Z badań przeprowadzonych przez Gemius wynika, że z systemów bankowości elektronicznej korzystają najczęściej przedstawiciele pokolenia Y, tj. osoby urodzone po 1980 r. Prym w odsetku internetowego ubankowienia wiodą przy tym przedstawiciele grupy wiekowej 25-34 oraz 18-24. Co ciekawe, badania te wykazały także, że najpopularniejszym bankiem polskich internautów jest PKO BP.
Wyniki badania „Finanse i plany finansowe polskich internautów" przeprowadzone przez Gemius na czterech tysiącach polskich internautów wskazują, usługi bankowości elektronicznej są najbardziej popularne wśród osób w wieku między 25, a 34 rokiem życia. Aż 82% ankietowanych należących do tej grupy wiekowej zadeklarowała, że wykorzystuje systemy bankowości online.
Młodzi z potencjałem
Drugą najliczniej reprezentowaną grupą odbiorców bankowości elektronicznej są natomiast osoby między 18, a 24 rokiem życia. Grupa ta jednak, choć przypisywany jest jej ogromny potencjał rozwoju, nie inwestuje środków na lokatach terminowych, a także nie korzysta zbyt często z możliwości obsługi online produktów kredytowych czy funduszy inwestycyjnych. Młodzi między 18, a 24 rokiem życia wykorzystują bowiem konta internetowe głównie do kontroli stanu środków i historii dokonywanych operacji, a także do doładowywania telefonów komórkowych. Co ciekawe, za pomocą przelewów internetowych najczęściej regulują oni należności za produkty i usługi nabywane w Internecie oraz rozliczają się ze znajomymi i rodziną. Najmłodsza część użytkowników bankowości elektronicznej pytana o najbliższe plany związane z korzystaniem z usług finansowych deklaruje chęć otwarcia rachunku osobistego i wyrobienia własnej karty kredytowej.
Bez obaw
Z badań Gemiusa wynika także, że w odróżnianiu do innych grup wiekowych, młodzi w wieku 18-24 lata są grupą, która przejawia najmniej obaw związanych z obsługą bankowych systemów internetowych lub najczęściej deklaruje ich brak. Jest to przy tym dość charakterystyczna cecha tzw. pokolenia Y, czyli osób urodzonych po 1980 roku. Związane to jest z późniejszym wzrostem dostępności narzędzi informatycznych i samego Internetu. Osoby z tej grupy wiekowej nie mają więc problemów z korzystaniem z Internetu i mediów elektronicznych, co sprawia, że obsługa systemów bankowości elektronicznej jest dla nich procesem wręcz naturalnym.
Warto zwrócić uwagę na to, że spośród całej grupy czterech tysięcy ankietowanych internautów, aż 36% zadeklarowało, że spotkało się z problemami podczas korzystania z systemów bankowości online. Problemy te dotyczyły przede wszystkim trudności w znalezieniu wszystkich potrzebnych opcji (17% wskazań), braku jasnych informacji co do trybu załatwienia formalności (11% wskazań) oraz w ogóle nie działającego serwisu internetowego banku czy innej instytucji finansowej (11% wskazań).
Cytowany przez Gemiusa dr Emil Ślązak z warszawskiej Szkoły Głównej Handlowej zauważa także, że tak duża popularność, jaką wśród pokolenia Y cieszy się bankowość elektroniczna „wymusi na bankowości internetowej w Polsce diametralne zmiany jakościowe”. Dr Ślązak dodaje także, że „Szacuje się też, że do 2020 roku członkowie tego pokolenia zaczną intensywnie poszukiwać produktów kredytowych zwiększających ich konsumpcję, a ich oszczędności, przewyższą środki zgromadzone przez przedstawicieli starszej generacji”. Z kolei ekspert Gemiusa w obszarze zachowań konsumenckich, Mateusz Gordon, uważa, że „Walkę o e-klienta zwyciężą te banki, które uproszczą obsługę online, postawią na rozwiązania intuicyjne, ale też ułatwią klientom internetowy dostęp do kredytów i płatności ratalnych”.
Ulubione banki internautów
Gemius sprawdził także, który z banków jest najbardziej popularny wśród ankietowanych internautów. Bezkonkurencyjnym liderem okazał się tu… PKO Bank Polski. Z jego usług korzysta aż 23% internautów. Nie powinno to dziwić – bank ten (wg stanu na koniec 2012 r.) prowadził ponad 6,2 rachunków bieżących, a z pewnością spora część ich posiadaczy korzysta z bankowości elektronicznej (iPKO). Wraz z PKO BP w ścisłej czołówce znalazły się: Bank Pekao SA (13%) oraz ING Bank Śląski (12%). Instytucja, która większości z nas kojarzy się z bankowością elektroniczną – mBank – znalazła się poza „TOP 3 ulubionych banków internautów”. Korzystanie z jego usług deklaruje 10% internautów.
Z raportu Gemiusa wynika, że PKO Bank Polski zawdzięcza swoją wysoką pozycję przede wszystkim możliwości zaciągnięcia debetu (30%), kontu osobistemu (produkt ten posiada 23% internautów) czy karcie debetowej (20%). Bank Pekao z kolei prowadzi pod względem liczby klientów korzystających z funduszy inwestycyjnych (16%), konta osobistego (13%) i kredytu (11%).
PKO Bank Polski cieszy się największą popularnością wśród internautów w wieku 35-44 lata (28% ankietowanych) oraz powyżej 44 roku życia (31%), a także internautów mieszkających w miastach do 50 tys. mieszkańców (29%). Z usług Banku Pekao korzysta 16% osób w wieku 35-44 lata, 17% osób powyżej 44 roku życia oraz 16% osób z miast do 50 tys. mieszkańców.
Zajmujący trzecią pozycję ING Bank Śląski cieszy się popularnością wśród klientów z dużych i średnich miast, a jego domeną jest konto oszczędnościowe (19%) oraz indywidualne konto emerytalne (16 %). Znajdujący się na czwartym miejscu mBank wymieniały częściej osoby osiągające dochody powyżej 3000 zł, dla których najpopularniejszym jego produktem jest karta debetowa (16%).