BLIK, czyli Polski Standard Płatności, jest usługą pozwalającą na realizację przelewów na telefon. Skorzystać może z niej każdy klient banku obsługującego takie płatności. Potrzebny będzie jeszcze smartfon z aplikacją bankową, by zrealizować przelew na telefon. Jak to zrobić?
Przekazywanie pieniędzy z ręki do ręki od lat zastępowane jest przelewami bezgotówkowymi. Do ich wykonania potrzebna jest jednak znajomość numeru konta osobistego odbiorcy. To jednak niejedyna możliwość. Można przecież wykonać przelew na telefon, znając jedynie numer telefonu komórkowego adresata.
Taką funkcjonalność oferuje BLIK, który umożliwia również płacenie w sklepach i punktach usługowych bez użycia karty płatniczej. Sprawdź, na czym to polega i jak wykonać przelew na telefon? Czy jest to bezpieczna opcja?
Co oznacza przelew na telefon?
Wyobraź sobie, że wybierasz się ze znajomymi na wycieczkę za miasto, do kina albo do restauracji. Płaci jedna osoba za wszystkich – po prostu tak jest wygodnie. Wszyscy rozliczacie się później, ale okazuje się, że nie masz drobnych. Co wtedy? Nie musisz prosić o numer konta bankowego takiej osoby. Najprawdopodobniej wystarczy, że znasz jej numer telefonu. Wykonujesz przelew na telefon i gotowe. Pieniądze zostają zwrócone z miejsca.
Tak właśnie można odpowiedzieć na pytanie, co to jest przelew na telefon. Zgodnie z innym wyjaśnieniem przelew na numer telefonu realizowany za pośrednictwem BLIK-a powoduje, że wystarczy wskazać w aplikacji mobilnej banku opcję takiej płatności, wybrać przelew na numer telefonu odbiorcy z książki telefonicznej lub na dowolnie wpisany numer, a następnie wykonać przelew.
Nie ma konieczności robienia tradycyjnego przelewu w takiej sytuacji czy pobierania gotówki z bankomatu. To szybki, wygodny i prosty sposób na przekazywanie środków pieniężnych z jednego konta na inne, ale nawet bez znajomości numeru rachunku, co jeszcze kilka lat temu było koniecznością. Sprawdź, jak wykonać przelew na telefon za pomocą BLIK-a.
Jak działa przelew na telefon?
Dochodząc do sedna, jak zabrać się za wykonanie przelewu BLIK-iem na telefon? To przelew typu P2P, czyli person to person, który stanowi ważną funkcję BLIK-a. Dzięki niej możesz szybko i skutecznie, a co najważniejsze – bezpiecznie, przesłać środki finansowe odbiorcy bez konieczności podawania przez niego numeru konta. Nie trzeba tu dodatkowo podawać również kodu BLIK. Jak w praktyce zrobić przelew BLIK na telefon? Otóż trzeba:
- uruchomić dostęp do usługi BLIK w aplikacji mobilnej swojego banku,
- zarejestrować numer telefonu w usłudze BLIK i włączyć ją – numer może być przypisany tylko do usługi w ramach jednego konta bankowego,
- zalogować się do aplikacji mobilnej banku,
- wybrać opcję BLIK oraz następnie przelew na telefon lub z menu przelewów od razu przelew na telefon,
- wskazać numer telefonu odbiorcy przelewu – z książki smartfona lub ręcznie,
- wpisać kwotę przelewu,
- wykonać przelew,
- autoryzować przelew wybraną metodą w swojej aplikacji mobilnej.
Właściwie do przelewu BLIK potrzebne są trzy informacje: numer telefonu odbiorcy, jego nazwa oraz wysokość przesyłanej na telefon kwoty.
Jakie banki umożliwiają przelew na telefon BLIK-iem?
Nie wszystkie, ale zdecydowana większość banków w Polsce wspiera już przelewy na telefon BLIK. Oznacza to tyle, że można wykonywać przelewy na telefon BLIK, mając aplikację mobilną jednego z poniższych banków (stan na lipiec 2023):
- Alior Bank,
- BNP Paribas,
- BOŚ Bank,
- Citi Handlowy,
- Credit Agricole,
- Grupa BPS,
- ING Bank Śląski,
- mBank,
- Millennium,
- Nest Bank,
- Noble Bank,
- Pekao S.A.,
- PKO Bank Polski,
- Santander Bank Polska,
- SGB,
- VeloBank,
Bank Pocztowy ma dopiero wprowadzić przelew na telefon BLIK do swojej oferty, jak informował pod koniec maja 2023 roku.
Co kilka miesięcy kolejne banki dołączają do systemu BLIK, by umożliwiać swoim klientom wygodne dokonywanie przelewów mobilnych, w tym przelewów na telefon BLIK.
Zasadniczo niezależnie od tego, czy jest to przelew na telefon PKO, Santander czy też przelew na telefon Pekao, zawsze jest on realizowany w taki sam, prosty i natychmiastowy, sposób.
Jak zacząć korzystać z przelewów na telefon BLIK?
Z usługi przelewów na numer telefonu BLIK korzystają klienci, którzy mają smartfon z zainstalowaną aplikacją mobilną banku. Co więcej, bank ten musi obsługiwać płatności BLIK, a klient mieć konto w tej instytucji.
W niektórych aplikacjach bankowych wprowadzono ponadto dodatkowe ułatwienia, które pozwalają zobaczyć na etapie wyboru odbiorcy przelewu na telefon, który z numerów z Twojej książki telefonicznej jest zarejestrowany w BLIK-u. Dzięki temu uzyskasz cenną informację o tym, kto automatycznie może odbierać pieniądze z przelewów na telefon.
Jak zrobić przelew na telefon?
Na pytanie, jak zrobić przelew BLIK na telefon, można odpowiedzieć w kilku zdaniach. Otóż logujesz się do aplikacji mobilnej, wybierasz opcję przelewów BLIK i przelewu na telefon. Uzupełniasz pożądane pola i wysyłasz pieniądze. Proste? Jak najbardziej.
Poszczególne aplikacje mobilne banków, w ramach których możesz zrobić przelew na telefon BLIK, działają podobnie. W poniższych nagłówkach umieściliśmy szczegółowe instrukcje, jak to zrobić w danej instytucji.
Przelew na telefon BLIK IKO – w aplikacji PKO BP i Inteligo
Jak płacić BLIK-iem w PKO BP? W aplikacji IKO dla wykonania przelewu na telefon BLIK powinieneś:
- zalogować się do aplikacji,
- na pasku nawigacyjnym wybrać „Płatności” lub „Przelewy” w menu na iPhone,
- wybrać opcję „Przelew na telefon”,
- kliknąć przycisk „Nowy przelew” znajdujący się na dole ekranu lub wybrać odbiorcę zdefiniowanego,
- wypełnić dane do przelewu – przede wszystkim numer telefonu,
- zatwierdzić wykonanie przelewu przez telefon.
Przelew na telefon BLIK w ING Banku Śląskim
Zanim zaczniesz robić przelew na telefon z aplikacji mobilnej ING Banku Śląskiego, musisz się do niej zalogować i wybrać konto, z którego chcesz wykonać płatność. Następnie:
- wybierasz przelew na telefon BLIK;
- podajesz numer telefonu odbiorcy lub wybierasz go z listy swoich kontaktów w telefonie;
- wpisujesz kwotę, jaką chcesz przelać;
- zatwierdzasz na koniec przelew na telefon BLIK.
Przelew na telefon BLIK – aplikacja mBanku
Po zalogowaniu się do aplikacji mBanku powinieneś dla realizacji przelewu przez telefon:
- wybrać opcję „Płatności”,
- wybrać „Przelew na telefon”,
- wybrać numer odbiorcy z listy kontaktów lub kliknąć w ikonę + i wpisać numer ręcznie,
- podać kwotę i tytuł przelewu,
- zatwierdzić przelew na telefon.
Przelew na telefon BLIK w Banku Millennium
Zaloguj się do swojej aplikacji mobilnej w Banku Millennium i wykonaj kilka kroków dla realizacji przelewu przez telefon:
- z menu „Płatności” wybierz opcję „Przelewy”, a następnie „Przelewy BLIK na telefon”;
- wybierz konto, z którego zrobisz przelew;
- wprowadź nazwę odbiorcy, numer telefonu, kwotę i tytuł przelewu;
- zatwierdź przelew.
Przelew na telefon BLIK w aplikacji Santander Mobile – Santander Bank Polska
Jak płacić BLIK-iem w Santander Bank Polska? W aplikacji Santander Mobile również wykonasz przelew na telefon. Powinieneś przy tym:
- kliknąć w ikonę BLIK;
- wybrać przelew na telefon;
- wybrać konto, z którego chcesz wykonać przelew;
- podać numer telefonu i nazwę odbiorcy;
- podać kwotę i tytuł przelewu;
- zatwierdzić przelew.
Procedura wykonania przelewu na telefon wygląda podobnie właściwie w każdej kolejnej aplikacji mobilnej banku. System jest intuicyjny i nikt nie powinien mieć większych problemów z realizacją płatności.
Jak odebrać przelew BLIK na telefon?
Dla automatycznego odbierania przelewów BLIK na telefon musisz mieć zarejestrowany numer telefonu w BLIK-u. Możesz to zrobić za pośrednictwem swojej bankowości internetowej lub w aplikacji mobilnej. Przechodzisz do ustawień aplikacji czy bankowości online, wiążesz numer telefonu z wybranym rachunkiem i z BLIK-iem.
Zdarza się, że odbiorca przelewu na telefon BLIK nie ma numeru powiązanego z taką usługą. Co się stanie, jeśli przekażesz mu w ten sposób pieniądze? Otrzyma SMS z linkiem do strony internetowej, na której powinien wpisać swój numer konta. W takim przypadku przelew zostanie oczywiście zrealizowany, ale już na tradycyjnych zasadach, w systemie Elixir, dlatego odbiorca otrzyma pieniądze dopiero następnego dnia roboczego.
Na uruchomienie usługi przelew na telefon BLIK odbiorca przelewu ma 7 dni od dnia jego wykonania. Po upływie tego czasu środki po prostu wracają na konto nadawcy.
Jak odebrać przelew na telefon z innego banku?
Tak samo, jak z własnego – szybko, skutecznie, bez ponoszenia opłat z tego tytułu. Przelewy na telefon są realizowane w różnych bankach, które dołączyły do Polskiego Standardu Płatności BLIK.
Czy można cofnąć przelew na telefon?
Kiedy wykonujesz przelew na telefon, może się okazać, że zwyczajnie się pomylisz. Co wtedy? Czy można cofnąć przelew na telefon? Niestety nie, ponieważ to typ płatności realizowanych natychmiast. Kiedy już go omyłkowo wykonasz, to pozostaje Ci jedynie kontakt z osobą, do której wysłałeś pieniądze i poproszenie o ich zwrot. Możesz też w swoim banku złożyć reklamację czy też wniosek o odzyskanie środków.
Ile kosztuje przelew BLIK na telefon?
Usługa dokonywania przelewów na telefon BLIK nie wiąże się z opłatami. Realizowana jest natychmiast i bez naliczania przez bank, a tym bardziej przez Polski Standard Płatności, jakichkolwiek opłat z tego tytułu.
Przelew na telefon BLIK – jaką kwotę można przesłać?
W zależności od banku obowiązują inne limity przelewów na telefon. Do jakiej kwoty można zrealizować przelew BLIK-iem na telefon? Poniżej wskazaliśmy kwoty graniczne takich transakcji:
Bank |
Limit przelewu jednorazowego |
Limit dzienny przelewów |
Alior Bank |
500 zł |
5000 zł |
Millennium |
500 zł |
10 000 zł |
Bank Pekao |
1000 zł |
10 000 zł |
BNP Paribas |
500 zł |
1000 zł |
BOŚ Bank |
500 zł |
5000 zł |
Citi Handlowy |
500 zł |
20 000 zł |
Credit Agricole |
1000 zł |
|
Getin Bank |
500 zł |
5000 zł |
ING Bank Śląski |
500 zł |
1000 zł |
mBank |
1000 zł |
20 transakcji (sztuk) |
PKO BP |
3000 zł |
|
Santander Bank Polska |
10 000 zł w tym samym banku i 5000 zł w innych |
|
SGB Bank |
500 zł |
Przelew na telefon BLIK – jaki jest czas oczekiwania?
Atutem przelewów na telefon BLIK jest to, że można ich dokonywać w dowolnym czasie – nawet w środku nocy, w niedzielę czy w dni wolne od pracy. To jeden z najlepszych sposobów na realizację płatności w weekend – nie trzeba płacić za wykonanie przelewu natychmiastowego Express Elixir czy w innym systemie szybkich przelewów.
Ile idzie przelew na telefon BLIK? Realizowany jest w czasie rzeczywistym, więc odbiorca powinien mieć pieniądze na swoim koncie w ciągu maksymalnie kilku minut od wykonania płatności. Wszystko dlatego, że przelewy BLIK na telefon realizowane są w ramach Express Elixir, obsługiwanego przez Krajową Izbę Rozliczeń.
Z uwagi, że przelew na telefon BLIK można wykonać w kilka sekund lub co najwyżej minut, pojawia się pytanie, czy można skorzystać z tego systemu przy ubieganiu się o pożyczki online i przy dokonywaniu przelewu weryfikacyjnego. Warto zapytać pożyczkodawcę, ponieważ warunki realizacji takiego przelewu mogą być odmienne. Generalnie trzeba zrobić płatność z konta na konto, bez podawania numeru telefonu pożyczkodawcy.
Przy szybkich kredytach gotówkowych, np. przy zaciąganiu kredytu na wesele, nie ma w bankach konieczności dokonywania takiej weryfikacji, ale klient musi przejść przez pełną procedurę weryfikacji jego zdolności i historii kredytowania w BIK-u.
Przelew na telefon BLIK nie doszedł – co zrobić w takiej sytuacji?
Pomimo faktu, że w zdecydowanej większości przypadków przelewy na telefon BLIK-iem są realizowane w sposób niezakłócony, to w nielicznych przypadkach może być inaczej.
Co powinieneś zrobić, jeśli skorzystałeś z BLIK-a, a przelew na telefon nie doszedł? Na początek zapytać osoby, której przelewasz pieniądze, czy na pewno ma przypisany właściwy numer konta i numer telefonu do usługi. Być może taka osoba ma kilka rachunków w bankach i odbieranie przelewów na telefon ma ustawione dla innego konta niż to, które sprawdza.
Jeśli przelew na telefon nie dotrze do adresata, warto go poprosić, by podał numer rachunku, na który powinny trafić środki. Jeśli dane w historii operacji różnią się od tych, które są właściwe, powinieneś skontaktować się ze swoim bankiem i podjąć próbę odzyskania pieniędzy z błędnie wykonanego przelewu.
Niewykonanie przelewu BLIK na telefon może mieć następujące przyczyny:
- przypisanie numeru telefonu do innego numeru konta przez odbiorcę,
- podanie błędnego numeru telefonu odbiorcy,
- odbiorca nie ma numeru telefonu zarejestrowanego do odbierania przelewów BLIK.
Dlaczego warto korzystać z przelewu na telefon BLIK-iem?
Przelewy na telefon BLIK zyskują na popularności z uwagi na ich liczne zalety. Czy mają jakiekolwiek wady? Postaraliśmy zgromadzić w jednej tabeli wady i zalety takiego rozwiązania.
Przelewy na telefon BLIK |
|
Zalety |
Wady |
Szybkość wykonania |
Ograniczenie kwoty przelewu (dziennie i jednorazowo) |
Brak opłat dodatkowych |
Brak możliwości weryfikacji numeru, na który dokonano przelewu w historii konta (na ogół) |
Natychmiastowy przelew środków, nawet w weekendy i święta |
|
Brak konieczności podawania numeru konta odbiorcy, dla realizacji przelewu |
|
Wysoki poziom bezpieczeństwa – trudniej o pomyłkę przy wpisywaniu numeru telefonu |
|
Wygoda wykonania przelewu |
Przelewy na telefon BLIK – na co uważać?
Przy wykonywaniu przelewów na telefon BLIK zachowaj zwykłą ostrożność. Pamiętaj o sprawdzeniu numeru telefonu, na który chcesz przelać pieniądze, oraz kwoty, jaką przekazujesz w tym trybie drugiej osobie. Czy przelew na telefon jest bezpieczny? Jak najbardziej, z uwagi na fakt, że w aplikacjach mobilnych banków działa wiele solidnych zabezpieczeń.