Icon
E-administracja nie taka straszna
Kredyty gotówkowe
Finanse firmowe

E-administracja nie taka straszna


Icon 7/31/2018 | 12:00 AM
Icon 4 min. czytania
Icon Rzetelne źródło informacji

Spędzasz długie godziny w kolejkach do urzędowych okienek? Najwyższy czas to zmienić! Sprawdź, jak sprawnie zarządzać sprawami związanymi z urzędami z poziomu swojej sofy. Poznaj e-administrację.

E-administracja nie taka straszna

Administracja on-line to rozwiązanie, które pozwoli Ci na załatwienie wielu spraw urzędowych bez wychodzenia z domu lub biura. Sprawdź, co możesz zrobić za pomocą e-administracji i zacznij korzystać z e-urzędów. To rozwiązanie sprawi, że zaoszczędzisz swój czas oraz unikniesz wielu irytujących sytuacji, które mogą spotkać Cię w instytucjach administracji publicznej. Sprawdź, które narzędzia mogą być dla Ciebie najbardziej przydatne i w jaki sposób z nich korzystać.

Czym jest e-administracja dla biznesu?

Założenie własnej działalności to w tej chwili prawdopodobnie jedna z łatwiejszych czynności, których może dokonać przyszły przedsiębiorca. Czasy, kiedy musiałeś biegać z masą dokumentów z urzędu skarbowego do GUSu przez ZUS, dawno przeszły do historii. Jednak to nie wszystko, co możesz zrobić on-line, gdy prowadzisz własny biznes. Do najpopularniejszych rozwiązań wybieranych przez przedsiębiorców należą:

1. ePUAP

Jeśli posiadasz konto na ePUAP (elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej), możesz m.in. złożyć wniosek o Profil Zaufany, pozwolenie na budowę, zawnioskować o nowy dowód osobisty oraz załatwić dziesiątki innych rzeczy. Na ePUAP dostępny jest katalog spraw, które są dostępne on-line. Jeśli będzie konieczna płatność, to możesz zrobić przelew i do wniosku przesyłanego przez internet załączyć jego potwierdzenie. Jeśli chcesz uzyskać jakieś zaświadczenie, odpis aktu itp., to możesz otrzymać je w wersji elektronicznej.

Reasumując - w internecie można załatwić naprawdę wiele spraw zarówno osobistych, jak i firmowych, część z nich bezpośrednio z poziomu portalu ePUAP, w innych zostaniesz przekierowany na właściwą platformę, np. w przypadku rejestracji działalności.

Jak założyć profil zaufany?

Jak założyć profil zaufany?

2. CEIDG

Profil Zaufany to duże ułatwienie dla każdego, kto rusza z własnym biznesem. Dzięki niemu zarejestrujesz działalność gospodarczą bez wychodzenia z domu. Będziesz mógł ją również zawiesić, jeśli zajdzie taka konieczność. Odpowiedni wniosek możesz wypełnić i wysłać poprzez portal Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej www.ceidg.gov.pl.

W taki sam sposób możesz wprowadzać także zmiany we wpisie i dokonywać aktualizacji np. adresu firmy, zakresu jej działalności, nazwisk osób upoważnionych do reprezentowania przedsiębiorcy. Przez internet poinformujesz również odpowiednie organy o zmianie konta firmowego (pamiętaj, że będąc przedsiębiorcą, powinieneś poinformować o każdej zmianie ZUS i US w ciągu 7 dni).

3. PUE ZUS

Kolejnym ważnym dla przedsiębiorców adresem internetowym jest pue.zus.pl, pod którym dostępna jest Platforma Usług Elektronicznych ZUS. PUE po zalogowaniu się umożliwia wgląd w historię opłacanych składek i przysługujących świadczeń (np. przedsiębiorca przebywający na zwolnieniu lekarskim i mający uprawnienia do zasiłku chorobowego może sprawdzić swoje zaświadczenia lekarskie ZUS ZLA oraz planowaną datę wypłaty świadczenia). PUE umożliwia także łatwe generowanie i przesyłanie drogą elektroniczną dokumentów zgłoszeniowych i rozliczeniowych oraz różnego typu pism i wniosków. Przez PUE ZUS możesz się również umówić na wizytę w ZUS.

Platforma jest szczególnie przydatna, jeśli zatrudniasz pracowników. Płatnik składek może bowiem poprzez PUE sprawdzić dane osób zgłoszonych do ubezpieczeń, złożyć wniosek i uzyskać zaświadczenie o niezaleganiu, złożyć inne wnioski dotyczące rozliczeń, zobaczyć zestawienie deklaracji i wpłat. Płatnicy składek do 100 ubezpieczonych mogą dodatkowo wygenerować i wysłać dokumenty rozliczeniowe, dokonać zgłoszenia lub wyrejestrowania ubezpieczonych.

4. Portal Podatkowy

Portal Podatkowy, dostępny pod adresem portalpodatkowy.mf.gov.pl, prowadzony jest przez Ministerstwo Finansów, stanowi kompendium wiedzy o podatkach. Umożliwia przesyłanie zeznań podatkowych (i to bez logowania, do potwierdzenia tożsamości podatnika wykorzystywane są tzw. dane autoryzacyjne, a więc wartości zaczerpnięte z poprzedniego zeznania podatkowego), a także kontakt z organami podatkowymi. Aby składać i odbierać pisma do administracji podatkowej, konieczne jest posiadanie konta na portalu i potwierdzenie tożsamości Profilem Zaufanym lub podpisem elektronicznym.

E-administracja wady i zalety

Możliwość załatwiania spraw urzędowych on-line to z pewnością wygodne rozwiązanie dla każdego zabieganego przedsiębiorcy. Jednak niestety, poza licznymi zaletami i udogodnieniami, możesz natknąć się na przeszkody związane z działaniem platform urzędowych. Poniżej wady i zalety e-administracji.

Zalety e-administracji

  • możliwość załatwienia naprawdę wielu spraw on-line,
  • dostęp do danych z każdego miejsca, w którym aktualnie się znajdujesz,
  • zaoszczędzenie czasu,
  • możliwość przechowywania dokumentów on-line,
  • zwiększa się bezpieczeństwo Twoich danych.

Wady e-administracji

  • mało intuicyjne wnioskowanie,
  • proces wnioskowania nawet o takie rzeczy jak EKUZ, wymaga poświęcenia przez Ciebie dłuższego czasu na „przeklikanie” wniosku,
  • bałagan na stronie wnioskowania.

E-administracja w pigułce

Do najważniejszych czynności, które załatwisz za pomocą e-urzędu należą:

  • założenie działalności gospodarczej,
  • złożenie PITu w urzędzie skarbowym,
  • ubezpieczenie oraz rejestracja samochodu,
  • wysłanie deklaracji do ZUS-u,
  • wystawienie i przesłanie faktur,
  • uczestniczenie w elektronicznych aukcjach i przetargach,
  • zgłoszenie zmiany w KRS-ie,
  • podpisanie dokumentacji medycznej.

E-administracja odgrywa coraz istotniejszą rolę, choć wielu przedsiębiorców nadal wybiera tradycyjne rozwiązania. Dla oszczędności czasu i nerwów, warto jednak stopniowo zaprzyjaźniać się z internetem.

Jeśli masz doświadczenia związane z korzystaniem z e-administracji zapraszam Cię do dyskusji pod artykułem. Twoja opinia może pomóc również innym osobom, które planują skorzystać z możliwości, które daje e-urząd.

Data opublikowania: 7/31/2018

    Absolwentka Uniwersytetu Wrocławskiego, pasjonatka świata finansów. Specjalizuje się w wyjaśnianiu złożonych zagadnień związanych z kredytami i finansami w sposób prosty i przystępny dla każdego. Prywatnie miłośniczka fotografii i entuzjastka podróży, które inspirują ją do odkrywania nowych perspektyw.

    Oddaj głos, to dla mnie ważne!
    obrazek
    4.9
    Na podstawie 18 ocen

    Sprawdź podobne artykuły

    Komentarze

    0 komentarzy
    Ekspert