Icon
Obligacje korporacyjne jako metoda finansowania przedsiębiorstwa
Kredyty gotówkowe
Poradnik lokat

Obligacje korporacyjne jako metoda finansowania przedsiębiorstwa


Icon 9/26/2018 | 12:00 AM
Icon 3 min. czytania
Icon Rzetelne źródło informacji

Historia istnienia obligacji korporacyjnych sięga XIX wieku, kiedy takie papiery wartościowe pojawiły się w Stanach Zjednoczonych. W Polsce ten instrument finansowy zyskał na popularności dopiero w ostatnich latach. Przełomowym wydarzeniem było uruchomienie 30 września 2009 roku rynku Catalyst – systemu autoryzacji i obrotu papierami dłużnymi. Wpłynęło to znacząco na wzrost świadomości dotyczącej takiego sposobu finansowania przedsiębiorstw oraz znacznie spopularyzowało w Polsce emisje obligacji korporacyjnych.

Obligacje korporacyjne jako metoda finansowania przedsiębiorstwa

Przedsiębiorstwa mogą pozyskiwać środki niezbędne do działania od swoich właścicieli tudzież poprzez zadłużanie się na rynku. Ta pierwsza droga jest najprostsza, ale również najdroższa i dlatego częściej mamy do czynienia z tzw. finansowaniem dłużnym. Zaletą takiego finansowania jest korzyść podatkowa. Odsetki od kredytu czy obligacji stanowią koszt uzyskania przychodu, zmniejszają podstawę opodatkowania i tym samym cały podatek (tzw. tarcza podatkowa). Finansowanie dłużne, czyli kapitałem obcym to najczęściej wybór pomiędzy kredytem w banku, a właśnie emisją obligacji korporacyjnych.

Korporacyjne papiery dłużne oferują szereg korzyści względem tradycyjnego kredytu bankowego. Obligacje obecnie mogą wyemitować nawet małe i „słabsze” przedsiębiorstwa.  W dobie ostatniego kryzysu finansowego banki mocno ucierpiały, przez co zaostrzone zostały kryteria przyznawania kredytów, a tym samym wiele firm nie miało możliwości ich otrzymania. Spowodowało to wzrost zainteresowania pozyskiwaniem środków poprzez emisję obligacji. Wiele podmiotów nie mających szans na kredyt w banku, jako alternatywę potraktowało emisję papierów dłużnych.

Ponadto poważną zaletą pozyskania kapitału inwestycyjnego w ten sposób jest to, że sama firma ustala wielkość odsetek od pożyczanego kapitału, sama też ustala wartość emisji oraz termin wykupu – w tym terminy wypłaty odsetek (np. co pół roku). Jest to również tańszy sposób pozyskania kapitału niż kredyt, bowiem koszty emisji są ustalane indywidualnie i należy do nich zaliczyć głównie wynagrodzenia dla podmiotów pomagających firmie w przygotowaniu emisji (np. doradców finansowych czy domów maklerskich).

Należy także zauważyć, że regularnie spłacane są tutaj tylko odsetki, zaś wartość nominalna obligacji dopiero w terminie wykupu (brak rat kapitałowych), co ułatwia finansowanie konkretnych projektów. Do zalet obligacji korporacyjnych zaliczyć należy także publiczną promocję spółki – firma emitująca papiery dłużne postrzegana jest jako nowocześniejsza i prorynkowa – tym bardziej jeśli obligacje są wprowadzone na wspomniany rynek Catalyst.

Finansowanie poprzez obligacje korporacyjne ma jednak taki minus, iż ich emisja dotyczy większych kwot, w przeciwnym wypadku korzystniejszy może się okazać niewielki kredyt czy pożyczka. Ponadto emisja obligacji notowanych na rynku publicznym wiążę się z koniecznością upublicznienia informacji o kondycji finansowej przedsiębiorstwa, do czego nie wszyscy są skorzy. Należy także zauważyć, że procedura emisji jest często czasochłonna – zdobywanie dokumentacji i przejście wszystkich procedur może trwać kilka miesięcy.

Emisję obligacji korporacyjnych można przeprowadzić na dwa sposoby. Pierwszym z nich to tzw. oferta publiczna. Polega ona na udostępnieniu przynajmniej stu osobom w dowolnie przyjętej formie i w każdy możliwy sposób informacji o emitowanych papierach, o warunkach ich nabycia i informacje te są wystarczające do podjęcia decyzji o nabyciu. Wymagane tutaj jest sporządzenie publicznego dokumentu informacyjnego – niczym w przypadku akcji – prospektu emisyjnego lub memorandum informacyjnego, który następnie musi zostać zatwierdzony przez KNF i udostępniony do publicznej wiadomości. Oferta publiczna wiąże się również z zawarciem umowy z domem maklerskim, który w procesie pełni rolę oferującego, zajmuje się przygotowaniem i przeprowadzeniem emisji.

Drugim sposobem emisji jest tzw. oferta prywatna. Tutaj z kolei propozycja nabycia papierów wartościowych kierowana jest maksymalnie do 99 inwestorów oznaczonych imiennie, a sporządzenie prospektu emisyjnego czy memorandum informacyjnego nie jest wymagane. Spółki, które planują debiut na Catalyst, zazwyczaj współpracują z autoryzowanymi doradcami, ale też nie jest to obowiązkowe. Oferta złożona przez inwestora w trakcie prywatnej emisji zostaje przyjęta po złożeniu odpowiedniego oświadczenia woli i wpłacie środków na tzw. rachunek subskrypcyjny.

Jak wspomniane zostało na początku – w Polsce finansowanie przedsiębiorstw poprzez emisje obligacji korporacyjnych staje się coraz popularniejsze. Sprzyja temu również rozwój wtórnego handlu obligacjami na rynku Catalyst. Nie można go co prawda porównywać jeszcze z giełdami zachodnimi – przykładowo na giełdzie luksemburskiej notowane są obligacje 3,5 tys. emitentów – jednak są dobre perspektywy na przyszłość. Obecnie na Catalyst notowane są obligacje 138 przedsiębiorstw, ale wiele wskazuje na to, że w niedalekiej przyszłości liczba ta będzie dynamicznie rosła.

Data opublikowania: 9/26/2018

    Absolwentka Uniwersytetu Wrocławskiego, pasjonatka świata finansów. Specjalizuje się w wyjaśnianiu złożonych zagadnień związanych z kredytami i finansami w sposób prosty i przystępny dla każdego. Prywatnie miłośniczka fotografii i entuzjastka podróży, które inspirują ją do odkrywania nowych perspektyw.

    Oddaj głos, to dla mnie ważne!
    obrazek
    5.8
    Na podstawie 5 ocen

    Sprawdź podobne artykuły

    Komentarze

    0 komentarzy
    Ekspert