Chcemy jeździć samochodami hybrydowymi lub elektrycznymi

Dla 40 proc. spośród biorących udział w badaniu „AUTOwybory Polaków” ważne jest, żeby ich następny samochód wykorzystywał napęd alternatywny – hybrydowy lub elektryczny. Na ile samochody z takim napędem są popularne Polsce? Jakimi samochodami jeździmy? Odpowiadamy.

Na ulicach polskich miast widać całkiem sporo nowych samochodów osobowych. Nie maleje jednak liczba aut, które najlepszy okres mają już za sobą, mających 10 i więcej lat. Jak wygląda to w liczbach? Zacznijmy od samochodów nowych – jak podaje Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego − w kwietniu 2017 r. zarejestrowano ich niemal 39,5 tys. sztuk. Z kolei z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR wynika, że w kwietniu br. do Polski trafiły 75 954 samochody o DMC do 3,5 tony. SAMAR podaje też, że w kwietniu każdego dnia wydziały komunikacji rejestrowały średnio 4 000 aut sprowadzonych z zagranicy. Ich średni wiek wynosił 11,5 roku. Co to oznacza?

Według danych Eurostatu rosnący import używanych samochodów powoduje, że w Polsce blisko 60 proc. aut jeżdżących po drogach ma więcej niż 10 lat. Na tym tle wypadamy gorzej niż Rumunia, Węgry i Czechy, nie wspominając o Irlandii, gdzie takich aut jest na drogach jedynie ok. 10 proc. – informuje Najwyższa Izba Kontroli1).

Wiemy, jakimi samochodami jeździmy.

A jakimi samochodami chcielibyśmy jeździć?

Instytut Millward Brown przeprowadził – na zlecenie Exact Systems – badanie „AUTOwybory Polaków”. Uczestnikom badania zadane zostało pytanie: „Które z następujących cech powinien mieć samochód, który chciał(a)by Pan(i) kupić w przyszłości?”. Okazało się, że dla większości badanych najbardziej istotne jest to, żeby samochód zapewniał ochronę życia kierowcy i pasażerów, a także mógł być dopasowany do indywidualnych oczekiwań klienta. Na czynniki te wskazało odpowiednio 82,1 proc. i 46,1 proc. respondentów. Co ciekawe, dla 40,3 proc. ankietowanych ważne jest to, żeby ich następny samochód wykorzystywał napęd alternatywny, np. hybrydowy czy elektryczny.

Kto chciałby jeździć samochodem z napędem alternatywnym?

Spośród badanych, dla których ważny jest rodzaj napędu ich przyszłego samochodu, więcej jest mężczyzn (43,3 proc.) niż kobiet (33,4 proc.). Zakupem takiego auta najbardziej zainteresowane są osoby w wieku od 45 do 59 lat (51,5 proc. wskazań) i między 35 a 44 rokiem życia (38,6 proc.) mieszkające w miastach do 100 tys. mieszkańców (42,4 proc.) i powyżej 500 tys. mieszkańców (41,3 proc.). Nie powinno to dziwić – przecież samochody z napędem hybrydowym czy elektrycznym najlepiej sprawdzają się podczas jazdy w korkach. Zastanawiający może być duży odsetek (40,2 proc.) badanych mieszkających na wsi, którzy wskazali na to, że ich następny samochód powinien wykorzystywać napęd alternatywny.

Rynek samochodów hybrydowych i elektrycznych w Polsce

W I kwartale 2017 r. w Polsce zarejestrowano 4 733 samochody z napędem hybrydowym oraz 160 aut elektrycznych. W porównaniu do I kwartału 2016 r. liczba rejestracji hybryd wzrosła o 95,7 proc., a samochodów elektrycznych – o 5,3 proc. Skąd taka różnica? Dlaczego samochody hybrydowe są o wiele bardziej popularne? Przede wszystkim to kwestia ceny. Auto z napędem hybrydowym jest co prawda droższe od swojego odpowiednika z silnikiem benzynowym czy wysokoprężnym, ale można je kupić już za niecałe 67 tys. zł (tyle kosztuje nowa Toyota Yaris Hybrid). Samochody elektryczne są – jak na polskie warunki – drogie. Przykładowo, najtańszy Renault Zoe kosztuje 121 900 zł, a za Nissan Leaf trzeba zapłacić co najmniej 128 000 zł. Druga kwestia to zasięg – z danych udostępnianych przez producentów wynika, że zasięg Renault Zoe w najtańszej wersji wynosi 240 km, a Nissana Leaf – do 250 km. Także infrastruktura do ładowania samochodów elektrycznych w Polsce pozostawia wiele do życzenia.

Samochody z napędem alternatywnym – hybrydowym, elektrycznym czy wodorowym – są przyszłością motoryzacji. Emitują do atmosfery mniej szkodliwych gazów lub w przypadku aut elektrycznych i wodorowych nie emitują ich w ogóle. Czy jednak ich posiadanie się opłaca? Na to pytanie odpowiemy w następnym artykule, w którym porównamy koszty zakupu i użytkowania samochodów z silnikiem benzynowym, wysokoprężnym i z napędem hybrydowymi.

1. NIK o zanieczyszczeniu powietrza spalinami samochodowymi [online], protokół dostępu: https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/nik-o-zanieczyszczeniu-powietrza-spalinami-samochodowymi.html [24 sierpnia 2017].

Artykuły 24.08.2017