Strona główna  >  Artykuły  >  Karty kredytowe  >  Kupowanie elektroniki – w polsce czy za granicą?
Artykuły 09.01.2018 Maciej Kazimierski

Kupowanie elektroniki – w Polsce czy za granicą?

wykop.pl

Przed tobą zakup elektroniki? Gdzie opłaca się kupić takie gadżety najtaniej? Najwygodniej jest skorzystać ze sklepu internetowego, ale gdzie ceny będą niższe – w Polsce czy za granicą? Sprawdzamy to na przykładzie zegarka Casio G-Shock oraz aparatu Sony Cyber-shot!

Z raportu „E-commerce w Polsce 2017. Gemius dla e-Commerce Polska” wynika, że w e-sklepach kupujemy najczęściej odzież, dodatki i akcesoria (na nie wskazało 73 proc. badanych), na dalszych miejscach znalazły się książki, płyty i filmy (70 proc. wskazań) oraz sprzęt RTV/AGD, na który wskazało 58 proc. badanych. Co ważne, kupować możemy nie tylko w polskich sklepach internetowych ale też za granicą. Przykładowo, Amazon.de od nieco ponad roku dostępny jest w polskiej wersji językowej, a zamówienia o wartości co najmniej 39 euro wysyłane są do Polski bezpłatnie.

Czy kupowanie elektroniki za granicą jest opłacalne?

Na pytanie, czy opłaca się kupować gadżety elektroniczne za granicą odpowiemy na przykładzie zegarka Casio G-Shock GW-M5610-1ER i aparatu fotograficznego Sony Cyber-shot DSCR X100 M4. Cenę zegarka z Amazon.de porównam do ceny w oficjalnym sklepie polskiego dystrybutora, natomiast w przypadku aparatu do kwoty, jaką musimy zapłacić za niego na scentre.pl, czyli w sklepie internetowym sieci Sony Centre, jednego z dealerów produktów Sony. Oprócz kosztów zakupu przyjrzę się też warunkom gwarancji i ewentualnych zwrotów. Sprawdzę też, w jaki sposób najlepiej jest za zakupy zapłacić. Ceny w euro będę przeliczał na złote na podstawie średniego kursu NBP. W rzeczywistości, przy płatności np. kartą kredytową, cena wyrażona w euro będzie przeliczona na złote z wykorzystaniem kursu obowiązującego w banku, z którego usług korzystamy. Różnice w cenie mogą być zatem mniejsze od podanych w artykule.

Zegarek – gdzie kupić najtaniej?

Jakiś czas temu postanowiłem kupić wytrzymały zegarek. Taki, którego będę mógł wziąć na plażę, bez obawy że do jego wnętrza dostanie się piasek, którego nie będę musiał zdejmować przed wejściem do wody na basenie czy z którym będę mógł pójść na siłownię. Mój wybór padł na Casio G-Shock GW-M5610-1ER. Jego cena w sklepie Timetrend.pl wynosi 675 zł. Na Amazon.de zegarek ten kosztuje aktualnie 86,40 euro, co po przeliczeniu wg średniego kursu NBP (4,1779 zł) daje 360,97 zł. Cena jest więc największą zaletą dokonania transakcji za granicą.

Jeśli zaletą kupna zegarka za granicą jest jego niższa cena, to jakie są wady takiego rozwiązania? Zapytałem o to firmę ZIBI, dystrybutora m.in. zegarków Casio. Na pytania odpowiedział Artur Róża, Brand Manager marki Casio.

  • Standardowa gwarancja na zegarki Casio pochodzące z polskiej dystrybucji wynosi 3 lata (z możliwością przedłużenia o kolejne 3 lata). Jak długą gwarancją objęte są zegarki Casio sprzedawane na Amazon.de? - Gwarancja 3+3 lata to indywidualne działanie ZIBI SA na rynku Polskim. Produkt jest tak dobrze rozpoznawalny na naszym rynku, a zegarki oferują tak dobrą jakość, że nie obawiamy się wydłużenia gwarancji podstawowej do lat 3 ani też opcjonalnego wydłużenia o kolejne 3 lata za de facto niewielkie pieniądze. Zegarki z Amazon.de mają standardową gwarancję na okres 2 lat. Co prawda na niektórych rynkach zagranicznych, w tym w Niemczech wprowadzono gwarancję 3 lata na zegarki G-SHOCK z kolekcji Master of G oraz Exclusive, natomiast nie są one dostępne w platformie internetowej takiej jak amazon.de ze względu na zapisy w Umowie Dystrybucji Selektywnej, którą powyższe kolekcje są objęte.
  • Jak rozkładane są koszty przesyłki w przypadku zwrotu zegarka przed upływem 14 dni od dnia zakupu - w przypadku zakupu na TimeTrend.pl i Amazon.de? Obecnie koszty przesyłki są po stronie klienta.
  • Zibi.pl honoruje gwarancję międzynarodową wystawianą m.in. przez Amazon.de. W jaki sposób można dostarczyć zegarek do serwisu - za pośrednictwem jednego ze sklepów stacjonarnych TimeTrend czy np. przesyłką kurierską? - ZIBI SA honoruje gwarancje wystawione przez dystrybutorów współpracujących z oddziałami Casio. Lista dystrybutorów wymieniona jest tutaj: https://www.casio-europe.com/euro/support/distributors/watches/ Zakładając, że amazon.de sprzeda zegarek z gwarancją Casio Europe, wtedy ZIBI SA oraz wszyscy inni dystrybutorzy będą gwarancję honorować. Działa to wymiennie, gwarancja ZIBI SA jest honorowana też przez wszystkich innych dystrybutorów, wtedy jednak jedynie przez 2 lata (nie obowiązuje wydłużenie za granicą). Zegarek w celu naprawy serwisowej najlepiej skierować do jednego z autoryzowanych, regionalnych punktów serwisowych lub serwisu centralnego w Sochaczewie. Można to zrobić osobiście lub za pośrednictwem przesyłki kurierskiej bądź pocztowej. Lista punktów serwisowych znajduje się tutaj: https://www.zibi.pl/grupa-zibi/punkty-serwisowe/.

Podsumowując, kupując zegarek Casio za granicą zapłacimy za niego mniej niż w Polsce, ale objęty będzie krótszą gwarancją.

Aparat fotograficzny – w jakim sklepie najlepiej kupić?

Mogę określić siebie jako zaawansowanego fotografa amatora. Przez dość długi czas w wakacyjnych (i nie tylko) wojażach towarzyszyła mi lustrzanka cyfrowa. W końcu jednak powiedziałem „dość” i zacząłem rozglądać się za alternatywą. Wybór padł na tzw. zaawansowany kompakt, aparat łączący niewielkie rozmiary z możliwością ręcznego ustawiania parametrów zdjęcia (czasu naświetlania czy przysłony) i wyposażony w jasny obiektyw. Zdecydowałem się na Sony Cyber-shot DSCR X100 M4. W sklepie internetowym scentre.pl trzeba za niego zapłacić 3 399 zł. Sony Centre to sieć franczyzowa, która sama ustala cenę produktów marki Sony. Warto więc przed zakupem zorientować się w cenach innych sprzedawców, by znaleźć jak najbardziej korzystną ofertę. Na Amazon.de aparat ten wyceniony jest na 709 euro. Po przeliczeniu wg średniego kursu NBP jego cena wyniosłaby 2 962,13 zł. Różnica w cenie (436,87 zł) nie jest aż tak duża, jak mogłoby się wydawać, wynosi niecałe 13 proc. Pierwszy z argumentów – cena – padł więc z hukiem… Drugi – gwarancja – też. Jak powiedział Piotr Wieruszewski, Prezes Zarządu SC Electronics: – Jeśli chodzi o gwarancję jaką objęte są sprzedawane w naszym sklepie produkty to podstawą jest gwarancja producenta, z reguły są to 24 miesiące. Dużym atutem zakupów w Sony Centre jest też możliwość wydłużenia za dopłatą gwarancji nawet do pięciu lat. Nie jest to ochrona oferowana przez towarzystwa ubezpieczeniowe, ale pełna ochrona gwarancyjna producenta wydłużona o jeden, dwa lub trzy lata.

Kolejnymi argumentami za zakupem w aparatu w Polsce są warunki reklamacji czy ewentualnego zwrotu.

– Polityka zwrotów w sklepie internetowym Sony Centre jest realizowana zgodnie zapisami ustawy w tej kwestii. Klient dokonujący zakupu jako Konsument (w rozumieniu artykułu 22 KC) może w ciągu 14 dni od otrzymania towaru odstąpić od umowy kupna bez podania przyczyny. Odsyła on wówczas produkt we wskazane miejsce, a my zwracamy środki. Z rozmów z Klientami wynika, że termin ten w przypadku elektroniki w zupełności wystarczy i wydłużenie go nie zmieniłoby wiele dla Klientów. Najczęściej odstąpienia występują w ciągu pierwszych trzech dni od otrzymania przesyłki. Po rozpakowaniu przesyłki Klient widzi co kupił i wie czy faktycznie to jest to czego się spodziewał – komentuje Piotr Wieruszewski i dodaje, że – na szczęście  niezwykle rzadko trafiają nam się sytuacje problematyczne kiedy to Klient odsyła produkt w stanie znacząco gorszym niż otrzymał. Wówczas zgodnie z ustawą, jak i naszą polityką, dajemy Klientowi wybór – potrącamy zwracaną kwotę o tyle na ile wycenione jest uszkodzenie lub odsyłamy towar a Klient rezygnuje z odstąpienia. Na szczęście zawsze udaje nam się dojść z Klientem do porozumienia. Najważniejszy jest dialog i indywidualne podejście do każdej sprawy.

W tym przypadku warto chyba zapłacić nieco więcej – 5-letnia gwarancja jest chyba tego warta. Dodatkowym atutem jest też fakt, że nabywając produkty w Sony Centre, klient ma dożywotnio bezpłatny dostęp do ekspertów Sony, którzy służą pomocą w razie problemów.

Gadżety elektroniczne - jak zapłacić za zakupy? 

Za zakup w polskim sklepie internetowym możemy zapłacić na kilka sposobów – np. przelewem, kartą płatniczą (debetową lub kredytową), przy użyciu usługi BLIK czy przy odbiorze produktu w sklepie stacjonarnym. W przypadku zakupu przez scentre.pl istnieje także możliwość rozłożenia płatności na raty, po weryfikacji zdolności kredytowej klienta przez bank.

W przypadku sklepów zagranicznych jedynym sposobem jest płatność kartą (kredytową lub debetową). Który sposób płatności jest najlepszy? Mogę zdecydowanie polecić kartę kredytową. Dlaczego? Z dwóch przynajmniej powodów. Pierwszym jest chargeback, czyli zwrot środków za transakcję, za którą zapłaciliśmy kartą. Procedura zwrotu inicjowana jest przez klienta a realizowana przez wystawcę karty. Więcej na temat tej usługi można przeczytać w artykule „Chargeback – co to jest?”. Drugim powodem jest odroczenie płatności – za kupiony przedmiot płacisz nawet po 56 dniach.

Jeszcze kilka lat temu zakupy w zagranicznych sklepach były poza naszym zasięgiem. Teraz nie stanowi to żadnego problemu. Czy zatem kupować w Polsce czy za granicą? Na to pytanie każdy powinien odpowiedzieć sobie sam. Przed podjęciem ostatecznej decyzji trzeba sprawdzić czy na pewno zakup za granicą będzie opłacalny. Pod uwagę trzeba wziąć nie tylko cenę ale też warunki gwarancji – niektórzy importerzy elektroniki działający na polskim rynku nie honorują gwarancji na produkty swojej marki kupione poza granicami Polski. A wy wolicie kupować elektronikę w Polsce czy za granicą? Dajcie znać w komentarzach.

Ceny wyrażone w euro i kurs euro wg NBP aktualne w dniu 10 stycznia 2018 r.