Zastrzeżenie karty to działanie, które pozwala ochronić zgromadzone na koncie środki. Kartę zastrzega się w momencie jej utraty: kradzieży lub zgubienia. Możesz zrobić to telefonicznie lub w oddziale banku, a niekiedy również przez system bankowości mobilnej. Dlaczego zastrzeżenie karty jest tak ważne? Kiedy lepsze jest zablokowanie karty? Sprawdź, co zrobić, kiedy utracisz kartę!
Zastrzeżenie karty - na czym to polega?
Co oznacza zastrzeżenie karty? Zastrzeżenie karty bankomatowej to zablokowanie na stałe możliwości wykonywania transakcji z jej użyciem. Proces ten jest nieodwracalny. Oznacza to, że raz zastrzeżona karta nie może zostać ponownie odblokowana. Zastrzeżenia nie da się cofnąć nawet, jeśli okaże się, że udało Ci się znaleźć kartę.
Warto wiedzieć!
Jeśli uda Ci się odnaleźć zastrzeżoną kartę, powinieneś zniszczyć ją w taki sposób, aby nie była zdatna do użycia. W tym celu możesz przeciąć pasek magnetyczny lub chip. Możesz też zwrócić zastrzeżoną kartę do banku. Niektóre banki mają nawet taki wymóg w regulaminach.
Zastrzeżenie karty - jak to zrobić? Krok po kroku
Zastrzeżenie karty kredytowej lub debetowej nie jest trudne. Warto zrobić to jak najszybciej, aby nie narazić się na utratę środków zgromadzonych na koncie. Jak wygląda proces zastrzeżenia karty krok po kroku?
Zdecydowanie najszybszym sposobem dostępnym w każdym banku jest zablokowanie karty przez telefon. W tym celu powinieneś zadzwonić na infolinię lub bezpośrednio na numer dedykowany zastrzeganiu karty. Pracownik infolinii zada Ci kilka pytań, których celem jest zweryfikowanie Twojej tożsamości.
Jeśli wszystko będzie się zgadzać, zablokuje kartę. Na koniec poda jeszcze datę oraz godzinę zastrzeżenia. Kartę zastrzec możesz również podczas wizyty w banku. W celu zweryfikowania Twojej tożsamości będziesz musiał jednak okazać dowód osobisty. Jeśli straciłeś nie tylko kartę, ale wszystkie dokumenty, procedura będzie utrudniona.
Będziesz musiał bowiem wcześniej udać się na policję, aby uzyskać dokument, który tymczasowo zastąpi dowód lub paszport. Niektóre banki ponadto udostępniają możliwość zastrzeżenia karty za pomocą wygodnego systemu bankowości mobilnej lub internetowej. Niestety nie jest to standardem. Taka opcja dostępna jest tylko w kilku instytucjach.
Jakie możliwości mają klienci poszczególnych banków?
mBank - zastrzeżenie karty
Zastrzeżenie karty w mBank możliwe jest za pomocą bankowości internetowej, bankowości mobilnej, telefonicznie oraz w oddziale banku.
- Numery do zastrzeżenia w Polsce: 801 300 800, 42 6 300 800
- Numery do zastrzeżenia z zagranicy: 48 42 6 300 800
Santander - zastrzeżenie karty
Santander Bank pozwala zastrzec kartę telefonicznie lub w oddziale banku.
- Numery do zastrzeżenia w Polsce: 71 358 22 20
- Numery do zastrzeżenia z zagranicy: 48 71 358 9909
zastrzeżenie karty – ING Bank Śląski
W ING Banku Śląskim zastrzeżenie karty możliwe jest telefonicznie, w oddziale oraz za pomocą bankowości internetowej.
- Numery do zastrzeżenia w Polsce: 32 357 00 12
- Numery do zastrzeżenia za granicą: 48 32 357 00 12
zastrzeżenie - karty PKO BP
PKO BP pozwala zastrzec kartę telefonicznie, poprzez bankowość internetową, poprzez bankowość mobilną lub w oddziale banku.
- Numery do zastrzeżenia w Polsce: 800 302 302
- Numery do zastrzeżenia za granicą: 48 81 535 60 60
zastrzeżenie karty – PEKAO S.A.
W PEKAO zastrzeżenie karty dostępne jest telefonicznie oraz w oddziale banku.
- Numery do zastrzeżenia w Polsce: 800 120 016, 42 683 83 16
- Numery do zastrzeżenia z zagranicy: 42 683 83 16
Alior Bank - zastrzeżenie karty
Klienci Alior Banku mogą zastrzec kartę telefonicznie, za pomocą bankowości online lub w oddziale banku.
- Numery do zastrzeżenia w Polsce: 19 502, 12 19 502 (Play), 12 370 70 00
- Numery do zastrzeżenia z zagranicy: 48 12 19 502, 48 12 370 70 00
zastrzeżenie karty – Millenium
W Millenium kartę można zastrzec przez telefon oraz w oddziale banku.
- Numery do zastrzeżenia w Polsce: 22 598 41 14, 801 331 331
- Numery do zastrzeżenia za granicą: 48 22 598 41 14, 48 22 598 40 40
zastrzeżenie karty - Credit Agricole
W Credit Agricole kartę możesz zastrzec telefonicznie lub w oddziale banku.
- Numery do zastrzeżenia w Polsce: 19 019, 71 35 49 009, 61 856 52 78
- Numery do zastrzeżenia z zagranicy: 48 71 35 49 009
Citibank - zastrzeżenie karty
Citi Handlowy pozwala na zastrzeżenie karty telefonicznie oraz w oddziale banku.
- Numery do zastrzeżenia w Polsce: 801 32 24 84, 22 692 24 84
- Numery do zastrzeżenia z zagranicy: 48 801 32 24 84, 48 22 692 24 84
Warto wiedzieć!
Jeśli chcesz zastrzec kartę możesz skorzystać również ze Zintegrowanego Systemu Zastrzegania Kart Płatniczych dostępnego pod numerem 828 828 828. Jest on dostępny 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Możesz dodzwonić się do niego z każdego miejsca na świecie. Niestety nie każdy bank należy do tego systemu. Nie ma w nim między innymi: mBanku,
Banku Pocztowego,
Idea Banku,
Nest Banku.
Zastrzeżenie karty - kto może to zrobić?
Zasadniczo zastrzeżenia karty może dokonać wyłącznie posiadacz konta, do którego karta jest przypisana. Niektóre banki, na przykład Getin Bank lub PKO BP, pozwalają jednak zastrzec kartę również przez inną osobę. Współmałżonek czy rodzic może zastrzec kartę, o ile będzie w stanie podać wszystkie niezbędne informacje dotyczące użytkownika karty.
Ciekawostką jest natomiast, że kartę może zastrzec również ktoś, kto znalazł ją przypadkowo. Procedura taka dostępna jest w każdym banku. Najczęściej wystarczy, że poda on imię oraz nazwisko oraz dane wskazane na karcie.
Przeczytaj: Karta kredytowa czy debetowa - jakie są różnice i którą wybrać?
Dlaczego warto zastrzec kartę?
Co daje zastrzeżenie karty? Przede wszystkim zyskasz pewność, że nikt nie będzie mógł skorzystać z Twojej karty. Nie będzie w stanie wykonać nią płatności w sklepie, pobrać pieniędzy z bankomatu lub wykonać płatności kartą w internecie.
Zastrzeżenie karty powoduje ponadto, że to bank poniesie odpowiedzialność w razie gdyby z konta zniknęły środki. Od momentu zastrzeżenia karty to bowiem bank jest odpowiedzialny za wszelkie nieuprawione transakcje z użyciem karty. Do momentu zastrzeżenia bank odpowiada wyłącznie za transakcje kartą debetową lub zbliżeniową powyżej kwoty 50 euro.
Zastrzeżenie karty a blokada - na czym polega różnica?
Alternatywą dla zastrzeżenia karty jest jej zablokowanie. Różnica polega na tym, że blokada nakładana jest na kartę tymczasowo, podczas gdy zastrzeżenia nie da się anulować. Blokada uniemożliwia wykonanie transakcji kartą. W wielu bankach można jej dokonać samodzielnie poprzez system mobilny.
Zastrzeżenie karty a bezpieczeństwo - co warto wiedzieć?
Zastrzeżenie karty jest w pełni bezpiecznym procesem. Gwarantuje również bezpieczeństwo zgromadzonym przez Ciebie środkom na koncie. Nie musisz obawiać się, że podczas zastrzegania ktoś zyska dostęp do Twoich danych lub pieniędzy.
Kiedy zastrzec kartę, a kiedy zablokować?
Jeśli wiesz, że straciłeś kartę, na zawsze powinieneś dokonać zastrzeżenia. To szczególnie ważne jeżeli:
- karta została skradziona,
- straciłeś PIN do karty,
- ktoś wyłudził od Ciebie wrażliwe dane osobowe.
Jeśli liczysz na to, że karta się znajdzie i zapewne zawieruszyła się gdzieś w domu, wystarczy tylko jej zablokowanie do czasu znalezienia zguby.
Ile kosztuje zastrzeżenie karty?
Przez skorzystaniem z możliwości zastrzeżenia wiele osób zastanawia się, czy opłaca się dzwonić w tym celu do banku. Zdecydowanie tak. W większości banków odpowiedź na pytanie o to, ile kosztuje zastrzeżenie karty, jest taka sama.
Zastrzeżenie jest darmowe. Wyjątek stanowi BOŚ Bank. Pobiera on opłatę w wysokości 50 zł, jeśli zastrzeżenie karty jest konsekwencją nieprzestrzegania regulaminu.
Czy można anulować zastrzeżenie karty?
Jeśli Twoja zastrzeżona karta znalazła się pewnie zastanawiasz się, jak cofnąć zastrzeżenie karty. Minusem zastrzeżenia karty jest brak możliwości anulacji takiego działania. Jeśli Twoja karta została zastrzeżona będziesz musiał złożyć wniosek o wydanie nowej karty.
Warto wiedzieć: Co to jest karta kredytowa i do czego służy?
Ile trwa zastrzeżenie karty?
Zależy Ci na tym, żeby jak najszybciej zastrzec kartę? To ile trwa zastrzeżenie karty, zależy od samego banku. Telefonicznie jednak możesz załatwić tę sprawę nawet w kilka minut.