Płatności wearables przestają być ciekawostką, a stają się realną alternatywą dla kart i telefonu. Zegarki, opaski i pierścienie płatnicze szybko zdobywają kolejnych użytkowników, a najnowsze dane pokazują, że Polacy korzystają z nich coraz częściej – także codziennie. Sprawdź, kto płaci urządzeniami ubieralnymi, w jakich miejscach i dlaczego ta forma płatności może wkrótce wyprzedzić gotówkę.

- Jak Polacy płacą dzisiaj? Karta, telefon i wearables
- Zegarki, opaski i pierścienie. Jak często płacimy wearables?
- Kto najczęściej korzysta z płatności wearables? Liderem Generacja Z
- Czy Polacy chcą płacić urządzeniami ubieralnymi? Deklaracje użytkowników
- Gdzie płacimy przy pomocy wearables? Najpopularniejsze miejsca
Kilkanaście lat temu między słowami „płatność zbliżeniowa” i „karta płatnicza” można było postawić znak równości. W pierwszym okresie, kiedy płatności zbliżeniowe dopiero zdobywały popularność, każda taka transakcja wywoływała „efekt WOW”.
Potem wszystko potoczyło się szybko. Jesienią 2016 r. w Polsce pojawił się Android Pay (dziś Google Pay), później Garmin Pay, Apple Pay czy Fitbit Pay. Obecnie klienci banków mogą korzystać nawet z jedenastu portfeli cyfrowych (pełną ich „pulę” oferują Bank Millennium i mBank). Najnowszym portfelem cyfrowym jest Samsung Pay.
Płacić można nie tylko smartfonami, ale także tzw. urządzeniami ubieralnymi (np. zegarkami, opaskami czy pierścieniami), które najczęściej nazywane są angielskim określeniem „wearables”.
W październiku 2025 r. firma badawcza Minds&Roses przeprowadziła dla Mastercarda badanie na temat płatności wearables wśród pełnoletnich Polaków. Sprawdź, jakich odpowiedzi udzielili respondenci.
Jak Polacy płacą dzisiaj? Karta, telefon i wearables
Znaczna większość badanych, bo aż 81,6%, zadeklarowało, że w przeszłości zdarzyło im się skorzystać z plastikowej karty płatniczej (debetowej lub kredytowej). Ponad połowa (55,6%) przyznała się do płacenia telefonem.
Niemal 1/3 badanych (28,7%), którzy zadeklarowali płatności zbliżeniowych telefonem, robi to codziennie.
Zegarki, opaski i pierścienie. Jak często płacimy wearables?
W grupie 15,6% Polaków, którzy korzystają z urządzeń ubieralnych:
- zegarkiem płaci 11,6%,
- opaską 5,4%,
- pierścieniem 4,9%.

Częstotliwość płatności wearables jest imponująca:
- zegarkiem – 46,6% płaci kilka razy w tygodniu,
- opaską – 34,5% płaci codziennie,
- pierścieniem — 36% płaci codziennie, a aż 72% przynajmniej kilka razy w tygodniu.
Nic dziwnego. Płatność pierścieniem jest wyjątkowo wygodna — nie trzeba wyjmować telefonu ani wyginać nadgarstka, wystarczy zbliżyć dłoń do terminala.
Na tę wygodę wskazuje 67,3% badanych.
Kto najczęściej korzysta z płatności wearables? Liderem Generacja Z
Urządzeń ubieralnych do płacenia najczęściej używają przedstawiciele Generacji Z, czyli urodzeni między 1995 r. a 2012 r. Do płacenia przy użyciu zegarków, opasek czy pierścieni przyznało się 22,1% z tej właśnie grupy wiekowej.
Popularność nowoczesnych rozwiązań wśród „Zetek” nie powinna dziwić. Przedstawiciele tego pokolenia dorastali przecież w erze cyfrowej i biegle korzystają z nowoczesnych technologii.
A jak wygląda popularność wearables u przedstawicieli innych generacji? Odpowiedzi na to pytanie także udziela badanie. I tak przy pomocy wearables płaci:
- 18,1% millenialsów (osób urodzonych między 1981 r. a 2000 r., czyli dorastających na przełomie stuleci),
- 13% respondentów należących do Generacji X (tj. urodzonych w latach 1965 – 1980),
- 6,5% przedstawicieli Baby Boomers, czyli pokolenia urodzonego od połowy lat 40. do roku 1965.
Czy Polacy chcą płacić urządzeniami ubieralnymi? Deklaracje użytkowników
Spośród osób, które dotychczas nie płaciły urządzeniami ubieralnymi, 34,6% badanych chciałoby w przyszłości korzystać z nich. Wynik ten jest jeszcze nieco wyższy wśród millenialsów (39,4%). Ciekawy jest wynik wśród przedstawicieli Baby Boomers. 19,5% respondentów należących do tej grupy wiekowej deklaruje, że chciałoby korzystać z urządzeń ubieralnych.
Co ciekawe, 82,3% osób, które nie używały pierścieni płatniczych, słyszało już o tym rozwiązaniu.
Gdzie płacimy przy pomocy wearables? Najpopularniejsze miejsca
Z wyników badania wynika, że przy pomocy urządzeń ubieralnych płacimy za:
- drobne zakupy spożywcze (50,6% wskazań),
- jedzenie na mieście: restauracje, bary, kawiarnie (37,8% wskazań),
- zakupy kosmetyków i chemii domowej, rozrywkę i kulturę: kino, teatr, wydarzenia sportowe, park rozrywki (po 32,7% wskazań).
Infografika pokazuje wszystkie miejsca, które zostały wskazane przez uczestników badania.

Za co cenimy płatności wearables? Wygoda, szybkość i bezpieczeństwo
Płatności wearables cenimy przede wszystkim za szybkość i wygodę. I tak płatność w sklepie:
- zegarkiem jest szybka (69,2%), wygodna (66,4%), atrakcyjna (61,2%) i bezpieczna (55,3%),
- opaską jest szybka (70,5%), wygodna (66,2%), atrakcyjna (61,8%) i bezpieczna (53,4%),
- pierścieniem jest szybka (69,8%), wygodna (65,4%), atrakcyjna (61,9%) i bezpieczna (52,4%).
Co ciekawe, w sytuacji zakupów w pośpiechu niemal 1/3 badanych (29%) wybiera płatność telefonem (w przypadku Generacji Z odsetek jest jeszcze wyższy, wynosi aż 44,8%). Płatność wearables wybiera w takiej sytuacji 19,5% badanych.
Przyszłość płatności wearables w Polsce — co przewidują użytkownicy?
Jaka przyszłość czeka płatności wearables? Zdaniem większości Polaków w przyszłości będą one bardziej popularne niż gotówka (tak uważa 64% badanych), karta (60,7%), a nawet telefon (55,7%).
Z naszego badania wynika, że płatności urządzeniami ubieralnymi, w tym pierścieniami, wychodzą z niszy i stają się coraz częstszym wyborem przy terminalu. Choć dziś korzysta z nich jeszcze stosunkowo wąska grupa Polaków (15% dorosłych Polaków), to aż 72% użytkowników pierścieni płatniczych płaci nimi przynajmniej kilka razy w tygodniu, a 36% robi to codziennie. To pokazuje, że gdy konsument raz spróbuje takiej formy płatności, szybko docenia jej wygodę i bezpieczeństwo. Nie bez powodu większość badanych uważa, że w przyszłości płatności wearables staną się popularniejsze niż gotówka, tradycyjna karta, a nawet telefon – tak wyniki badania skomentowała Marta Życińska, dyrektorka generalna polskiego oddziału Mastercard Europe.
Przez ostatnich kilka lat korzystałem i nadal korzystam z płatności zbliżeniowych urządzeniami ubieralnymi. Przez moje ręce przeszły m.in. smartwatche Fitbit, Samsunga z WearOS, Garmina, Apple’a czy opaska płatnicza Mastercard. Obecnie najczęściej płacę pierścieniem Niceboy One Ultra. Nie rezygnuję przy tym z innych sposobów płatności (głównie bezgotówkowych) i bardzo cenię sobie możliwość wyboru.















