Najniższe średnie spalanie, najwyższy zasięg na jednym baku, niska utrata wartości po jednym roku. Jaki samochód charakteryzują te parametry? Sprawdźmy to.

Większość producentów oferuje samochody napędzane silnikami benzynowymi (do wyboru są silniki wolnossące lub z turbiną) lub wysokoprężnymi. Na rynku są też samochody hybrydowe, do napędu których służą silniki benzynowy i elektryczny. Który z napędów jest najbardziej opłacalny? Sprawdziliśmy to, biorąc pod uwagę:
- cenę auta,
- koszt paliwa potrzebnego do przejechania 20 000 km (na większą część tego dystansu – 12 000 km rocznie – przypada jazda w mieście, na część pozostałą – tzw. trasa),
- zasięg na baku,
- utratę wartości po roku, dwóch i trzech latach.
Auta z silnikami benzynowymi, wysokoprężnymi i z napędem hybrydowym porównywaliśmy na przykładzie Toyoty Auris 1,6 Valvematic (132 KM) 6 M/T, Toyoty Auris 1,4 D-4D (90 KM) 6 M/T i Toyoty Auris 1,8 Hybrid (136 KM) E-CVT. Pod uwagę wzięliśmy Toyotę Auris w wersji wyposażenia Active.
Po pierwsze – cena zakupu
Ceny aurisów z poszczególnymi rodzajami napędów wymienione są w poniższej ramce. Widać w niej, że różnica w cenie między modelem z silnikiem benzynowym, a tym z napędem hybrydowym wynosi 15 500 zł. W przypadku auta z silnikiem diesla różnica w cenie jest mniejsza – wynosi tylko 10 400 zł. Podobne różnice w cenach – wynoszące od 13 000 do 17 000 zł – można zaobserwować w przypadku innych modeli Toyoty z silnikiem benzynowym i napędem hybrydowym: Yaris, RAV4 i C-HR. Wyjątkiem jest nowa Toyota Yaris Hybrid, która jest o 2 000 zł tańsza od swojej siostry z silnikiem diesla.
Po drugie – koszt paliwa
Średnia cena paliw w Polsce (wg portalu e-petrol.pl) wynosi obecnie (stan na 5 lipca 2017 r.) 4,34 zł/l dla PB 95 i 4,12 zł/l dla ON. Według danych producentów porównywane przez nas samochody na każde 100 km potrzebują następujących ilości paliwa:
W przypadku rocznego przebiegu wynoszącego 20 000 km (z czego 12 000 km przypada na miasto, a 8 000 km na tzw. trasę) bezkonkurencyjna jest hybrydowa Toyota Auris. Na drugim miejscu uplasował się Auris z silnikiem diesla, a zestawienie zamyka Toyota z silnikiem benzynowym.
Po trzecie – zasięg
Na jednym baku paliwa najwięcej – bo aż 1 286 km – może przejechać hybrydowy Auris. O włos (a konkretnie o 36 km) mniejszym zasięgiem może się pochwalić Toyota Auris z silnikiem D-4D. Miejsce trzecie – z zasięgiem 820 km – przypadło Aurisowi z silnikiem 1.6 Valvematic.
Trzeba tylko pamiętać o tym, że zarówno koszty paliwa potrzebnego do przejechania 20 000 km rocznie, jak i zasięg wyliczone zostały na podstawie spalania podanego przez producentów. Rzeczywiste wartości osiągane przez osoby jeżdżące porównywanymi przez nas samochodami mogą być inne.
Po czwarte – utrata wartości
O pomoc w wyliczeniu utraty wartości – po roku, dwóch i trzech latach – poprosiliśmy ekspertów z Eurotax. Z informacji, jakie od nich dostaliśmy, wynika, że najmniej na wartości traci Toyota Auris z benzynowym silnikiem 1,6 Valvematic i z napędem hybrydowym. Ile procent tracą na wartości poszczególne porównywane przez nas samochody? Można to sprawdzić poniżej.
Diesel, benzyna czy hybryda? Co się bardziej opłaca?
Czas odpowiedzieć na pytanie postawione w tytule: co bardziej się opłaca? Samochód z silnikiem diesla, benzynowym, a może z napędem hybrydowym? Sprawdziliśmy to, przyznając punkty każdemu z porównywanych parametrów. Ich liczbę można sprawdzić ,klikając w poniższy banner.
Najwięcej punktów – 19 – zdobyła Toyota Auris z napędem hybrydowym. Na drugiej pozycji znalazł się Toyota Auris napędzany silnikiem benzynowym, a na trzecim – z silnikiem wysokoprężnym. Liczbę punktów, które przyznaliśmy za poszczególne parametry, można sprawdzić, klikając w poniższy banner.
Nasze porównanie obejmowało czynniki mierzalne, np. koszt zakupu, apetyt na paliwo czy utratę wartości. Pod uwagę nie wzięliśmy np. kosztów przeglądów – jak poinformowała nas Toyota Motor Poland – mogą się one różnić w zależności od stacji. W przesłanym nam przykładzie z Warszawy całkowity koszt przeglądu Aurisa z benzynowym silnikiem 1.6 Valvematic wynosi 849,72 zł, z napędem hybrydowym – 854,63 zł, a z silnikiem Diesla – 880,15 zł. Trzeba też pamiętać o tym, że posiadacz auta z napędem hybrydowym oszczędza na wymianie takich podzespołów jak np. alternator, pasek rozrządu czy rozrusznik. W hybrydzie wolniej zużywają się także hamulce.
Który z rodzajów napędu jest najbardziej opłacalny waszym zdaniem? Dajcie znać w komentarzach.