Banki starają się jak mogą, aby poprawić swoją opinię. Panuje stereotyp, że banki w Polsce skupiają się wyłącznie na kreowaniu zysków. Okazuje się, że równie ważne jest dla nich budowanie wizerunku. A nie ma nic prostszego jak zbudować go na pieniądzach, które płyną z naszego portfela.

Mowa o działalności charytatywnej, o przeznaczaniu części dochodów na cele dobroczynne. Nie jest do końca tak, że większość banków wpadła na ten sam pomysł i chętnie pomaga innym, przeznaczając na to swoje pieniądze. Jest coś takiego jak społeczna odpowiedzialność biznesu (z ang. CSR. - Corporate Social Responsibility) i właśnie w myśl tej koncepcji banki budują swoją strategię, uwzględniając również interesy społeczne i ochronę środowiska. Bo skoro bank generuje dochody, najczęściej całkiem duże, to powinien być odpowiedzialny i inwestować część pieniędzy tam, gdzie społeczeństwo ich potrzebuje.
Działalność społeczna banków dzieli się na czysto charytatywną, edukację społeczną, sponsoring (np. nauka, kultura, sport) oraz ochronę środowiska. Sprawdźmy, jakie ciekawe inicjatywy z udziałem banków, miały ostatnio miejsce.
W związku z ogromną ilością różnych akcji, w których uczestniczą banki, pod uwagę wzięliśmy tylko październik br. Prześledzimy zatem aktywność banków w tym właśnie miesiącu.
Działalność charytatywna
Przykładów działań charytatywnych jest naprawdę mnóstwo. Wybraliśmy kilka ciekawszych:
- W ramach projektu charytatywnego Wspieramy Samotne Mamy 12 października w Warszawie, Gdańsku i Krakowie wolontariusze z Banku BPH remontowali ośrodki dla samotnych matek z dziećmi. Wolontariusze przeprowadzili generalny remont dwóch pokoi mieszkalnych w Specjalistycznym Ośrodku Wsparcia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie prowadzonym przez Centrum Praw Kobiet.
- Getin Noble Bank wziął udział w ogólnopolskiej akcji Pola Nadziei. Wolontariusze banku sadzili żonkile (symbol nadziei w chorobie nowotworowej) wokół hospicjum w Tychach. Bank zorganizował również wycieczkę krajoznawczą w okolice Przemyśla dla dzieci z domu dziecka w Jarosławiu.
-
Ciekawą inicjatywą wykazał się Bank Gospodarstwa Krajowego. 12 października 2012 r. przedstawiciele banku i Szpitala Klinicznego Dzieciątka Jezus w Warszawie podpisali na bardzo atrakcyjnych warunkach umowę o kredyt w kwocie 40 mln złotych na finansowanie bieżącej działalności szpitala i dokonanie działań restrukturyzacyjnych.
- Bank Zachodni WBK jego klienci już od 10 lat wspierają program dożywiania dzieci Pajacyk, prowadzony przez Polską Akcję Humanitarną. Z każdej płatności zrealizowanej kartą Visa Silver Akcja Pajacyk, część środków trafia na konto PAH. W październiku bank poinformował właśnie, ze do tej pory przekazał 4 mln zł dla dzieci znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej.
Pomysłów na wsparcie i pomoc jest naprawdę sporo i często są one bardzo nietypowe. Przykładowo, w ramach współpracy Getin Banku z Miastem Łódź, do dyspozycji mieszkańców oddano pierwsze kasy automatyczne umożliwiające dokonywanie płatności m.in. z tytułu podatku od nieruchomości lub od osób fizycznych, opłat skarbowych oraz mandatów. Jest to projekt innowacyjny w skali kraju.
Edukacja
Edukacja i naukowy rozwój społeczeństwa to dla banków bardzo ważne elementy strategii opartej na społecznej odpowiedzialności biznesu. Dowodem na to są działania, które miały miejsce w ostatnim miesiącu:
- Najnowszym przykładem jest wsparcie młodych programistów przez Fundację PKO Banku Polskiego. Chodzi o stypendia na łączną kwotę 45 tysięcy złotych dla pięciu zwycięskich drużyn w tegorocznych Akademickich Mistrzostwach Polski w Programowaniu zespołowym. PKO Bank Polski jest też głównym sponsorem imprezy i fundatorem stypendiów.
-
Z okazji Dnia Edukacji Narodowej PKO Bank Polski wyróżnił ponad 650 opiekunów Szkolnych Kas Oszczędności, a Fundacja Banku sfinansowała stypendia dla nauczycieli informatyki i matematyki, którzy przyczynili się do sukcesów uczniów w zawodach informatycznych. PKO Bank Polski finansuje także podyplomowe studium dla nauczycieli z zakresu podstaw ekonomii, umożliwiające prowadzenie zajęć z kształcenia dla przedsiębiorczości.
- 18 października Kredyt Bank rozpoczął V edycję Akademii Przedsiębiorcy – cyklu spotkań dla przedsiębiorców prowadzony przez jednego z największych autorytetów biznesu, Briana Tracy'ego.
-
Leszek Czarnecki oraz Noble Bank, wspólnie z przedstawicielami St. Antony’s College, ogłosili powołanie Programu Studiów o Współczesnej Polsce na Uniwersytecie Oxfordzkim. Będą to pierwsze w historii, realizowane zagranicą, studia tej skali poświęcone Polsce współczesnej i przemianom po ’89 r.
Kultura
Banki ochoczo wspierają również kulturę. Patrząc z perspektywy ostatniego miesiąca można stwierdzić, że prym wiedzie muzyka:
- Bank Zachodni WBK został głównym mecenasem wyjątkowego projektu skierowanego do osób z dysfunkcją słuchu. Celem inicjatywy "5 zmysłów. Pauza" jest walka z wykluczeniem osób niesłyszących i borykających się z problemami słuchu z uczestnictwa w życiu kulturalnym, w szczególności z możliwości czerpania przyjemności z muzyki. Projekt „5 zmysłów. Pauza” polega na organizacji serii wydarzeń związanych z muzyką - jej teorią i praktyką. Znajdą się wśród nich m.in. warsztaty muzyczne prowadzone przez muzyków i muzykologów oraz specjalistów języka migowego.
-
Nordea Bank Polska zaangażował się w akcję popularyzacji gry na pianinie. Wspólnie z firmą Yamaha przygotował produkt umożliwiający zakup pianina lub fortepianu na bardzo atrakcyjnych warunkach.
- Avishai Cohen, wirtuoz kontrabasu był gościem cyklu koncertowego Deutsche Bank Invites. w czwartkowy wieczór dał brawurowy występ w Klubie Palladium w Warszawie. Wcześniej fani mieli okazję posłuchać Michaela Bublé i Macy Gray, a w poprzednich latach zaproszenie Deutsche Bank przyjęli m. in. Leonard Cohen, Joe Cocker, Cesária Évora czy odkrywca Avishai Cohena - Chick Corea.
W kwestii ochrony środowiska głośno było ostatnio o akcji organizowanej przez Bank Ochrony Środowiska. Inicjatywa polega na ratowaniu zagrożonych wyginięciem gatunków zwierząt żyjących w wybranych, polskich Parkach Narodowych. Bank przekazuje 2 złote z własnych środków na pomoc zwierzakom, które zwyciężą w głosowaniach na stronie internetowej banku.
Banki chętnie biorą udział także w imprezach sportowych. PKO Bank Polski jest generalnym sponsorem Poznań Maraton. Trzynasta edycja największego biegu ulicznego w Polsce odbyła się 14 października br. PKO Bank Polski już po raz trzeci jest jego głównym sponsorem. Warto dodać, ze PKO jest też głównym sponsorem Biegu Konstytucji 3 Maja, Biegu Powstania Warszawskiego i Biegu Niepodległości.
Który z banków udziela się najbardziej?
PKO Bank Polski. Ten bank jest zdecydowanie liderem w kwestii wspierania działalności społecznej, edukacji, nauki, wychowania, ratowania ludzkiego życia, kultury i ekologii. Z tego względu zasługuje na osobny komentarz.
Statystyki Fundacjii “Dobro procentuje”, która istnieje od połowy 2010 roku są imponujące. rozpatrzyła niemal 2,5 tys. wniosków, w tym z sukcesem zrealizowała ponad 1 tys. projektów, przeznaczając na ten cel kwotę ponad 10 mln i obejmując swą pomocą kilka tysięcy beneficjentów. Miesięcznie do Fundacji napływa około trzystu apeli o pomoc. PKO Bank Polski zdobył wiele cennych wyróżnień, ostatnio został przez redakcję Wprost nagrodzony tytułem “Innowator 2012” a wcześniej, we wrześniu zdobył tytuł “Lidera Informatyki” w rankingu przygotowanym przez magazyn Computerworld. Strategia banku oparta jest właśnie głównie na społecznej odpowiedzialności biznesu. Na facebook'owym profilu publikowane są tylko informacje dotyczące działań społecznych z udziałem PKO.
Bank pomaga i wydaje.. a co zyskuje?
Chodzi o zdobycie zaufania klientów, pokazanie instytucji z bardziej "ludzkiej" strony, uświadomienie, że bank to nie tylko maszynka do zarabiania pieniędzy. Przede wszystkim chodzi o poprawę wizerunku, reputacji. A poprawa reputacji = zwiększenie zysków. To także ogólna poprawa atmosfery w pracy oraz jedna z przyczyn większej motywacji pracowników. Bo czy nie jest miło powiedzieć, że moja firma pomogła tu i tu, wsparła to i to? Banki nie traktują tego jako koszt tylko jako inwestycję.