Zalogowałeś się na konto bankowe i zauważyłeś, że brakuje na nim środków? Zastanawiasz się, jak to możliwe, że zniknęły mi pieniądze z konta bankowego i co zrobić w takiej sytuacji? Przeczytaj nasz artykuł, a dowiesz się, kiedy dochodzi do kradzieży środków z rachunku bankowego i jak odzyskać utracone w ten sposób pieniądze.
Aktualnie już większość z nas prowadzi konto bankowe przez internet, ponieważ jest to bardzo wygodne. Wykorzystują to jednak cyberprzestępcy, którzy po uzyskaniu do dostępu do takiego rachunku mogą ukraść z niego pieniądze.
- O zniknięciu pieniędzy z konta świadczą najczęściej nieautoryzowane transakcje w historii rachunku, czyli np. przelewy lub płatności kartą wykonane bez naszej zgody i wiedzy.
- Każdą nieautoryzowaną transakcję w rachunku należy zgłosić do banku, który ma obowiązek zwrócić utracone w jej wyniku środki.
- W niektórych przypadkach bank ma prawo odmówić zwrotu pieniędzy np. jeśli będzie podejrzewał oszustwo.
Czy z konta mogą zniknąć pieniądze?
Sytuacje, w których ktoś stwierdza, że „zniknęły mi pieniądze z konta bankowego”, wbrew pozorom nie są rzadkie. Zazwyczaj takie zniknięcie środków właściciele konta odkrywają w historii rachunku, w której pojawiają się „dziwne” transakcje zrealizowane bez ich wiedzy – albo bezpośrednio z konta, albo za pomocą karty płatniczej.
Za takimi nieautoryzowanymi transakcjami (wykonanymi bez zgody płatnika/ właściciela konta) stoją zwykle oszuści internetowi, którzy realizują je po kradzieży lub wyłudzeniu danych dostępowych do konta bankowego lub danych karty ofiary. Dane te pozyskują w różny sposób np. w wyniku phishingu.
Narodowy Bank Polski tego rodzaju formy kradzieży pieniędzy z konta nazywa oszukańczymi transakcjami dokonywanymi przy użyciu bezgotówkowych instrumentów płatniczych. Z najnowszych danych NBP wynika, że tylko w I kwartale 2024 r. odnotowano aż 90,4 tys. takich operacji kartami (na łączną kwotę 24,1 mln zł) i ponad 15 tys. za pomocą przelewów (na łączną kwotę 141,8 mln zł.1
Na jakie sytuacje zwracać szczególną uwagę?
Statystyki pokazują, że nieautoryzowane transakcje skutkujące zniknięciem pieniędzy z konta są coraz poważniejszym problemem. Jeśli chcesz się przed nimi ustrzec, uważaj na typowe działania oszustów zajmujących się tym procederem. W szczególności zwróć uwagę na następujące sytuacje:
- podejrzany SMS-y z banku – np. informujący o konieczności autoryzacji jakiejś transakcji, jakiej nie zlecałeś;
- wiadomość SMS lub e-mail z innej instytucji z linkiem do płatności – np. z firmy kurierskiej informujący o konieczności dopłacenia do przesyłki za pomocą dołączonego linku;
- rzekome telefony z banku – rozłącz się natychmiast, jeśli osoba przedstawiająca się jako pracownik banku prosi Cię np. o podanie danych do konta lub zalogowanie się do bankowości elektronicznej celem potwierdzenia jakiejś operacji (banki tego nigdy nie robią!);
- prośby o podanie numeru karty płatniczej i kodu CVV/CVC – unikaj ich podawania np. prywatnym sprzedawcom na portalach typu OLX, ponieważ mogą być to oszuści, którzy te dane wykorzystają potem do płacenia Twoją kartą w sieci.
Co zrobić, kiedy z konta znikną pieniądze?
Nawet zachowując wszelkie środki ostrożności, możesz paść ofiarą cyberprzestępców. Nieustannie doskonalą oni bowiem metody kradzieży danych, dlatego trudno ich w 100% uniknąć. Warto więc wiedzieć, co zrobić, gdy pieniądze znikają z konta i jak je odzyskać.
Oto garść porad, co zrobić gdy z konta znikają pieniądze krok po kroku:
📌Zweryfikuj nieautoryzowaną transakcję.
Być może dana kwota została prawidłowo pobrana z konta np. z tytułu opłaty bankowej, odsetek od debetu, jakiejś subskrypcji, czy też zlecenia stałego.
📌Spisz dane nieautoryzowanej transakcji.
Czyli jej kwotę, datę księgowania oraz tytuł, jeśli widnieje w historii rachunku. Możesz też po prostu wydrukować potwierdzenie takiej transakcji, pobierając je wcześniej na komputer z bankowości elektronicznej.
📌Zgłoś nieautoryzowaną transakcję/ kradzież pieniędzy z konta do odpowiednich instytucji.
📌Zabezpiecz dostęp do pozostałych pieniędzy na koncie.
Dokonaj zastrzeżenia karty i zmień hasło dostępowe do bankowości elektronicznej, najlepiej od razu włączając uwierzytelnianie dwuskładnikowe.
Gdzie zgłosić kradzież pieniędzy z konta bankowego?
Kradzież pieniędzy z konta bankowego koniecznie zgłoś na policję, a także poinformuj o niej bank. W obu przypadkach musisz wyjaśnić sytuację i przedstawić dane transakcji, której nie autoryzowałeś.
A jak odzyskać utracone pieniądze z konta? Tutaj warto wiedzieć, że jako konsument masz prawo domagać się od banku zwrotu środków z tytułu nieautoryzowanej transakcji. Takie żądanie musi mieć formę reklamacji, a więc należy ją złożyć zgodnie z procedurami obowiązującymi w danym banku.
Prawo
Bank ma obowiązek Ci zwrócić Ci środki najpóźniej w następnym dniu roboczym po stwierdzeniu lub otrzymaniu zgłoszenia o nieautoryzowanej transakcji płatniczej. Obowiązek ten wynika z przepisów, a dokładnie z art. 46 Ustawy o usługach płatniczych z dnia 19 sierpnia 2011 r.
Czy bank zwróci utracone pieniądze z konta?
Czy bank odda skradzione pieniądze z konta? Choć przepisy wyraźnie nakazują bankom zwrot konsumentom środków z tytułu nieautoryzowanych transakcji, to jednak przewidują pewne wyjątki.
Bank będzie miał prawo odmówić Ci zwrotu pieniędzy w następujących sytuacjach:
- jeśli kradzież pieniędzy z konta zgłosisz do banku po upływie 13 miesięcy od wystąpienia takiego zdarzenia,
- jeżeli bank uzna Twoje zgłoszenie za oszustwo i je należycie udokumentuje oraz poinformuje o nim w formie pisemnej organy ścigania.
Warto tutaj wyjaśnić, kiedy bank może uznać Twoje zgłoszenie kradzieży pieniędzy z konta za oszustwo. Może to się stać głównie wtedy, jeśli udowodni, że transakcja była przez Ciebie autoryzowana, a więc wyraziłeś na nią zgodę. Przykładem może być sytuacja, gdy zgłoszona transakcja okaże się opłatą za subskrypcję, którą dawno temu zamówiłeś i po prostu o niej zapomniałeś.
Co zrobić, gdy bank odmówił zwrotu skradzionych pieniędzy z konta?
Niestety zdarza się, że banki odmawiają zwrotu skradzionych pieniędzy z konta, nawet jeśli nie potwierdzą, że jest to oszustwo.
Podstawą odrzucenia reklamacji bywa na przykład stwierdzenie, że klient dopuścił się rażącego niedbalstwa w zakresie ochrony danych lub że transakcja została wykonana prawidłowo, ponieważ została właściwie uwierzytelniona (czyli że np. przelew z konta został potwierdzony za pomocą prawidłowego hasła i kodu SMS). Warto tutaj pamiętać o dwóch kwestiach:
- Zgodnie z przepisami bank ma obowiązek w ustawowym terminie zwrócić Ci środki, a dopiero potem może ewentualnie dochodzić swoich roszczeń od Ciebie, jeśli uzna taki zwrot za bezzasadny.
- Prawidłowe uwierzytelnienie transakcji nie może być podstawą odmowy zwrotu środków. Uwierzytelnienie nie jest bowiem równoznaczne z autoryzacją transakcji, a więc wyrażeniem na nią zgody. Masz zatem prawo domagać się od banku zwrotu środków, jeśli np. przestępca przejmie dane Twojej karty i użyje ich prawidłowo do dokonania płatności w internecie.
Co zrobić, gdy bank odmówi zwrotu skradzionych pieniędzy z konta? W takim przypadku najlepiej zwrócić się o pomoc do Rzecznika Finansowego, który może udzielić Ci wsparcia w napisaniu pisma reklamacyjnego do banku lub wystąpić w Twoim imieniu z powództwem sądowym.
Może również Twoją sprawę zgłosić do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który w tym zakresie prowadzi już postępowania przeciwko 15 bankom za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów.2