostępnych online zestawieniach czy tabelach grupujących wydatki. Oczywiście również banki czerpią profity z samodzielności swoich klientów. Bankowość internetowa to dla nich m.in. możliwość redukcji personelu obsługi, zmniejszenieczasochłonności realizacji procesów, automatyzacja i ograniczenie obiegu dokumentów papierowych czy możliwość pozyskania wielu dodatkowych informacji o kliencie oraz prezentacji właściwie nieograniczonego portfolio produktów, które skrojone jest idealnie pod wymagania użytkownika online.
Rozwój sektora w ostatniej dekadzie
Raport „Usługi bankowości elektronicznej dla klientów detalicznych – charakterystyka i zagrożenia” Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego z roku 2010 wskazuje, że posiadanie dostępu online do konta było w roku 2005 przywilejem nielicznych – mogło z niego korzystać około 1,4 mln posiadaczy rachunków.
Wykres 1 – Liczba aktywnych rachunków bankowych z dostępem przez Internet na tle liczby wszystkich aktywnych rachunków bankowych.
Źródło: Urząd komisji Nadzoru Finansowego
Już kilka lat później, bo w roku 2013 bankowość elektroniczna była dostępna dla ponad połowy Polaków, przy czym odsetek ten był wyższy, i wynosił 66 proc., dla dorosłych Polaków, którzy byli jednocześnie posiadaczami kont osobistych/ROR.
Wykres 2 – Dostęp do bankowości internetowej wśród dorosłych Polaków
Źródło: NBP – „Zwyczaje płatnicze Polaków”
Źródło: NBP – „Zwyczaje płatnicze Polaków”
Stan na dziś
Obecnie, według danych zawartych w dziewiętnastej edycji raportu NetB@nk przygotowywanego przez Związek Banków Polskich, już ponad 27 mln osób w Polsce ma dostęp do usług bankowości internetowej. W ciągu roku liczba klientów indywidualnych posiadających umowy umożliwiające dostęp do usług bankowości internetowej zwiększyła się o prawie 4 mln (16,77 proc.). Na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy o ponad 1,2 mln (10,07 proc.) zwiększyła się także liczba aktywnych klientów bankowości online, czyli klientów, którzy logują się do swoich systemów bankowych minimum raz w miesiącu. W minionym kwartale wzrost ten wyniósł ponad 330 tys. (2,58 proc.). „Bankowość internetowa rozwija się nieprzerwanie od wielu lat, i co więcej - widać, że dynamika przyrostów utrzymuje się na wysokim poziomie. To bardzo pozytywny trend ponieważ e-bankowość jest bezpieczna i oszczędza czas naszych klientów. Jest to także doskonałe narzędzie zwiększające efektywność naszej gospodarki” – mówi Krzysztof Pietraszkiewicz, Prezes Związku Banków Polskich.
Wykres 4 – Liczba klientów indywidualnych mających zawartą umowę korzystania z usług bankowości internetowej i liczba aktywnych klientów indywidualnych.