Strona główna  >  Artykuły  >  Lokaty konta  >  Korzystasz z bankowości mobilnej? sprawdź, na co musisz uważać
Artykuły 14.01.2016 Adriana Kokłowska

Korzystasz z bankowości mobilnej? Sprawdź, na co musisz uważać

wykop.pl

Banki dokładają wszelkich starań i wdrażają nowe zabezpieczenia, by klienci bankowości elektronicznej mogli czuć się bezpiecznie i pewnie. Oni jednak wciąż się obawiają. Czy mają do tego powody? Sprawdźmy, jakie są najczęstsze zagrożenia dotyczące bankowości mobilnej

Dostęp do własnego konta bankowego i możliwość wykonywania wszelkich operacji przez Internet, to bardzo wygodne rozwiązanie. Korzystają z niego w szczególności młodzi ludzie, którzy wybierają innowacyjne rozwiązania. Korzystanie z bankowości elektronicznej za pomocą smartfona czy tabletu to bankowość mobilna, zwana także m-bankingiem. Klienci banków mogą korzystać z niego na dwa sposoby:

– za pośrednictwem serwisu bankowego w wersji light, czyli lżejszej wersji strony www, stworzonej na urządzenia mobilne,

– za pomocą bankowych aplikacji mobilnych.

Do zalet m-bankingu zdecydowanie należy możliwość dostępu do rachunku z każdego miejsca i o każdym czasie, oszczędność pieniędzy i czasu (nie musimy chodzić do placówek bankowych) oraz możliwość kontroli i zarządzania własnym budżetem. A jakie są wady tego rozwiązania? Czy bankowość internetowa jest bezpieczna?

W 2015 r. rozwiązania Kaspersky Lab zablokowały próby uruchomienia szkodliwych programów, których celem była kradzież środków z konta, na 2 milionach komputerów. To o prawie 3% więcej niż w ubiegłym roku.

Jakie pułapki czyhają na internautów?

Na osoby surfujące po sieci (w tym korzystające z bankowości elektronicznej) czyha wiele niebezpieczeństw. Podstawowym zagrożeniem dla użytkownika bankowości elektronicznej jest tzw. phishing (więcej o tym zjawisku przeczytacz tutaj). Celem tego działania jest wyłudzenie tajnych informacji i danych osobowych klienta. Cyberprzestępca podszywa się pod instytucję, którą zazwyczaj jest bank, a niczego nieświadomy użytkownik loguje się na fałszywą stronę, która jest łudząco podobna do witryny banku. W ręce hakerów trafiąją wtedy wszelkie hasła, kody PIN oraz dane logowania klienta, które w przyszłości zostaną wykorzystane do przestępstwa, a mianowicie kradzieży środków z rachunku klienta. Phishing to nie wszystko. Niedawno pisaliśmy o złośliwym wirusie podmieniającym numery kont bankowych (tutaj). Jak się zabezpieczyć? Podstawą powinien być porządny antywirus. Ważna jest także zasada ograniczonego zaufania – czerwona lampka powinna nam się zapalić, gdy na witrynie łudząco podobnej do bankowego serwisu transakcyjnego zostaniemy poproszeni o podanie danych, o które nigdy dotąd bank nas nie prosił.

Przed każdym wpisaniem swoich danych do logowania należy więc dokładnie sprawdzić, czy znajdujemy się na prawidłowej stronie banku. Zwróćmy również uwagę na poprawność adresu, szczególnie gdy dostaniemy go e-mailem lub SMS-em.

Korzystając z bankowości za pomocą aplikacji mobilnej, zacznijmy od pobrania jej z wiarygodnego źródła. W 100% bezpieczne apki znajdziemy w sklepach przeznaczonych dla konkretnych systemów mobilnych. I tak odpowiednio użytkownicy systemu iOS powinni odwiedzić App Store, Windows Phone – Windows Phone Store, a Androida – Google Play. Żadne inne źródła instalacji bankowych aplikacji nie są potwierdzone, a pobranie ich z linków otrzymanych w e-mailu czy na forum naraża nas na niebezpieczeństwo.

O czym jeszcze warto pamiętać?

– Nie dawajmy się nabrać na apki, które umożliwiają zarządzanie kontem bez każdorazowego wpisywania hasła. Bezpieczny dostęp do wszystkich naszych pieniędzy jest niezwykle ważny, więc żaden bank nie pozwoli na to, by dostać się do konta bez podania danych logowania.

– Nie korzystajmy z bankowości mobilnej, gdy znajdujemy się w zasięgu hot spotów Wi-Fi. Dla przestępców przechwycenie naszych danych do logowania nie będzie wtedy problemem. Nie ryzykujmy, korzystajmy z dostępu do Internetu oferowanego przez operatora sieci komórkowej.

– Korzystajmy z możliwości ustawień liczby czynności bankowych wykonywanych przez smartfona. Lepiej zabezpieczyć się na przyszłość i ustalić limit przelewów zewnętrznych na np. trzy transakcje. W przypadku zgubienia bądź kradzieży telefonu nie będziemy musieli się obawiać, że niepożądana osoba skorzysta z naszych środków.

Dodatkowo zadbajmy o to, by w naszym telefonie nie znajdowały się niepotrzebne dane, których utrata może narazić nas na ryzyko. Absolutnie zrezygnujmy z zapisywania w notatkach czy szkicach sms wszelkich numerów kont, danych do logowania czy kodów PIN. Pozbądźmy się również zdjęć swoich kart płatniczych, by nikt nie mógł z nich skorzystać. Włączmy blokadę ekranu i zastosujmy dobry kod PIN, dzięki któremu będziesz mieć pewność, że osoby trzecie nie będą miały dostępu do smartfona.

A co, jeśli zgubię urządzenie?

W przypadku kradzieży lub zagubienia telefonu czy tabletu niezwłocznie skontaktuj się z bankiem i poinformuj go o zaistniałym fakcie. Wówczas bank usunie możliwość dostępu do rachunku z apki zainstalowanej na utraconym urządzeniu. Wtedy nawet osoba, która zna nasze dane, nie będzie mogła się zalogować. Warto również zmienić swoje hasło i login, by mieć pewność, że nikt nie zaloguje się na nasze konto.

Zagrożenia dotyczące bankowości mobilnej po raz pierwszy znalazły się wśród 10 najpopularniejszych szkodliwych programów finansowych. Raport z serii Kaspersky Security Bulletin zwraca uwagę na to, że mobilne zagrożenia finansowe należą do najpopularniejszych programów stworzonych w celu kradzieży pieniędzy. Cyberprzestępcy szukają coraz to nowszych metod na przechwycenie danych użytkowników bankowości mobilnej i wyczyszczenie mu konta. Należy więc być bardzo ostrożnym i uważać na wirusy znajdujące się na naszych urządzeniach. Ważne jest więc zainstalowanie oprogramowania antywirusowego na naszym smartfonie i korzystanie z m-bankingu z głową.