Icon
Koniec z Getin Noble Bank. Co z klientami Getin Banku?
Kredyty gotówkowe
Poradnik kont bankowych

Koniec z Getin Noble Bank. Co z klientami Getin Banku?


Icon 10/13/2022 | 12:00 AM
Icon 7 min. czytania
Icon Rzetelne źródło informacji

Getin Noble Bank został poddany restrukturyzacji. Powstały bank pomostowy będzie szukał nowego nabywcy. Co z jego klientami? W najbliższym czasie z ich perspektywy niewiele się zmieni. Nie muszą martwić się o zdeponowane w tej instytucji środki finansowe. Konieczna jest też regularna spłata kredytów udzielonych przez bank. Zobacz, co doprowadziło do problemów Getin Noble Banku i jakie będzie to miało konsekwencje.

Upadek Getin Bank. Co z klientami Getin Banku?

Getin Bank jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek na rynku bankowym w Polsce. Ma wielu klientów, którzy otworzyli w nim swoje konto osobiste lub skorzystali z oferty lokowania oszczędności. Mieli też szansę na zaciągnięcie kredytów.

Obecnie wiadomo już jednak, że Getin Noble Bank został poddany przymusowej restrukturyzacji. Dla tysięcy korzystających z jego oferty jest to informacja co najmniej budząca niepokój. Jesteś klientem Getin Banku? Zobacz, jak może to wpłynąć na Twoje finanse.

Przejęcie Getin Banku przez Bank BFG

Co się dzieje z Getin Bankiem? Takie pytanie pojawiało się w mediach różnego rodzaju, a nawet w prywatnych rozmowach obywateli od dłuższego czasu, zwłaszcza wśród tych, którzy mają np. kredyt gotówkowy czy konto osobiste w tej instytucji.

Odpowiadamy, co się stało z Getin Bankiem w 2022 roku. Działalność Getin Noble Bank S.A. (GNB) 3 października 2022 roku została przeniesiona do Banku BFG S.A.

Przeniesienie działalności Getin Noble Banku S.A. odbywa się w ramach przymusowej restrukturyzacji, którą z dniem 30 września 2022 roku wszczął Bankowy Fundusz Gwarancyjny.

Powodem takiej sytuacji jest to, że Getin Noble Bank miał już bardzo złą sytuację finansową. Stąd też 29 września 2022 roku wydano decyzję w BFG o wszczęciu przymusowej restrukturyzacji. Zbiegło się to w czasie z publicznym poinformowaniem przez bank o wystąpieniu przesłanki zagrożenia upadłością.

Podmiotem dokonującym przejęcia Getin Banku jest Bank BFG SA. Stworzyło go wspólnie osiem największych banków komercyjnych działających w Polsce wraz z Bankowym Funduszem Gwarancyjnym (BFG). Wśród owych ośmiu banków są:

  • Alior Bank S.A.,
  • Bank Millennium S.A.,
  • Bank Pekao S.A.,
  • BNP Paribas Bank Polska S.A.,
  • ING Bank Śląski S.A.,
  • mBank S.A.,
  • Powszechna Kasa Oszczędności Bank Polski S.A.,
  • Santander Bank Polska S.A.

Dla porządku warto przy tym dodać, że na przeprowadzenie procesu restrukturyzacji w zakresie przeniesienia działalności Getin Noble Banku S.A. oraz zapewnienie nieprzerwanej obsługi klientów Getin Noble Banku S.A. i bezpieczeństwa ich środków przeznaczono kwotę rzędu 10,34 mld zł bezzwrotnego wsparcia – aż 6,87 mld zł pochodzi z własnych funduszy BFG, z kolei pozostałe 3,47 mld zł to zaangażowanie środków SOBK.

Co doprowadziło do restrukturyzacji Getin Noble Banku?

Rok 2021 nie był dla niego łaskawy, ale negatywne informacje dotyczące jego sytuacji finansowej napływały już od pewnego czasu.

Nie jest tak, że bank ten w ciągu kilku miesięcy spełnił przesłanki restrukturyzacji. Rok 2022 i przymusowa restrukturyzacja tej instytucji są konsekwencją wcześniejszych problemów.

Warto przypomnieć, że Getin Noble Bank S.A. od 2016 roku nieprzerwanie generował straty roczne ze swojej działalności. Deloitte Advisory sp. z o.o. wskazuje, że Getin Noble Bank S.A. miał ujemne kapitały własne na poziomie 3,6 mld zł, co oznacza, że aktywa nie wystarczyły mu na pokrycie istniejących zobowiązań.

BFG musiało wszcząć przymusową restrukturyzację wobec Getin Noble Banku S.A., ponieważ zostały spełnione wszystkie trzy przesłanki, które zobowiązują Fundusz do podjęcia takiego działania zgodnie z art. 101 ust. 7 Ustawy z dnia 10 czerwca 2016 roku o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, systemie gwarantowania depozytów oraz przymusowej restrukturyzacji. Chodzi tu o takie przesłanki, jak:

  • zagrożenie upadłością Getin Noble Banku S.A.;
  • brak dowodów, że możliwe działania nadzorcze, działania samego banku lub systemu ochrony instytucjonalnej pozwolą we właściwym czasie usunąć zagrożenie upadłością;
  • wszczęcie przymusowej restrukturyzacji było konieczne w interesie publicznym, rozumianym w szczególności jako utrzymanie stabilności sektora finansowego i ograniczenie zaangażowania funduszy publicznych, a także zapewnienie kontynuacji realizowanej przez Getin Bank funkcji krytycznej polegającej na przyjmowaniu depozytów od jednostek samorządu terytorialnego.
Zanim BFG podjął decyzję o restrukturyzacji banku, wezwano m.in. głównego akcjonariusza – Leszka Czarneckiego – żeby go dokapitalizował. Podjęte działania nie zapewniły jednak przywrócenia wymaganego prawem poziomu funduszy własnych.

Podjęta restrukturyzacja Getin Noble Banku wymusiła konieczność umorzenia akcji i obligacji banku. W przypadku akcji chodzi tu o kwotę 150 mln zł, przy czym aż 95 mln należało do Leszka Czarneckiego.

Obligacje GNP były warte z kolei 680 mln zł. Wszyscy obligatariusze stracili wówczas cały kapitał ulokowany w obligacjach podporządkowanych mimo zapewnień o wysokim stopniu bezpieczeństwa inwestycji. Czy ich pieniądze przepadły bezpowrotnie? Niekoniecznie.

Jeśli zostanie potwierdzone to, że wierzyciele zostali obciążeni w większym stopniu, niż miałoby to miejsce w przypadku upadłości, Bankowy Fundusz Gwarancyjny wypłaci im odszkodowania w wysokości różnicy między tym, co otrzymali w przymusowej restrukturyzacji, a tym, co mogliby uzyskać podczas postępowania upadłościowego.

Co dla klientów Getin Banku oznacza jego przejęcie?

Każdy, kto usłyszał o restrukturyzacji Getin Nobel Banku, z pewnością zaczął się zastanawiać, co się stanie z klientami. Czy tracą oni pieniądze posiadane w tym banku? Nic takiego nie ma miejsca.

Infolinia bankowa udziela informacji na ten temat, ale generalnie należy powiedzieć, że dla klientów nic tak naprawdę się nie zmienia. Dotyczy to przy tym wszystkich osób i podmiotów, które na dzień 30 września 2022 roku miały status klientów Getin Noble Banku, w tym klientów:

  • osobistych,
  • firmowych,
  • z sektora publicznego,
  • private banking.

Wszyscy mogą liczyć na płynną, bezproblemową obsługę tak jak do tej pory. Będą mieli stały dostęp do swoich środków. Nie mają konieczności podejmowania żadnych szczególnych kroków w związku z restrukturyzacji banku oraz jego przejęciem.

Powstały w wyniku przymusowej restrukturyzacji bank został przekształcony w VeloBank S.A. Z czasem placówki dotychczasowego Getin Banku musiały przejść rebranding na VeloBank S.A.

Co z kontami osobistymi w Getin Banku?

Konta osobiste podlegają przeniesieniu w ramach przymusowej restrukturyzacji, ale klienci nadal będą mogli z nich korzystać.

Ich numery nie zostaną zmienione, podobnie jak strona służąca w Getin Banku do logowania się do bankowości elektronicznej oraz hasła i loginy klientów. Mogą oni w dalszym ciągu korzystać z kart i bankomatów.

Co z kredytami w Getin Banku?

Kredyty zaciągnięte dotychczas w Getin Noble Banku muszą być w dalszym ciągu spłacane przez kredytobiorców na takich samych zasadach.

Natomiast kredyty hipoteczne denominowane lub indeksowane do walut obcych, tj. CHF, USD, EUR i JPY, są wyłączone z dokonywanego przeniesienia. Pozostaną one zatem w Getin Noble Banku S.A.

Obsługa kredytobiorców mających hipoteczne zobowiązania walutowe nie ulegnie jednak zmianie. Klienci muszą je spłacać na dotychczasowych zasadach, odprowadzając co miesiąc ratę kapitałowo-odsetkową na znane do tej pory numery rachunków.

Polecenia przelewu z przeniesionych rachunków bankowych dalej będą bez przeszkód realizowane, a klienci mający kredyty hipoteczne w walutach obcych będą obsługiwani bez zmian.

Co z depozytami w Getin Banku?

Informacja na oficjalnej stronie Getin Banku powinna Cię uspokoić, jeśli masz jakiekolwiek depozyty w tej instytucji.

Bank działa normalnie, a wszystkie depozyty dotychczasowych klientów Getin Noble Bank S.A. są w pełni bezpieczne, nawet jeśli ich wysokość przekracza limit gwarancji udzielanej przez BFG – przypomnijmy, że obecnie jest to kwota stanowiąca równowartość 100 tys. euro w złotych.

Czy pieniądze klientów Getin Banku są bezpieczne?

Bank działa normalnie i zachowują oni pełen dostęp do środków za pośrednictwem bankowości internetowej i aplikacji mobilnej. Przy tym hasła i loginy pozostają bez zmian.

Wszelkie gwałtowne kroki, jak np. wycofanie wszystkich pieniędzy z kont w Getin Banku, to nie najlepszy pomysł. Placówki banku pozostają otwarte jak dotychczas, a wszystkie transakcje są realizowane na bieżąco.

Każdy klient może korzystać z kart i wypłacać pieniądze z bankomatów. Nie musi się martwić, że jego rachunek nagle zostanie zamknięty, a środki finansowe po prostu przepadną. Numery kont w Getin Banku pozostają takie same.

Zapanował niepokój, zwłaszcza że korzystający z usług tej instytucji nie mieli świadomości tego, że wypłaty gotówkowe w placówkach były realizowane do kwoty 10 tys. zł, a w przypadku walut obcych – do 1 tys. euro lub 1 tys. dolarów amerykańskich. Wyższe muszą być awizowane na trzy dni wcześniej.

Masz dodatkowe pytania? Skorzystaj z całodobowej infolinii dla klientów indywidualnych pod numerem: +48 664 919 797 lub +48 32 604 30 01.

Infolinia dla klientów firmowych i sektora publicznego dostępna jest od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00–20.00 pod numerami +48 608 019 700 lub + 48 32 604 30 25.

Prezes Bankowego Funduszu Gwarancyjnego informuje, że powstały po Getin Noble Banku bank pomostowy może istnieć 2 lata z możliwością przedłużenia o rok za zgodą wydaną przez Komisję Europejską.

Jeśli w ciągu 3 lat nie uda się go sprzedać, to powinna być wówczas przeprowadzona likwidacja lub powinien zostać złożony wniosek o ogłoszenie upadłości.

Data opublikowania: 10/13/2022

    Ukończyłam Dziennikarstwo i Komunikację Społeczną na Uniwersytecie Jana Kochanowskiego, dzięki czemu wiem, jak pisać językiem zrozumiałym i staram się zawsze obiektywnie przekazywać informacje. Tłumaczę na „ludzki” zawiłości świata finansów i produktów bankowych, a dzięki wiedzy, jaką zdobyłam pracując w Totalmoney jestem w stanie odpowiadać na pytania użytkowników w trudnych sytuacjach finansowych.

    Oddaj głos, to dla mnie ważne!
    obrazek
    4.3
    Na podstawie 120 ocen

    Sprawdź podobne artykuły

    Komentarze

    0 komentarzy
    Ekspert