Jesteś klientem PKO BP i chcesz korzystać z wygodnych płatności BLIK? To nic trudnego. Poniżej znajdziesz kompletną instrukcję, jak uruchomić BLIKa w aplikacji IKO i jak płacić BLIKiem zbliżeniowo w sklepach za pomocą swojego smartfona. Dowiesz się również, jak płacić BLIKiem w sklepie internetowym i jak przelewać pieniądze znajomym na numer telefonu.
Pod nazwą BLIK kryje się polski system płatności mobilnych, dzięki któremu przy użyciu jedynie swojego smartfona możesz m.in. płacić za zakupy w sklepach stacjonarnych i internetowych. Klienci banku PKO BP mogą korzystać z BLIK-a od 2015 roku w ramach aplikacji mobilnej IKO. Od listopada 2021 r. udostępniona w niej została też dodatkowa funkcja – płatność BLIKiem zbliżeniowa, którą można realizować w terminalach sklepowych za pomocą telefonu, bez konieczności uruchamiania aplikacji.
Jak zacząć korzystać z BLIKa w PKO BP?
Chcesz wiedzieć, jak płacić BLIK-iem w PKO BP? Chcąc w ogóle zacząć korzystać z BLIK-a w tym banku, najpierw musisz aktywować usługę. Zrobisz to w następujący sposób:
- Pobierz na telefon aplikację IKO i ją aktywuj.
- W aplikacji IKO wejdź kolejno w opcje: Profil → Ustawienia → Ustawienia BLIK.
- Wskaż źródło płatności BLIK – swoje konto w PKO albo kartę kredytową wydaną przez ten bank.
Oprócz tego należy jeszcze w aplikacji aktywować poszczególne funkcje BLIK-a (np. płatności zbliżeniowe), co szerzej wyjaśnimy niżej.
Jak zapłacić BLIKiem przez internet krok po kroku?
Na początku wyjaśnijmy, jak się płaci BLIK-iem za zakupy przez internet w PKO BP. Opcja ta pozwoli Ci na dokonywanie płatności bez konieczności logowania się do bankowości elektronicznej. Całą operację wystarczy bowiem potwierdzić kodem BLIK wygenerowanym na telefonie lub czekiem BLIK.
Oto instrukcja, jak płacić BLIK-iem w PKO BP przez internet:
- Po złożeniu zamówienia na stronie internetowej sklepu przejdź do płatności za zakupy i wybierz opcję „BLIK” lub „Płacę z iPKO”. Pojawi Ci się strona z okienkiem do wpisania kodu BLIK.
- Wygeneruj 6-cyfrowy kod BLIK w aplikacji IKO na telefonie. Możesz też użyć 9-cyfrowego czeku BLIK (należy go wcześniej wygenerować w aplikacji, wchodząc kolejno w Płatności → Czek BLIK → Utwórz czek).
- Wpisz wygenerowany numer kodu lub czeku BLIK na stronie internetowej, na której dokonujesz płatności.
- Potwierdź operację – w przypadku kodu BLIK za pomocą PIN-u do aplikacji, a w przypadku czeku BLIK za pomocą hasła do czeków (należy go wcześniej ustalić w serwisie iPKO).
W aplikacji IKO możesz też uruchomić funkcję „Zakupy online bez kodu BLIK”. Dzięki niej zapłacisz szybko za zakupy w ulubionych sklepach internetowych bez konieczności generowania i wpisywania kodu BLIK. Funkcję tę uruchomisz dla wybranych witryn w aplikacji IKO, wchodząc kolejno w następujące opcje: Ustawienia → Ustawienia BLIK → Zakupy bez kodu BLIK.
Jak zapłacić BLIKiem zbliżeniowo w PKO BP?
W sklepach stacjonarnych możesz płacić BLIK-iem poprzez autoryzowanie transakcji kodem BLIK lub zbliżeniowo. Ten drugi sposób jest znacznie szybszy i wygodniejszy, ponieważ sprowadza się wyłącznie do zbliżenia telefonu do terminala płatniczego. Nie trzeba ani uruchamiać aplikacji, ani nawet mieć włączonego dostępu do Internetu. Nie musisz mieć także karty debetowej do konta, aby płacić zbliżeniowo BLIK-iem.
Jak płacić BLIKiem w PKO BP zbliżeniowo za pomocą smartfona? Przede wszystkim, aby korzystać z tej funkcji, musisz mieć odpowiedni telefon:
- z systemem Android lub HarmonyOS (płatności zbliżeniowe BLIK nie działają na iPhonach),
- z włączoną funkcją NFC,
- z aktywną aplikacją IKO.
Jeśli Twój smartfon spełnia powyższe warunki, uruchom Płatności zbliżeniowe BLIK w aplikacji zgodnie z poniższą instrukcją:
- Uruchom aplikację IKO na telefonie.
- Wejdź kolejno w następujące opcje: Płatności → Płatności zbliżeniowe → Włącz płatności zbliżeniowe → Płatności zbliżeniowe BLIKIEM.
- Wskaż konto, z którego mają być realizowane płatności zbliżeniowe oraz wybierz sposób potwierdzania transakcji (do wyboru są 2 opcje: odblokowanie ekranu telefonu lub PIN do aplikacji IKO).
Od tej pory będziesz mógł już płacić zbliżeniowo telefonem za zakupy w sklepach stacjonarnych, które udostępniają ten rodzaj płatności. Poniżej wyjaśniamy krok po kroku, jak płacić BLIKIEM w sklepie za pomocą telefonu z aplikacją IKO banku PKO BP:
- Poinformuj kasjera, że wybierasz płatność zbliżeniową BLIK (w kasie bezobsługowej wybierz opcję płatności kartą płatniczą, aby uruchomiła się funkcja zbliżeniowa na terminalu, ponieważ jeśli wybierzesz opcję płatności BLIK, będziesz musiał potwierdzić transakcję kodem BLIK).
- Wybudź telefon i zbliż go do terminala.
- W przypadku płatności do 100 zł od razu zobaczysz potwierdzenie dokonania transakcji na ekranie terminala i telefonu.
- W przypadku płatności powyżej 100 zł lub zakupów w sklepie za granicą transakcję będziesz musiał potwierdzić za pomocą wcześniej wybranej metody autoryzacji, czyli albo poprzez odblokowanie ekranu telefonu, albo PIN-em do aplikacji IKO (po tej czynności smartfon trzeba ponownie zbliżyć do terminala).
W aplikacji IKO możesz też zmienić opcje płatności zbliżeniowych BLIK poprzez uruchomienie kolejno: Płatności → Płatności zbliżeniowe → Ustawienia płatności. W ten sposób możesz np. włączyć autoryzację transakcji także do 100 zł.
Jak zapłacić BLIKiem na numer telefonu w PKO BP?
Przydatną funkcją BLIK-a jest możliwość przesyłania pieniędzy innym osobom na numer telefonu – bez konieczności wypełniania formularza przelewu. W ten sposób możesz więc szybko zwrócić znajomemu pieniądze za bilet do kina, czy też przelać partnerowi środki na zakupy.
Jak płacić BLIK-iem w banku PKO BP na numer telefonu? Najpierw musisz aktywować usługę „wysyłania i odbieranie przelewów na telefon” poprzez zarejestrowanie swojego numeru telefonu w systemie BLIK i zrobisz to w następujący sposób:
- Uruchom aplikację IKO na telefonie.
- Wejdź w Ustawienia, a następnie wybierz kolejno opcje: Ustawienia BLIK → Przelew na telefon → Zarejestruj.
- Potwierdź operację PIN-em do aplikacji.
Pamiętaj, że przelewy na telefon BLIK w PKO BP możesz wysyłać do osób, które mają w podobny sposób zarejestrowany numer telefonu w systemie BLIK w aplikacji bankowej.
Poniżej instrukcja, jak zapłacić komuś BLIKiem na numer telefonu w PKO BP:
- Uruchom aplikację IKO na swoim telefonie.
- Wejdź kolejno w opcje: Płatności → Przelew na telefon → Nowy przelew.
- Wpisz numer telefonu odbiorcy przelewu lub wybierz go z listy kontaktów.
- Uzupełnij krótki formularz, wpisując nazwę odbiorcy (np. imię), tytuł płatności oraz kwotę. Następnie kliknij Dalej.
- Sprawdź dane przelewu i jeśli wszystko się zgadza, kliknij Potwierdź.
Za pomocą aplikacji mobilnej PKO BP możesz również poprosić znajomego o płatność BLIK. W tym celu wystarczy wejść w Płatności, kliknąć opcję Poproś o przelew, a następnie wpisać kwotę i tytuł płatności oraz numer telefonu osoby, która ma ją zrealizować. Na koniec trzeba jeszcze wygenerować kod QR i wysłać go znajomemu np. mailem lub w Messengerze.