Icon
Vishing, czyli nowa metoda na wnuczka. Na co uważać?
Bezpieczeństwo

Vishing, czyli nowa metoda na wnuczka. Na co uważać?


Icon 8/8/2018 | 12:00 AM
Icon 3 min. czytania
Icon Rzetelne źródło informacji

Voice phishing to kolejna metoda oszustw bankowych. Tym razem złodzieje wykorzystują telefony, by wyłudzić od przypadkowych osób sekretne dane. Na czym to dokładnie polega? Jak nie dać się oszukać?

Vishing, czyli nowa metoda na wnuczka. Na co uważać?

Nie tak dawno pisaliśmy o popularnej metodzie oszustwa, coraz częściej wykorzystywanej przez cyberprzestępców, jaką jest phishing. Złodzieje wyłudzają dane jednak nie tylko przez internet – bardzo łatwo można nabrać nieświadomych zagrożenia rozmówców również podczas rozmowy telefonicznej. Jakich telefonów się wystrzegać?

V jak vishing – na czym polega?

Voice phishing, czyli tzw. vishing, to kolejna nielegalna metoda, dzięki której przestępcy podszywają się pod banki, instytucje finansowe czy firmy usługowe. Wyłudzają w ten sposób tajne informacje i zyskują poufne dane, które są niezbędne do wykonania przelewu czy skorzystania z karty kredytowej. Wyróżnia się kilka odmian tej formy oszukiwania rozmówców. Oszuści rozsyłają wiadomości SMS lub dzwonią bezpośrednio do klientów bankowych. Mogą również korzystać z automatycznego programu, który sam telefonuje do wybranych osób i podaje informacje, które mają przekonać klientów do podania swoich poufnych danych.

Visihing to przestępstwo
Halo, halo dzwonię z banku...

Słyszymy miły głos w słuchawce telefonu, rzekomy konsultant mówi, że dzwoni do nas w celu poinformowania o zablokowaniu konta czy karty kredytowej lub aktualizacji danych dotyczących konta bankowego. Wszystko zostało zrobione oczywiście dla naszego bezpieczeństwa. Jakich danych będzie potrzebował? „Pracownik banku” uprzejmie prosi nas o podanie swoich danych do logowania i kodu SMS. Może również poprosić o numer karty kredytowej czy płatniczej, ponieważ twierdzi, że właśnie otrzymał informację o podejrzanych wypłatach i transakcjach dokonywanych tą kartą w danym momencie. W tym celu niezbędne jest podanie rzędu cyferek oraz daty ważności karty, dzięki którym złodziej bez problemu będzie mógł dokonać płatności z karty poszkodowanego. Ofiara odbierając takie połączenie, jest zwykle zdezorientowana, bo trudno się jej sprzeciwić pracownikowi poważnej instytucji bankowej, który przekonuje, że to wszystko robione jest dla jej dobra.

A gdy dostaniesz SMS-a?


Kolejną metodą wyłudzania danych jest rozsyłanie wiadomości SMS oraz e-mail z numerem telefonu, na który odbiorca ma zadzwonić, by zaktualizować swoje dane. Automatyczna sekretarka poprosi o dane do logowania oraz hasła do aplikacji bankowej lub numery karty płatniczej, kredytowej oraz kod PIN. Wszystko przebiega na tyle realistyczne, że ludzie wciąż się na to nabierają. I choć takie telefony wymierzone są głównie w osoby starsze, niemające wystarczającej wiedzy z dziedziny bankowości i najnowszych technologii, zdarzyło się również, że ofiarą padł sam amerykański bankowiec!

Jak się uchronić przed złodziejami?

Przede wszystkim nie podawaj żadnych danych przez telefon, SMS, e-maila ani w żaden inny sposób. Potwierdź tożsamość osoby dzwoniącej! Jeśli wyczuwasz coś podejrzanego i nie jesteś pewien, czy rozmawiasz z prawdziwym konsultantem bankowym, rozłącz się. Zadzwoń na infolinię swojego banku i potwierdź, czy osoba, która telefonowała, jest rzeczywistym pracownikiem. Zastanów się również, czy wcześniej zdarzało ci się otrzymywać z tego banku telefony lub wiadomości z prośbą o podanie swoich poufnych danych. Nie traktuj w 100% poważnie wszystkich SMS-ów, telefonów i e-maili z prośbą o podanie danych osobowych, numerów kart czy kodu PIN. Zawsze miej głowę na karku!

Vishing - jak uchronić się przed złodziejami 

Vishing to kolejny rodzaj przestępstwa, dzięki któremu oszuści wyłudzają od nieświadomych klientów dane osobiste oraz loginy i hasła do banku w celu skorzystania z ich produktów bankowych. Pamiętaj, że prawdziwy konsultant nigdy nie poprosi Cię o podanie hasła do logowania czy kodu PIN! Są to informacje poufne. Telefony czy wiadomości z prośbą o podanie takich danych traktuj więc z dystansem.

Data opublikowania: 8/8/2018

    Z wykształcenia jestem dziennikarzem specjalizującym się w tematyce finansów. Z pasją śledzę nowości na rynku finansów osobistych i chętnie testuję dostępne rozwiązania, aby przekazać sprawdzone informacje. Regularnie tworzę zestawienia i rankingi finansowe, które pomagają czytelnikom porównać oferty i dokonywać świadomych wyborów.

    Oddaj głos, to dla mnie ważne!
    obrazek
    5.6
    Na podstawie 5 ocen

    Sprawdź podobne artykuły

    Komentarze

    0 komentarzy
    Ekspert