Icon
Polacy przestali kupować elektronikę. Zobacz, na czym jeszcze oszczędzają
News

Polacy przestali kupować elektronikę. Zobacz, na czym jeszcze oszczędzają


Icon 6/12/2025 | 12:08 PM
Icon 2 min. czytania
Icon Rzetelne źródło informacji

Zachowania konsumenckie Polaków wyraźnie się zmieniły. Choć wciąż większość osób ogranicza wydatki, to coraz rzadziej oszczędzamy na podstawowych produktach, takich jak żywność, napoje czy leki. Zamiast tego konsumenci rezygnują z zakupu elektroniki, mebli, ubrań i materiałów budowlanych – wynika z najnowszego badania przeprowadzonego na zlecenie Shopfully.

Polacy przestali kupować elektronikę

Elektronika na cenzurowanym

Najwięcej osób deklaruje, że ogranicza wydatki właśnie na elektronikę – taką odpowiedź wskazało aż 37,2% badanych. Eksperci wskazują na kilka przyczyn tego trendu: wysokie ceny sprzętu, wcześniejsze zakupy w czasie pandemii (gdy rosło zapotrzebowanie na sprzęt do pracy zdalnej) oraz większa dostępność tańszych alternatyw – np. modeli outletowych czy używanych.

– To nie są zakupy pierwszej potrzeby. Jeśli sprzęt działa, wiele osób odkłada wymianę na później – tłumaczy Robert Biegaj, ekspert rynku detalicznego.

Meble, ubrania i remonty też idą w odstawkę

W dalszej kolejności Polacy ograniczają zakupy mebli (36,6%), ubrań (35%) oraz materiałów wykończeniowych i narzędzi (34,2%). Jak zauważają eksperci, przez ostatnie lata wiele osób już wyposażyło swoje mieszkania, co ogranicza bieżące potrzeby. Dodatkowo, wysokie ceny skutecznie zniechęcają do większych wydatków – konsumenci często decydują się na drobne poprawki zamiast generalnych remontów.

W przypadku ubrań widać rosnącą świadomość – konsumenci dostrzegają, że mają wystarczająco dużo rzeczy w szafie, a rosnącą popularnością cieszy się moda zrównoważona i second-hand.

Kosmetyki i środki higieny – ograniczenia, ale z umiarem

Około 29% respondentów ogranicza zakupy kosmetyków, a 23% – produktów drogeryjnych. Są to kategorie balansujące między codzienną potrzebą a możliwością oszczędzania. W praktyce konsumenci często wybierają tańsze marki lub ograniczają ilość kupowanych produktów, ale całkowita rezygnacja z ich użycia jest rzadkością.

– Kosmetyki to nie tylko potrzeba, ale też kwestia komfortu i wizerunku, szczególnie dla kobiet – zauważa dr hab. Małgorzata Kieżel z Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.

Gdzie Polacy nie chcą oszczędzać?

Na samym końcu listy znalazły się kategorie, na których Polacy oszczędzają najrzadziej: farmaceutyki (10,7%), produkty dla zwierząt (12,9%), artykuły dla dzieci i zabawki (16,9%) oraz żywność i napoje (17,8%).

Eksperci podkreślają, że to naturalna reakcja w czasach niepewności ekonomicznej – konsumenci w pierwszej kolejności rezygnują z dóbr luksusowych i trwałych, a dopiero później z podstawowych, niezbędnych do życia.

– Trudno ograniczać wydatki na leki czy jedzenie, bo to kategorie związane z bezpieczeństwem i zdrowiem. A jeśli ktoś nie ma dzieci czy zwierząt, to nie odczuwa potrzeby redukcji w tych obszarach – mówi Robert Biegaj.

Co piąty Polak już nie zaciska pasa

Warto jednak zauważyć, że 19,5% ankietowanych nie planuje żadnych ograniczeń wydatków. Zdaniem ekspertów to sygnał zmieniających się nastrojów – część osób chce wrócić do normalnych zakupowych nawyków po okresie pandemicznych i inflacyjnych ograniczeń.

– To może świadczyć o zmęczeniu oszczędzaniem. Dla wielu osób poziom zaciskania pasa osiągnął już granicę – komentuje Małgorzata Kieżel.

Polacy wciąż oszczędzają, ale coraz bardziej selektywnie. Rezygnują z wydatków na dobra trwałe i konsumpcję wyższego rzędu, koncentrując się na tym, co niezbędne. Jednocześnie niemal co piąta osoba deklaruje brak potrzeby ograniczania zakupów, co może sygnalizować nadchodzącą zmianę trendu.

Data opublikowania: 6/12/2025

    Absolwentka Uniwersytetu Ekonomicznego, z doświadczeniem zdobytym podczas staży w bankach, gdzie poznała funkcjonowanie produktów bankowych. Z pasją śledzi bieżące informacje ze świata finansów, co pozwala jej tworzyć rzetelne i aktualne treści, wspierające czytelników w zrozumieniu zagadnień finansowych.

    Oddaj głos, to dla mnie ważne!
    obrazek
    0
    Na podstawie 0 ocen

    Sprawdź podobne artykuły

    Komentarze

    0 komentarzy
    Ekspert