BLIK jest to polska metoda płatności mobilnych, dzięki której za pomocą swojego smartfona zapłacisz szybko za zakupy, wypłacisz gotówkę z bankomatu, czy też zrobisz szybki przelew na telefon innej osoby. Jak działa BLIK i jak korzystać z BLIKa w praktyce? Dowiesz się tego z naszego artykułu.
Płatności mobilne BLIK cieszą się ogromną popularnością w Polsce, ponieważ korzysta z nich już ponad 17 mln użytkowników.
- BLIK dostępny jest w 19 bankach i możesz z niego skorzystać, jeśli w jednym z nich masz założone konto osobiste oraz aktywujesz usługę BLIK w aplikacji bankowej na telefonie.
- Jeśli wiesz, jak płacić telefonem, poradzisz sobie z płatnościami BLIK – w ramach usługi dostępne są bowiem płatności zbliżeniowe telefonem, ale także płatności z użyciem kodu BLIK generowanego w aplikacji.
- Kod BLIK służy do zatwierdzania transakcji na terenie Polski - w sklepowych terminalach płatniczych POS, w bramkach płatniczych w internecie oraz w bankomatach.
- Płatności zbliżeniowe BLIK działają natomiast nie tylko w Polsce, ale też zagranicą – wykonasz je we wszystkich terminalach zbliżeniowych Mastercard, o ile Twój telefon ma funkcję NFC.
Co to jest BLIK?
Co to jest BLIK? Jest to stworzony w Polsce system płatności mobilnych, który umożliwia dokonywanie różnych transakcji jedynie przy użyciu smartfona.
Jak działa BLIK? Jego działanie opiera się na bezpośrednim powiązaniu usługi BLIK z kontem osobistym za pośrednictwem aplikacji bankowej. Dzięki temu można dokonywać płatności telefonem z użyciem środków z rachunku bankowego, wykorzystując następujące funkcje BLIKa:
- kod BLIK – jest to generowany w aplikacji bankowej 6-cyfrowy kod, który służy do zatwierdzania transakcji,
- płatności zbliżeniowe – BLIKiem możesz płacić także poprzez zbliżenie telefonu do terminalu płatniczego,
- przelewy na numer telefonu – możesz je realizować bez znajomości numeru rachunku bankowego odbiorcy.
System płatności mobilnych BLIK został stworzony w 2015 r. przez spółkę Polski Standard Płatności założoną przez 6 największych banków. Z założenia miał on rozwinąć rodzimą bankowość mobilną, zapewniając jej użytkownikom dostęp do ujednoliconego i możliwie najprostszego systemu płatności telefonem.
Dzisiaj usługa dostępna jest już w 19 bankach, a popularność BLIK w Polsce nieustannie rośnie. O ile w pierwszym roku jego funkcjonowania wykonano niecałe 1,5 mln transakcji, o tyle tylko w I półroczu 2024 r. zrealizowano ich przeszło 1,1 mld (średnio 6,1 mln operacji dziennie!). Z szacunków operatora wynika, że obecnie spośród 30,3 mln wszystkich użytkowników aplikacji bankowych w Polsce niemal 17 mln aktywnie korzysta z BLIK-a1.
Jak działa BLIK?
BLIK działa wyłącznie w ramach aplikacji bankowej, jaką należy zainstalować na telefonie i połączyć ze swoim kontem osobistym. Następnie trzeba aktywować BLIK w aplikacji, co wymaga dosłownie jednego kliknięcia.
Płatności mobilne BLIK-iem realizowane są w prosty sposób, ponieważ wymagają jedynie uruchomienia aplikacji na telefonie oraz kliknięcia opcji „kod BLIK”. Wówczas na ekranie telefonu pojawia się sześciocyfrowy kod, który trzeba wpisać np. w terminalu płatniczym w sklepie, a następnie potwierdzić transakcję na swoim urządzeniu.
Istnieje również możliwość korzystania z płatności zbliżeniowych BLIK bez użycia kodu, ale wymaga to posiadania w smartfonie funkcji NFC.
Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) dla oferty kredytów gotówkowych wynosi 10,35%. Okres obowiązywania umowy: 48 mies., całkowita kwota pożyczki: 20 000 zł. Całkowity koszt zobowiązania spłacanego w ratach równych (annuitetowych): 4 298,97 zł, całkowita kwota do zapłaty: 24 298,97 zł. Spłata następuje w 48 ratach równych (annuitetowych). Kalkulacja została dokonana na dzień 14 grudnia 2024 roku na reprezentatywnym przykładzie.
Jak wygenerować kod BLIK?
Kod BLIK jest podstawowym narzędziem do dokonywania płatności BLIK. Przypomnijmy, że służy on do zatwierdzenia transakcji:
- w terminalach płatniczych POS w sklepach stacjonarnych,
- w bramkach płatniczych w sklepach online,
- w bankomatach.
Poniżej przedstawiamy instrukcję, jak wygenerować kod BLIK krok po kroku i jak go użyć przy płatności BLIK:
- Zaloguj się do swojej aplikacji bankowej.
- Wybierz transakcję BLIK w aplikacji – wystarczy w tym celu kliknąć odpowiednią ikonę.
- Odczytaj 6-cyfrowy kod BLIK – zostanie on wyświetlony na ekranie twojego telefonu.
- Wprowadź odczytany kod -– np. w terminalu płatniczym lub podczas realizowania płatności na stronie sklepu internetowego.
- Potwierdź transakcję w telefonie – wpisując indywidualny kod PIN w aplikacji mobilnej banku.
Jak korzystać z BLIKA?
Jak płacić BLIK-iem? Z BLIKA możesz korzystać na kilka sposobów, ponieważ w ramach usługi dostępne są różne rodzaje płatności BLIK:
- 🛍 płatności BLIK w sklepach stacjonarnych – za zakupy zapłacisz poprzez zbliżenie telefonu do terminalu lub przez ręczne wpisanie w nim kodu BLIK;
- 💻 płatności BLIK w sklepach internetowych – wystarczy w bramce płatniczej wybrać opcję płatności BLIK i wpisać w wyświetlonym okienku wygenerowany w aplikacji kod BLIK; jeśli natomiast w aplikacji bankowej dodasz sklep do „Zapamiętanych”, będziesz mógł w nim płacić BLIK online za zakupy bez wpisywania kodu;
- 📱 przelewy na telefon BLIK (przelewy P2P) – możesz wysyłać pieniądze innym osobom, podając w aplikacji wyłącznie ich numer telefonu, bez uzupełniania standardowego formularza przelewu;
- 💸 wpłaty BLIK i wypłaty z bankomatów – w bankomatach z funkcją BLIK możesz wpłacać i wypłacać pieniądze z konta, potwierdzając transakcję kodem BLIK, zamiast używając do tego karty;
- 📲 czeki BLIK – w aplikacji bankowej możesz wygenerować czek BLIK w określonej kwocie (w formie 9-cyfrowego kodu) i wykorzystać go do wypłaty z bankomatów lub płatności w sklepach;
- ⌛ płatności odroczone BLIK – po uruchomieniu funkcji „Płacę później z BLIK” w aplikacji otrzymasz do 4000 zł limitu na zakupy, który możesz wykorzystać do płatności online; wykorzystane środki potem zwrócisz w ciągu 30 dni bez dodatkowych kosztów.
Niektóre wymienione wyżej funkcje BLIK są dostępne tylko dla klientów wybranych banków. Przykładowo, BLIK zbliżeniowy działa wyłącznie w PKO BP, Alior Banku, Santander BP, Millennium Banku, ING Banku Śląskim i mBanku. Z kolei z płatności odroczonych BLIK mogą skorzystać tylko klienci VeloBanku i Banku Millennium.
Czy BLIK jest bezpieczny?
Zastanawiasz się, czy BLIK jest bezpieczny? Usługa zapewnia bezpieczeństwo transakcji pod wieloma względami:
- BLIK działa wyłącznie w ramach bankowej aplikacji – dostęp do niej zabezpiecza natomiast określona metoda weryfikacji np. odcisk palca lub unikalny kod PIN, a wszelkie operacje chroni bankowe szyfrowanie danych;
- kod jednorazowy BLIK działa tylko przez 2 minuty – trudno go zatem przechwycić osobom postronnym lub przez złośliwe oprogramowanie;
- transakcje na kod BLIK wymagają dodatkowej autoryzacji w aplikacji bankowej – dane takiej transakcji (np. kwota i odbiorca płatności) wyświetlane są w aplikacji, a płatności powyżej 50 zł trzeba potwierdzić kodem PIN, co dodatkowo zwiększa bezpieczeństwo BLIK.
Zabezpieczenia BLIK i zabezpieczenia samej aplikacji bankowej sprawiają zatem, że transakcje BLIKiem są bezpieczne. Warto też pamiętać o dodatkowych zaletach wykorzystywania BLIK-a do codziennych płatności:
- ochrona karty płatniczej – wybierając płatności BLIK, nie musisz używać fizycznej karty w sklepach stacjonarnych lub bankomacie, ani podawać jej danych w internecie,
- ochrona konta bankowego – przy płatnościach online za pomocą BLIK nie musisz logować się do bankowości internetowej (a więc wpisywać w bramce płatniczej loginu i hasła), ani ujawniać swojego numeru rachunku.
Oczywiście istnieje ryzyko zgubienia telefonu, ale w takim wypadku przed nieautoryzowanym transakcjami BLIK chroni przede wszystkim blokada ekranu i PIN do aplikacji bankowej. Poza tym możesz szybko zablokować aplikację bankową np. w bankowości internetowej lub kontaktując się z bankiem.
Problemy i najczęstsze pytania związane z BLIK
Żaden system płatności mobilnych nie jest idealny, dlatego zdarzają się także różne problemy z BLIK. Podstawowym z nich jest to, że usługa BLIK nie działa we wszystkich bankach w tym samym zakresie. Jeśli więc np. nie możesz płacić zbliżeniowo BLIKiem, sprawdź w swoim banku dostępność takiej usługi.
Inne najczęstsze problemy BLIK to między innymi: problem z wygenerowaniem kodu BLIK, odmowa autoryzacji transakcji, czy też brak możliwości wykonania przelewu na telefon.
Ekspert radzi:
Co zrobić, gdy BLIK nie działa, choć powinien? W pierwszej kolejności sprawdź, czy przypadkiem nie występuje awaria BLIK-a, która utrudnia korzystanie z jego funkcji. Informacje na temat takich awarii operator BLIK umieszcza np. na swoim profilu w serwisie X i Facebooku.
Czasami rozwiązania problemów BLIK leżą w gestii samego użytkownika, gdy np. brak możliwości dokonania płatności BLIK wynika z limitów transakcyjnych BLIK narzuconych przez bank (sprawdzisz je i ewentualnie zwiększysz w aplikacji) lub niewystarczającej ilości środków na koncie.
Ile kosztuje korzystanie z BLIK?
Warto też wiedzieć, ile kosztuje BLIK. Czy BLIK jest darmowy? Sam operator płatności BLIK, czyli firma Polski Standard Płatności, nie pobiera od użytkowników żadnych opłat i prowizji. Mogą jednak je pobierać banki, ale zwykle opłaty za BLIK dotyczą tylko wybranych usług np.:
- wypłaty BLIK w bankomatach – pobiera je np. mBank za wypłaty poniżej 300 zł,
- przelewy na telefon – opłaty za przelewy BLIK obowiązują np. w banku Pekao, który pobiera za nie prowizję w wysokości 1 zł;
- przewalutowanie transakcji – nawet jeśli płatności bezgotówkowe BLIK są darmowe, bank może pobrać prowizję za ich przewalutowanie za granicą.
Koszt korzystania z BLIK może być różny w poszczególnych bankach, ale łatwo go sprawdzisz, sięgając do taryfy opłat i prowizji dotyczącej twojego konta bankowego.