Na email, na aukcje internetowe, czy na sms - oszuści sięgają po coraz zmyślniejsze metody, żerując na naszej niewiedzy i naiwności. Jak się chronić przed przestępstwami internetowymi i co zrobić w przypadku kiedy damy się na nie nabrać? Podpowiadamy.
Według badań każdego dnia przeszło 80% takich cyberataków osiąga zamierzony efekt. Celem są nie tylko firmy, klienci banków czy instytucji finansowych ale i użytkownicy portali społecznościowych, uczestniczący w aukcjach internetowych.
Internetowym oszustwem występującym na potęgę jest phising, mający na celu wyłudzenie od użytkowników poufnych danych. Najpopularniejszą metodą jest oszustwo e-mailowe, w którym dostajemy do złudzenia przypominającą wiadomość przesłaną przez bank, operatora telefonicznego czy administratora portalu społecznościowego. Treść e-maila zawiera link do sfałszowanej strony, w której prosi się nas o podanie loginu i hasła. Jeśli je uzupełnimy, oszuści mają w garści nie tylko nasze pieniądze ale również dane osobowe…
Oszuści chcą nas nabrać także telefonicznie, prosząc o kontakt na podany nr bądź podanie swoich danych: loginów, haseł . Oddzwaniając/odpisując możemy stracić i pieniądze, i nasze personalia. Podobnie ma się rzecz z aukcjami internetowymi – użytkownik sklepu internetowego dostaje wiadomość o rzekomej dezaktywacji konta. Aby aktywować je ponownie musi kliknąć w link, po przejściu witryna do złudzenia przypomina prawdziwą stronę. Wpisując swoje dane jak na tacy dajemy oszustom dostęp do swojego konta.
Uważajmy też przy wklejaniu nr konta podczas zlecania przelewu, sprawdzajmy, czy jest prawidłowy. Może się zdarzyć, że podczas wykonywania transakcji, skopiowany przez nas nr konta może być zamieniony przez wirus na inny. Tym samym przelewamy pieniądze na niewłaściwe konto.
Jak chronić się przed wyżej wymienionymi? Zasady są proste:
- Nie wysyłaj mailowo, nie podawaj telefonicznie swoich danych: loginu, hasła itp. Banki, instytucje finansowe, administratorzy portali społecznościowych nigdy taką drogą nigdy nie proszą swoich klientów/ użytkowników o weryfikacje danych.
- Sprawdzaj adres url. Bezpieczne połączenia są zawsze szyfrowane.
- Zabezpiecz komputer oraz telefon programami/aplikacjami antywirusowymi.
- W razie jakichkolwiek wątpliwości kontaktuj się bezpośrednio z placówką banku/ infolinią banku.