Paliwo, ubezpieczenie, przeglądy okresowe, przeglądy i naprawy. To wszystko składa się na koszty utrzymania samochodu. Od początku roku za utrzymanie mojego auta zapłaciłem niemal 8 300 zł! Sprawdź dlaczego i co składa się na koszt utrzymania samochodu.
Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców podaje, że w 2018 r. w Polsce zostało zarejestrowanych niemal 1,5 miliona samochodów. Ta liczba pokazuje, że posiadanie własnych „czterech kółek” jest dla nas nadal bardzo ważne.
Nawet mimo zyskującego coraz większą popularność długoterminowego wynajmu czy car sharingu, czyli możliwości wynajmu aut na minuty i godziny.
Koszt rejestracji samochodu
To pierwszy wydatek, na który musisz się przygotować. Do wydziału komunikacji idziesz z wnioskiem o zarejestrowanie auta, ze swoim dokumentem tożsamości i z dokumentami samochodu (w przypadku nowego auta są to faktura VAT, książka pojazdu i wyciąg ze świadectwa homologacji).
Za zarejestrowanie nowego samochodu zapłacisz w sumie 180,50 zł (jeżeli będziesz wnioskował o indywidualne tablice rejestracyjne, koszt wzrośnie do 1 100,50 zł). Na koszt zarejestrowania samochodu składają się:
- tablice rejestracyjne zwyczajne – 80 zł,
- tablice rejestracyjne indywidualne – 1 000 zł,
- dowód rejestracyjny – 54 zł,
- pozwolenie czasowe – 13,50 zł,
- nalepka kontrolna – 18,50 zł,
- nalepka legalizacyjna – 12,50 zł,
- opłata ewidencyjna – 2 zł.
To ważne!
W dowodzie rejestracyjnym pojazdu jest miejsce na 6 pieczątek potwierdzających pozytywne odbycie przeglądu okresowego. Po 9 latach będziesz musiał wymienić dowód rejestracyjny (ja zrobiłem to w zeszłym roku). W takim przypadku za wydanie nowego dowodu rejestracyjnego zapłacisz 73,50 zł.
Ile kosztuje ubezpieczenie auta?
Następnie powinieneś ubezpieczyć auto. Musisz wykupić obowiązkowe ubezpieczenie Odpowiedzialności Cywilnej (OC). Możesz też kupić dobrowolne ubezpieczenie Autocasco (AC) i Assistance.
Zakres ubezpieczenia OC jest takim sam (reguluje go ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych). Ceny polis mogą różnić się w różnych towarzystwach ubezpieczeniowych. To, ile zapłacisz za OC będzie zależało od:
- twojej historii ubezpieczeniowej (im dłużej jeździsz bezszkodowo, tym większą zniżkę dostaniesz. Jej maksymalna wysokość to 60 proc.),
- twojego stażu za kierownicą,
- miejsca twojego zamieszkania,
- twojego stanu cywilnego, liczby posiadanych dzieci
- samochodu, który będziesz ubezpieczał (marki, modelu, rocznika, przebiegu czy pojemności silnika).
Cena AC będzie zależała nie tylko od twojej historii ubezpieczeniowej czy ubezpieczanego samochodu, ale też od zakresu ubezpieczenia. Możesz np. ubezpieczyć swój samochód tylko od kradzieży lub od wszystkich ryzyk. Jeśli chcesz, to możesz wybrać dodatkowe opcje (np. czy będziesz chciał korzystać z pomocy drogowej w przypadku awarii pod domem). Przygotuj się jednak na wyższy koszt polisy.
Dlatego zanim wybierzesz ubezpieczyciela, z którego usług skorzystasz, powinieneś porównać oferty dostępne na rynku i wybrać spośród nich tę, która jest dla Ciebie najbardziej odpowiednia.
Ile w tym roku zapłaciłem za ubezpieczenie samochodu?
Za polisę OC/AC/Assistance zapłaciłem w tym roku 1 303,44 zł (koszt OC wyniósł 678,92 zł). Wykupiona przeze mnie polisa obejmuje (poza OC):
- AC wypadkowe
- AC kradzieżowe
- ubezpieczenie NNW (Następstw Nieszczęśliwych Wypadków)
- Ubezpieczenie Kluczyki Plus
- Ubezpieczenie Szyby 24
- Ubezpieczenie Auto Assistance.
Przegląd samochodu - cena
Kupując fabrycznie nowy samochód, pierwszy przegląd okresowy w Stacji Kontroli Pojazdów będziesz zobowiązany wykonać po 3 latach od daty pierwszej rejestracji pojazdu. Następny – po dwóch latach, a kolejne – co rok. Jeżeli w samochodzie jest zamontowana instalacja LPG, to przeglądy wykonywane są co rok.
Za przegląd okresowy zapłacisz:
- 98 zł (+ 1 zł opłaty ewidencyjnej) – w przypadku samochodu z silnikiem benzynowym, wysokoprężnym czy napędem hybrydowym,
- 162 zł (w tym: 98 zł za przegląd, 63 zł za badanie instalacji LPG i 1 zł opłaty ewidencyjnej) – w przypadku samochodu z instalacją LPG.
Opłata za przegląd okresowy pobierana jest z góry – niezależnie od jego wyniku. Jeżeli będzie on negatywny, będziesz miał 14 dni na usunięcie usterek stwierdzonych przez diagnostę i na ponowne zgłoszenie się do stacji diagnostycznej. W takiej sytuacji zapłacisz za ponowne badanie podzespołów, w których stwierdzono usterki (np. badanie hamulców kosztuje 20 zł, a świateł drogowych i mijania – 14 zł).
Ile w tym roku zapłaciłem za przegląd okresowy?
Mój 11-letni Nissan zaliczył przegląd w Stacji Kontroli Pojazdów z wynikiem pozytywnym. Tak więc, zapłaciłem za niego 99 zł.
polecają ranking
Koszty przeglądów i napraw auta
Przeglądy i naprawy to kolejny koszt związany z utrzymaniem samochodu. Jeździsz nowym samochodem? W takim razie żeby nie utracić gwarancji powinieneś co roku jeździć na przegląd. Najlepiej (z punktu widzenia producenta) do Autoryzowanej Stacji Obsługi (ASO).
Zgodnie z unijną dyrektywą GVO, auto może być jednak serwisowane w niezależnym warsztacie, pod warunkiem jednak, że prace będą wykonane zgodnie z zaleceniami producenta i z wykorzystaniem wymaganych przez niego narzędzi i materiałów.
Co po upływie gwarancji? To od Ciebie zależy, czy nadal będziesz serwisował i naprawiał samochód w ASO, czy będziesz korzystał z serwisu niezależnego. Ja swój samochód od nowości serwisuję w tym samym warsztacie. Początkowo miał on autoryzację Nissana, a od mniej więcej 3 lat jest serwisem niezależnym.
Kolejna sprawa to naprawy. Samochód osobowy składa się z wielu części. Wraz z upływem czasu będą się one zużywać. Niektóre z nich – np. wycieraczki szyb – są tanie i łatwe do samodzielnej wymiany. Inne (np. elementy zawieszenia, układu hamulcowego czy elementy elektroniczne) – są droższe, a ich wymiana czy naprawa wymaga zaangażowania mechanika.
Ile w tym roku zapłaciłem za przeglądy i naprawy?
Za przegląd zapłaciłem w tym roku 1 889,09 zł. W jego ramach, oprócz normalnych czynności serwisowych (takich jak np. wymiana oleju, filtrów itd.) została m.in. wyczyszczona klimatyzacja i zamontowany nowy akumulator.
Na wiosnę w samochodzie zostały też wymienione tarcze i klocki hamulcowe na tylnej osi oraz linki hamulca ręcznego. Za naprawę tę (włącznie z częściami i robocizną) zapłaciłem 3 004,50 zł.
Koszt paliwa
To, ile paliwa będzie spalał Twój samochód, zależy m.in. od Twojego stylu jazdy, mocy silnika, jego pojemności, jego rodzaju czy tego jak dużo jeździsz po mieście a ile po trasie.
Załóżmy, że Twój samochód spala średnio 7 litrów benzyny na 100 km, a miesięcznie przejeżdżasz 1 000 km. Oznacza to, że w ciągu miesiąca zużyjesz 70 litrów paliwa, za które zapłacisz 361,90 zł (przy średniej cenie PB 95 5,17 zł/l).
W przypadku silnika wysokoprężnego koszt paliwa (średnia cena ON to 5,07 zł/l), wyniósłby – przy miesięcznym przebiegu 1 000 km – 354,90 zł. Najmniej zapłacisz, jeżeli w Twoim samochodzie założona będzie instalacja LPG – koszt paliwa, na którym przejedziesz 1 000 km to zaledwie 140 zł (średnia cena LPG to 2 zł/l).
Ile w tym roku zapłaciłem za paliwo?
Podsumowałem tegoroczne koszty paliwa (mój samochód zasilany jest PB 95). Od stycznia do końca lipca zatankowałem benzyny za 2 003 zł. Przez ten okres przejechałem ponad 4 000 km. Ten – w sumie – niewielki przebieg wynika z tego, że przez tydzień lub dwa tygodnie w każdym miesiącu jeżdżę samochodami testowymi, a wtedy moje auto odpoczywa na parkingu.
Utrzymanie samochodu w tym roku kosztowało mnie już 8 299,03 zł. To niemało. Zwłaszcza, że wartość mojego auta wynosi, wg danych INFO-EKSPERT, 13 900 zł. Koszty utrzymania samochodu mogą być jeszcze wyższe, gdyby uwzględnić w nich np. mycie samochodu (korzystam z myjni samoobsługowej i za jedno mycie płacę 8-10 zł), wymianę i przechowywanie opon (ten wydatek można ograniczyć kupując opony wielosezonowe).
Są jednak koszty, które trzeba ponieść. Mam na myśli koszty części wpływających na Twoje bezpieczeństwo (ogumienie, elementy układu hamulcowego czy zawieszenia). Nie warto też odkładać np. wymiany rozrządu. To pozorna oszczędność – zamiast zapłacić kilkaset złotych za wymianę tego elementu możesz zapłacić kilka tysięcy złotych za naprawę uszkodzonego silnika.
A ile kosztuje utrzymanie Twojego samochodu? Daj znać w komentarzach.