Oszustwa na BLIK, czyli kradzieże pieniędzy z konta za pomocą kodu BLIK, zdarzają się częściej niż myślisz. Vinted, Facebook i Messenger to platformy, za pośrednictwem których przestępcy atakują najczęściej. Zobacz, jak wygląda oszustwo na kod BLIK, jak się przed nim uchronić, ale też co zrobić, gdy Twoje pieniądze zostaną skradzione.

Jednym z najczęściej wykorzystywanych mechanizmów oszustw w Polsce jest tzw. oszustwo na BLIK. Ta metoda bazuje na zaufaniu użytkownika do szybkich i wygodnych płatności mobilnych, które oferuje system BLIK, oraz na sprytnie przygotowanych manipulacjach psychologicznych, mających na celu zdobycie kodów do autoryzacji transakcji.
Na czym polega oszustwo na BLIKa?
Oszustwo na BLIK to metoda wyłudzania pieniędzy, która polega na tym, że cyberprzestępcy manipulują ofiarą tak, aby wysłała im kod BLIK ze swojej bankowej aplikacji, a potem zatwierdziła operację. W ten sposób oszuści kradną środki z konta bankowego.
Ze względu na to, że płacenie BLIKiem jest naprawdę szybkie i wygodne, to łatwo stracić czujność i bez zastanowienia przesłać kod. Zobacz, gdzie oszustwa na BLIK zdarzają się najczęściej.
Oszustwo na BLIK – Vinted
Kupujesz rzeczy za pomocą popularnych platform zakupowych, np. Vinted? Właśnie tam często czekają oszuści! Oszustwo na kod BLIK na Vinted wygląda najczęściej tak, że sprzedający pisze Ci wiadomość, że prosi o podanie kodu BLIK, zamiast standardowo danych do przelewu.
Motywuje swoją prośbę tym, że będzie mógł natychmiast nadać Ci paczkę, bo płatność dotrze do niego błyskawicznie. Zazwyczaj jednak kiedy już wyślesz kod i zatwierdzisz transakcję, kontakt się urywa, oszust znika, a Ty nigdy nie otrzymujesz zakupionej rzeczy.
Oszustwa na BLIK – Facebook i Messenger
Kolejną popularną formą oszustwa na BLIK jest podszywanie się pod bliskich lub znajomych i wysyłanie wiadomości za pomocą portali społecznościowych (np. Facebook, Messenger). Oszust prosi ofiarę o wygenerowanie jednorazowego kodu BLIK w aplikacji bankowej i przesłanie go. Często podkreśla, że sprawa jest pilna, by zminimalizować czas na refleksję i zwiększyć skuteczność manipulacji.
Przykładowe wiadomości, które powinny Cię zaniepokoić:
- Podszywanie się pod znajomego w pilnej sytuacji
"Hej! Szybka sprawa, jestem w sklepie i zapomniałem portfela. Możesz mi pożyczyć 200 zł? Oddam zaraz, jak wrócę do domu. Potrzebuję kodu BLIK na już!"
- Symulacja nagłej potrzeby finansowej
"Cześć, mam awarię konta bankowego, nie mogę zrobić przelewu, a muszę zapłacić rachunek. Możesz mi wysłać kod BLIK na 150 zł? Oddam ci jeszcze dzisiaj."
- Nagły wypadek lub sytuacja awaryjna
"Hej, miałem stłuczkę i potrzebuję szybko zapłacić za pomoc drogową. Nie mam teraz dostępu do karty, możesz mi pomóc? Kod BLIK wystarczy!"
- Fałszywa promocja lub okazja
"Siema! Mam super ofertę, ale kończy się za 10 minut i nie mam jak zapłacić. Potrzebuję tylko 100 zł na zaliczkę, potem wszystko zwrócę. Dasz mi kod BLIK?"
- Prośba o pomoc w imieniu rzekomego krewnego
"Cześć, tu Asia. Jestem u znajomego, ale nie mam przy sobie portfela. Mama mówiła, że mogę cię zapytać o pomoc. Pożyczysz mi 300 zł BLIKIEM? Oddam jutro!"
- Symulacja pilnej wpłaty za usługę
"Hej, to ja. Potrzebuję na szybko 250 zł, żeby zapłacić za kuriera. Możesz mi podać kod BLIK? Oddam ci zaraz, tylko muszę to teraz załatwić."
Czy przez BLIK można wykraść dane?
Przez samo wysłanie przelewu BLIK nie można wykraść danych, dotyczących np. logowania do konta bankowego. Odbiorca przelewu widzi kwotę oraz numer telefonu nadawcy. Jednak oszustwo na przelew BLIK może się wiązać z kradzieżą danych, jeżeli cyberprzestępcy skłonili ofiarę do podania danych do logowania lub kodów autoryzacyjnych BLIK albo do zalogowania się na fałszywej stronie bankowości internetowej.
Gdy oszust przejmie dostęp do Twojego konta bankowego, może sam wygenerować kody BLIK i zatwierdzać płatności.
Oszustwo na BLIK – gdzie zgłosić?
Skontaktuj się z bankiem
Natychmiast skontaktuj się z bankiem, którego aplikacji użyłeś do wygenerowania kodu BLIK. Każdy bank w Polsce posiada dedykowaną infolinię, gdzie możesz zgłosić oszustwo lub podejrzenie oszustwa albo nieautoryzowaną transakcję.
Bank może:
- zablokować dostęp do Twojego konta,
- wstrzymać transakcję, jeśli jeszcze nie została zakończona,
- pomóc w dalszych krokach, np. złożeniu reklamacji.
Zgłoś sprawę na policję
Złóż zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa w najbliższej komendzie policji. Przygotuj:
- wyciąg z konta z widocznymi nieautoryzowanymi transakcjami,
- screeny wiadomości od oszusta (jeśli kontaktował się przez SMS, e-mail, Messenger itp.),
- szczegółowy opis zdarzenia.
Ważne!
Policja może zażądać pisemnego potwierdzenia z banku o dokonaniu oszukańczej transakcji.

Zgłoś oszustwo na CERT Polska
CERT Polska (Computer Emergency Response Team) zajmuje się monitorowaniem zagrożeń w sieci. Możesz zgłosić phishing lub fałszywe strony podszywające się pod banki albo działania oszustów związane z BLIKiem.
Formularz zgłoszeniowy: https://incydent.cert.pl
Powiadom znajomych lub rodzinę
Jeśli oszust podszył się pod Twoje konto (np. w mediach społecznościowych), poinformuj swoich znajomych i rodzinę o sytuacji, aby uniknąć kolejnych ofiar. Zgłoś również przejęcie konta do administratorów platformy (np. Facebooka).
Czy da się odzyskać pieniądze z oszustwa na BLIKa?
Jak wygląda oszustwo na BLIK? Przestępcy atakują znienacka, a w podanych przez nas przykładach widzisz, że naprawdę łatwo paść jego ofiarą. Co więc zrobić, jeśli pod presją czasu lub przez nieuwagę podasz kod lub wyślesz przelew BLIK na telefon? Oszustwa nie można cofnąć, ale jest szansa na odzyskanie pieniędzy.
Weź jednak pod uwagę, że to naprawdę trudne, bo tak naprawdę Twoją decyzją było wysłanie kodu BLIK i zatwierdzenie transakcji. Nikt Cię do tego nie przymuszał. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy wcześniej Twoje dane do logowania do bankowości elektronicznej zostały przejęte, a przestępcy sami wysyłali przelewy BLIK i je akceptowali.
Gdy doszło do kradzieży danych, to Twoim obowiązkiem jest zgłoszenie sprawy na policję. Dzięki temu, że poinformujesz o tym, że doszło do przestępstwa zablokujesz oszustwom możliwość wykorzystywania Twoich danych osobowych i zaciągania kredytów gotówkowych czy pożyczek w Twoim imieniu.
Warto także skorzystać z usługi Chroń Pesel!
Można zastrzec swój numer PESEL w aplikacji mObywatel. Podczas gdy PESEL jest zastrzeżony, nikt nie może uzyskać na niego kredytu, pożyczki ani innego zobowiązania finansowego.

Jak się chronić przed wyłudzeniem pieniędzy na BLIK?
Mamy dla Ciebie kilka wskazówek, które pomogą Ci chronić się przed oszustwami na BLIK.
- Nigdy nie udostępniaj kodów BLIK, nawet bliskim znajomym, bez wcześniejszego potwierdzenia ich tożsamości innym kanałem (np. telefonicznie).
- Sprawdzaj, czy osoba prosząca o pomoc faktycznie ma taki problem – zachowaj ostrożność, jeśli komunikacja jest wyjątkowo pilna i emocjonalna.
- Ustaw limity transakcji na swoim koncie bankowym.
- Korzystaj z dwuskładnikowego uwierzytelniania na portalach społecznościowych, by chronić swoje konto przed przejęciem przez oszustów.
Płatności BLIKiem są bezpieczne, ale warto zachować czujność
Polski Standard Płatności, czyli twórca BLIKa informuje o stosowanych zabezpieczeniach, które zwiększają bezpieczeństwo transakcji:
- wcześniejsza weryfikacja użytkownika przez bank, dzięki czemu aplikacja jest przypisana do konkretnego rachunku,
- dostęp do aplikacji zabezpieczany jest PIN-em, odciskiem palca lub hasłem,
- kody BLIK są jednorazowe, a ich ważność to tylko 2 minuty,
- BLIK nie przechowuje danych użytkowników, co minimalizuje ryzyko kradzieży danych,
- operacje powyżej 50 PLN oraz wypłaty z bankomatów muszą być dodatkowo potwierdzone kodem PIN, jeśli nie zmieniono limitów w aplikacji.
Mimo tego, cały czas warto zachowywać czujność, bo przestępcy stosują zaawansowane techniki manipulacji, które skłaniają nas do tego, aby działać szybko i bez zastanowienia.