Udzielenie pożyczki może zostać uzależnione od posiadania gwarancji bankowej. Zastanawiasz się, czym ona jest? Wyjaśniamy, co to jest gwarancja bankowa i jakie warunki musisz spełnić, by ją otrzymać.
Gwarancja bankowa to dobry sposób na poprawienie swojej wiarygodności w oczach nowego kontrahenta. Jakich formalności powinieneś dopełnić, aby móc z niej skorzystać? Wyjaśniamy krok po kroku.
Gwarancja bankowa – co to jest?
Gwarancja bankowa to nic innego jak specyficzna umowa z bankiem, w której instytucja zobowiązuje się do wypłacenia Twojemu wierzycielowi całego świadczenia wtedy, gdy będziesz miał problem z terminowym spłacaniem rat.
W zamian musisz jednak zobligować się do zapłacenia prowizji na rzecz banku za to, że w razie potrzeby ureguluje Twoje długi. Najczęściej jest to pewien procent od sumy, jaką bank wypłaci wierzycielowi w sytuacji, gdy staniesz się niewypłacalny.
Za podstawę prawną do udzielenia gwarancji bankowej przyjmuje się ustawę z dnia 29 sierpnia 1997 r. z późniejszymi zmianami art. 80 do 92.
Najczęściej udziela się gwarancji bankowych dla firm – jako zabezpieczenie poważnych inwestycji wymagających dużego nakładu finansowego. W ten sposób przekonasz np. inny bank o tym, że jesteś w stanie spłacić kredyt, który chcesz zaciągnąć, lub drugiego przedsiębiorcę do tego, że otrzyma zapłatę za zakupiony towar – nawet jeśli Ty okażesz się niewypłacalny.
Oczywiście z gwarancji bankowej mogą także skorzystać osoby prywatne – wszystko zależy od konkretnej sytuacji.
Co może zostać zabezpieczone gwarancją bankową?
Gwarancje bankowe posiadają szeroki zakres zastosowania. Wykorzystasz je nie tylko do zabezpieczenia zapłaty za już zakupione towary czy wykonane usługi, lecz również za te transakcje, które wykonasz w przyszłości. Gwarancje najczęściej dotyczą:
- spłaty kredytu,
- zwrotu zaliczki,
- spłaty rat leasingowych,
- dobrego wykonania umowy czy kontraktu,
- zapłaty za towary lub usługi,
- rękojmi,
- zapłaty cła.
Gwarancje bankowe – rodzaje gwarancji bankowych
Biorąc pod uwagę formalności potrzebne do wypłaty należności na rzecz wierzyciela, wyróżnia się następujące rodzaje gwarancji bankowych:
- gwarancja bankowa warunkowa – bank wypłaci beneficjentowi środki wtedy, gdy ten spełni warunki zapisane w umowie. W takiej sytuacji bank sprawdza, czy roszczenie jest zasadne oraz czy beneficjent gwarancji bankowej złożył wszystkie dokumenty, które mogą to potwierdzić,
- gwarancja bankowa bezwarunkowa – bank wypłaca całą kwotę na żądanie beneficjenta, nie sprawdzając zasadności jego wniosku i nie wymagając składania żadnych dokumentów potwierdzających.
Bank odmówił wypłacenia świadczenia, choć beneficjent gwarancji bankowej miał do tego prawo i złożył odpowiedni wniosek o wypłatę? W tej sytuacji możliwe jest ubieganie się o to na drodze sądowej.
Jak uzyskać gwarancję bankową?
Aby upewnić się, że jesteś w stanie samodzielnie spłacić kredyt, a sama gwarancja jest jedynie formalnością, zanim bank zgodzi się podpisać taką umowę, dokładnie prześwietli Twoją zdolność kredytową.
Najpewniej będziesz musiał też spełnić inne warunki, np. założyć konto w banku lub przedstawić jakieś zabezpieczenie umowy. Może to być pewna suma zdeponowana na koncie lub obciążenie hipoteką należącej do Ciebie nieruchomości.
Umowa gwarancji bankowej musi zostać koniecznie zawarta w formie pisemnej. Gwarancja udzielona w formie ustnej jest w świetle prawa nieważna.
Jeśli pozytywnie przejdziesz proces weryfikacji, będziesz mógł podpisać z bankiem umowę gwarancji bankowej. Jej treść powinna być sformułowana jasno i precyzyjnie, aby nie budziła żadnych wątpliwości i możliwości dowolnej interpretacji. Należy w niej uwzględnić takie aspekty, jak:
- rodzaj gwarancji (warunkowa czy bezwarunkowa),
- konkretna wierzytelność, która ma zostać objęta gwarancją,
- czas trwania gwarancji,
- maksymalna kwota, jaką bank zobowiązuje się zapłacić beneficjentowi,
- termin, w jakim bank powinien zrealizować wypłatę,
- warunki wypłaty świadczenia.
Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) dla oferty kredytów gotówkowych wynosi 10,26%. Okres obowiązywania umowy: 48 mies., całkowita kwota pożyczki: 20 000 zł. Całkowity koszt zobowiązania spłacanego w ratach równych (annuitetowych): 4 260,68 zł, całkowita kwota do zapłaty: 24 260,68 zł. Spłata następuje w 48 ratach równych (annuitetowych). Kalkulacja została dokonana na dzień 5 grudnia 2024 roku na reprezentatywnym przykładzie.
Kiedy umowa gwarancji bankowej wygasa?
Gwarancja bankowa ma zawsze charakter określony – oznacza to, że obowiązuje tylko przez czas przewidziany w umowie. Czy można zakończyć ją przed czasem? Oczywiście! To możliwe:
- gdy spłacisz swoje zadłużenie względem beneficjenta gwarancji bankowej i dostarczysz dokument, który to poświadcza,
- gdy beneficjent dobrowolnie zrezygnuje z przysługującego mu zabezpieczenia. Zwrot gwarancji bankowej powinien mieć zawsze formę pisemną,
- gdy zaistnieją inne sytuacje wymienione w umowie – może to być np. wyczerpanie ustalonej kwoty do wypłaty dla beneficjenta.
Gwarancje bankowe są szansą dla przedsiębiorców, którzy dopiero stawiają pierwsze kroki w branży i potrzebują narzędzia, które podniesie ich wiarygodność w oczach nowych kontrahentów.
W ten sposób rozpoczniesz współpracę z innymi przedsiębiorcami, która później może przeistoczyć się w długofalowy kontrakt – dzięki temu rozwiniesz swój biznes. W osiągnięciu tego celu pomoże Ci również kredyt firmowy.