Icon
Marketing sportowy - na kogo stawiają banki?
Kredyty gotówkowe
Poradnik lokat

Marketing sportowy - na kogo stawiają banki?


Icon 7/15/2016 | 12:00 AM
Icon 6 min. czytania
Icon Rzetelne źródło informacji

Banki coraz chętniej angażują się w życie społeczne. Finansują wydarzenia muzyczne, kulturalne, działają charytatywnie, zakładają własne fundacje, promują ekologiczny tryb życia i... sponsorują różne dyscypliny sportu. W krajach zachodnich zjawisko to znane jest już od dawna ale i w Polsce zaczyna być coraz bardziej popularne. Czy sportowe osiągnięcia naszych rodaków mogą pozytywnie wpłynąć na wizerunek banków?

Marketing sportowy - na kogo stawiają banki?

Działanie sponsoringu jest długookresowe. Jego głównym celem jest przede wszystkim pozytywny wpływ na wizerunek sponsora. Efekty można zaś badać dopiero po długim okresie. Banki, które głównie stawiają na reklamy telewizyjne i kampanie reklamowe, nie żałują pieniędzy na alternatywną formę promocji, jaką jest marketing sportowy. Które banki angażują się w sport, dlaczego się na to zdecydowały i jakie działania prowadzą? Zapraszamy do lektury.


Gra w bule – francuskie rozgrywki

Pierwszym przykładem banku społecznie odpowiedzialnego jest Credit Agricole Bank Polska. Posiada on francuskie korzenie i stąd też pomysł, by sponsorować pétanqe. Co to takiego? Ta dyscyplina, która łączy w sobie sport i rekreację, to po prostu gra w bule. Proste zasady sprawiają, że jest ona przeznaczona dla wszystkich, bez względu na wiek, płeć, kondycję czy miejsce. Wiąże się to z celem banku – chce on docierać do różnych grup docelowych. Sponsoringiem zajmuje się niecałe dwa lata, a więc jeszcze zbyt krótko, by można było ocenić jego wpływ na wizerunek marki. Wszystko zaczęło się od sponsorowania turniejów Otwartych Mistrzostw Wrocławia. Zawody te odbyły się już trzy razy i zyskały nazwę Crédit Agricole Cup. Są one otwarte, co oznacza, że udział w nich może wziąć każdy. Od 2013 r. bank sponsoruje również Klub Sportowy Petanka Wrocław, który promuje grę w bule w wybranych szkołach podstawowych i gimnazjach we Wrocławiu. Bank wsparł także organizację Mistrzostw Polskich Juniorów i Młodzieżowców w Jedlinie-Zdroju.

Tenis – elitarny sport

Jeden z najbardziej znanych w naszym kraju - Bank Pekao SA postanowił wkroczyć na korty tenisowe. Według banku, tenis kojarzy się z elitarnością i do miana takiego chce właśnie pretendować Bank Pekao SA. Od 1993 r. organizuje we wrześniu Pekao Szczecin Open. Jest to wielki turniej tenisowy wraz z towarzyszącymi imprezami muzycznymi, grami pokazowymi i rozgrywkami aktorów. Dzięki temu bank wykreował swoją pozycję jako instytucja finansowa, która wspiera rozwój sportu i pomaga wypromować się obiecującym sportowcom.

Kolejnym tenisowym sponsorem jest BNP Paribas Bank Polska. Tenis ziemny wspiera już od ponad 40 lat. Jak twierdzą przedstawiciele banku, dyscyplina ta jest wpisana w ich DNA i dlatego mówią o sobie „we are tennis”. Uważają też, że dzięki zaangażowaniu w ten sport mają możliwość budowania wizerunku banku w niestandardowy sposób. W 2013 r. BNP Paribas otrzymał nagrodę The Champ Awards za wsparcie polskiego tenisa. Bank sponsoruje polskie rozgrywki Davis Cup, juniorów, sportowców niepełnosprawnych oraz turnieje profesjonalne (m.in. Roland Garros) i amatorskie.

Wsparcie światowych turniejów golfowych

Sponsorowanie turniejów golfowych jest jedną z wielu aktywności w jakie angażuje się Deutsche Bank Polska. Jest to świetny rodzaj komunikacji z otoczeniem i budowanie relacji z klientami i partnerami. Bank wybrał golf, gdyż jest to dyscyplina sportu, opierająca się na takich wartościach, które on sam reprezentuje. Od wielu lat Deutsche Bank aktywnie wspiera najważniejsze światowe turnieje golfowe. Wśród nich są odbywające się w Bostonie rozgrywki Deutsche Bank Championship, które są częścią ligi PGA Tour. Ponadto organizowany jest również turniej Deutsche Bank Invitational - międzynarodowe, amatorskie rozgrywki dla klientów i przyjaciół banku. Bank jest także tytularnym sponsorem turnieju golfowego Deutsche Bank Polish Masters, czyli finału Europejskiej ligi golfa rozgrywanego w randze Pro Golf. Bank podsumowywuje, że pozytywne emocje i uczciwe zasady obowiązujące w golfie mają przełożenie na postrzeganie Deutsche Banku Polska i zrozumienie filozofii biznesowej marki.
Bieganie i jazda na rowerze – sporty dla każdego

Warto wspomnieć także o PKO Banku Polskim, który całościowo zaangażował się w bieganie i jazdę na rowerze. Bank od wielu lat promuje zdrowy tryb życia i włącza się w działania na rzecz sportu. Warto brać z niego przykład i dbać również o swoich pracowników. W PKO BP istnieje grupa biegowa, w skład której wchodzi 340 pracowników banku. W 2013 r. bank stworzył autorski program „Biegajmy razem”. Jego zadaniem jest popularyzacja idei biegania – tak amatorskiego jak i zawodowego. PKO BP jest patronem wielu biegowych imprez w Polsce, którym towarzyszą charytatywne maratony. Wspiera również zajęcia z profesjonalnymi trenerami. Dlaczego bieganie? Jest to najpopularniejsza wśród Polaków dyscyplina sportu, która wyrabia kondycję, kształtuje charakter, uczy pokory i wytrwałości. Biegaczy cechuje spokój, entuzjazm i energia. Są to wartości niezwykle przydatne zarówno na trasie biegu, jak i w środowisku bankowym. Jazda na rowerze jest również bardzo popularnym i lubianym sportem. Wspieranie amatorskich maratonów rowerowych przez bank pozytywnie wzmacnia jego wizerunek.

Bankiem, który także dba o swoich pracowników, zapewniając im sportowe emocje jest ING Bank Śląski. Pomaga on finansowo, organizacyjnie i komunikacyjnie – stara się refundować koszty udziału swoich pracowników w turniejach lub  zapewniać stroje sportowe. Informacje o turniejach, zaproszenia do udziału, relacje, zdjęcia i komentarze są dostępne dla wszystkich pracowników. Dotychczas bank zorganizował turnieje tenisa ziemnego, siatkówki plażowej oraz piłki nożnej, które odbyły się już po raz 18. Pracownicy banku coraz chętniej biorą również udział w imprezach biegowych, w tym charytatywnych. W ubiegłym roku reprezentacja ING Banku Śląskiego została wicemistrzem ekstraklasy siatkarskiej Ligi PlayVolley.

Kształtowanie życiowej postawy i pasji

Wspieranie sportu na poziomie zawodowym i amatorskim ma we krwi również Bank Pocztowy. Jakie dyscypliny zdecydował się wspierać? Wybór padł na żużel, siatkówkę, piłkę nożną i wspinaczkę, czyli takie sporty, które nie mogą liczyć na szerokie wsparcie innych instytucji. Bank Pocztowy wspiera sport w regionie, jest przedstawiany jako mecenas sportu i uważa, że jest on bardzo ważnym elementem życia, który kształtuje postawy i pasje.

Bankiem, o którym również chcielibyśmy wspomnieć w tym artykule jest spółdzielczy SK bank. Z niezwykłym zaangażowaniem wspiera on zarówno drużyny sportowe, konkretnych sportowców jak i poszczególne dyscypliny. Siatkówkę halową kobiet, a dokładnie drużynę SK Bank Legionovia Legionowo, wspiera już od sezonu 2012/2013. Jest również organizatorem Mistrzostw Świata w Siatkówce Plażowej w Starych Jabłonkach. Dodatkowo może się poszczycić sponsorowaniem kolarstwa, baloniarstwa, piłki ręcznej kobiet, golfa oraz boksu. 

Warto zwrócić uwagę także na Grupę Santander, która zaprosiła czworo młodych kierowców do Ferrari Driver Academy. Już po raz czwarty zorganizowała trzydniową sesję treningową w Akademii Kierowców Ferrari we włoskim Maranello. Wśród tegorocznych zaproszonych znalazła się Marta Ariza, siedemnastolatka, która została pierwszą laureatką ufundowanego przez Santandera stypendium w ramach Królewskiego Związku Sportów Automobiliowych w Hiszpanii. Związek Grupy Santander z Formułą 1 jest – jak wiadomo – związany ze sponsorowaniem jednego z zespołów biorących udział w Grand Prix – Scuderia Ferrari. Trzeba też dodać, że w ubiegłym roku wśród młodych ludzi, którzy mieli okazję sprawdzić swoje umiejętności w Akademii Jazdy Ferrari był także – po raz pierwszy – Polak, Bartłomiej Mirecki.


Wspieranie sportu jest bardzo oryginalnym, odpowiedzialnym i trafnym wyborem. Dobrze dobrana dziedzina sponsoringu, która jest spójna z założeniami instytucji, przyczynia się do pozytywnego wpływu na jej wizerunek i wzmocnienia pozycji. Bank Pekao SA stwierdził, że oferty przygotowane specjalnie na czas turnieju, którego jest organizatorem, cieszą się dużym zainteresowaniem klientów i przynoszą korzyści biznesowe. Dzięki zaangażowaniu w sport, bankom udaje się pozyskiwać nowych odbiorców i budować z nimi długotrwałe i owocne relacje. Czy marketing sportowy stanie się w Polsce tak samo popularny jak na zachodzie?

Data opublikowania: 7/15/2016

    Absolwentka Uniwersytetu Wrocławskiego, pasjonatka świata finansów. Specjalizuje się w wyjaśnianiu złożonych zagadnień związanych z kredytami i finansami w sposób prosty i przystępny dla każdego. Prywatnie miłośniczka fotografii i entuzjastka podróży, które inspirują ją do odkrywania nowych perspektyw.

    Oddaj głos, to dla mnie ważne!
    obrazek
    6.0
    Na podstawie 1 oceny

    Sprawdź podobne artykuły

    Komentarze

    0 komentarzy
    Ekspert