Produkty bankowe mają to do siebie, że najczęściej sporo kosztują zwłaszcza wtedy, gdy nie są używane. Banki zgodnie ze swoimi taryfami opłat i prowizji naliczają należności, o których często nie mamy pojęcia. Jak się ustrzec przed niepotrzebnymi kosztami? Zrób porządek w swojej bankowości.
Produkty bankowe, które są martwe
Wiktoria po studiach wyjechała do pracy do Anglii. Po trzech latach dostała telefon od firmy windykacyjnej, że ma dług wobec banku w wysokości prawie 400 zł z tytułu wypowiedzenia umowy o rachunek bankowy.
Bank wypowiedział ją automatycznie po długim okresie braku aktywności. Wiktoria w ogóle nie pamiętała, że rachunek jeszcze istnieje. Przez cały ten czas bank naliczał miesięczną opłatę za prowadzenie konta oraz odsetki od debetu.
Paweł otworzył w 2014 r. konto firmowe oraz kartę płatniczą w dużym banku. Przez kilka miesięcy aktywnie ich używał, jednak działalność nie wypaliła i musiał wrócić do pracy na etacie. Niestety zapomniał zamknąć rachunek firmowy. Po 9 miesiącach sprawdził jeden z elektronicznych wyciągów, które regularnie dostawał. Stan konta? Minus 451,39 zł. Bank naliczył opłaty za nieużywane konto oraz kartę, a do tego doszły jeszcze odsetki.
Problem martwych kont dotyczy bardzo dużej grupy ludzi. Najczęściej są to osoby młode, dobrze wykształcone, aktywne zawodowo, które mieszkają w dużych miastach. To oni najczęściej pod wpływem reklam oraz promocji, masowo deklarują chęć korzystania z wielu produktów bankowych, w rzeczywistości w ogóle ich nie kontrolując. Do tego dochodzą nieużywane karty kredytowe czy debety na koncie, które również generują koszty.
Zgodnie z regulacjami prawnymi, które weszły w życie w 2016 roku, bank ma obowiązek stale monitorować wszystkie konta osobiste, na których od dłuższego czasu nie odnotowano żadnej dyspozycji.
Niestety, brak aktywności właściciela konta nie ma wpływu na działania banku. Oznacza to, że może on w międzyczasie zmienić warunki prowadzenia konta, naliczyć opłaty czy wprowadzić podwyżki.
Dopiero po upływie 5 lat od ostatniej aktywności posiadacza, bank powinien dowiedzieć się, czy właściciel jeszcze żyje, natomiast jeśli przez 10 lat nie zostało podjęte żadne działanie, wtedy bank może samodzielnie zamknąć dane konto. Do tego czasu może uzbierać się naprawdę duża suma.
Produkty bankowe — czym są?
Dla wielu osób określenie „produkt bankowy” kojarzy się tylko i wyłącznie z kontem, na którym gromadzone są środki, ewentualnie z kartą płatniczą lub kredytową. Jednak tak naprawdę pod tym pojęciem kryją się wszystkie usługi oferowane klientowi, których sprzedaż jest sposobem na osiągnięcie zysku. Skoro bank musi stale zarabiać na tych produktach, to oczywiste jest, że są one płatne, nawet, wtedy gdy z nich nie korzystamy.
Produkty bankowe rodzaje
Na rynku usług finansowych możemy rozróżnić 5 podstawowych grup produktów bankowych. Są to produkty:
- kredytowe,
- parabankowe,
- rozliczeniowe,
- depozytowe,
- oraz inne produkty bankowe.
W powyższych kategoriach możemy znaleźć różne produkty i usługi bankowe. Na co dzień większość z nas ma jednak do czynienia z takimi jak: kredyty, depozyty, konta, karty płatnicze, skrytki sejfowe, leasing, faktoring, ale również z wszelkiego rodzaju gwarancjami czy poręczeniami.
Produkty bankowe — jak zamknąć, aby mieć spokojną głowę?
Nieużywane konto, podobnie jak każdy inny produkt bankowy generuje koszty, dlatego ważne jest, aby pozbyć się go od razu, gdy tylko stwierdzimy, że nie jest nam ono do niczego potrzebne. Poniżej umieściliśmy krótką instrukcję, opisującą jak przebiega likwidacja konta bankowego oraz w jaki sposób zrezygnować z karty kredytowej.
Zamknięcie rachunku bankowego
Rezygnacja z konta bankowego w przypadku niektórych instytucji może być prawdziwą drogą przez mękę, zwłaszcza wtedy, gdy musimy osobiście stawić się w danej placówce, by móc wypowiedzieć umowę. Na szczęście banki w zdecydowanej większości zrobiły krok w stronę klienta, umożliwiając mu zamknięcie konta poprzez infolinię lub przez system transakcyjny.
- Poniżej umieściliśmy instrukcję, jak zamknąć konto bankowe w banku Millennium, korzystając z bankowości elektronicznej.
- Zaloguj się do swojej bankowości, a następnie przejdź do zakładki Konta i wybierz opcję Zamykanie konta.
- Zaznacz rachunek, który chcesz zamknąć, a następnie kliknij Dalej.
- Zostaniesz poproszony o wskazanie konta, na które zostaną przelane środki znajdujące się na zamykanym koncie. Bank na tym etapie zapyta Cię również o powód rezygnacji (możesz wybrać powód w rozwijanej listy).
- Potwierdzasz dyspozycję kodem, który zostanie wysłany SMS-em.
Pamiętaj!
Okres wypowiedzenia umowy najczęściej trwa miesiąc. W tym czasie bank ma prawo pobierać prowizje oraz opłaty zgodnie z taryfikatorem, dlatego ważne jest, aby na koncie zostawić kilkanaście złotych, które pokryją ewentualne zobowiązanie.
Jeśli zależy Ci na natychmiastowym zamknięciu konta, możesz osobiście udać się do wybranej placówki banku i złożyć wniosek o zamknięcie konta bankowego.
Ta metoda jest niestety bardziej czasochłonna i wymaga większego poświęcenia z naszej strony, ale dzięki temu sprawa zostanie załatwiona od razu, a w razie pytań, czy wątpliwości, pracownik banku będzie w stanie nam pomóc.
Rezygnacja z karty kredytowej
Zamknięcie karty kredytowej w teorii powinno być prostsze niż zamknięcie konta. Niestety, łatwiej można zwiększyć limit lub wyrobić nową kartę, niż ją zamknąć. Banki zarabiają na kartach bardzo duże pieniądze, zwłaszcza wtedy, gdy klienci nie umiejętnie się nimi posługują i np. nie wiedzą, czym jest tzw. okres bezodsetkowy.
Poniżej umieściliśmy informację o tym, jak zamknąć kartę kredytową w banku Santander Bank Polska (dawniej BZ WBK).
Klient w celu zamknięcia karty może osobiście udać się do placówki banku lub zadzwonić na infolinię. Do wyboru ma również trzecią opcję — jest nią wniosek o zamknięcie karty kredytowej online.
Niestety, wypełnienie formularza rezygnacji nie załatwia sprawy, ponieważ i tak przyjdzie nam czekać na kontakt telefoniczny ze strony banku. W formularzu należy podać swoje dane, takie jak imię i nazwisko, z rozwijalnej listy wybrać typ karty, preferowaną godzinę kontaktu oraz przyczynę rezygnacji. Po przesłaniu formularza bank skontaktuje się z nami, aby dokończyć procedurę.
Produkty bankowe — po co likwidować te nieużywane?
Banki mają obowiązek poinformować klienta o wszystkich opłatach, które są pobierane w czasie trwania umowy. Najczęściej, są one jednak zapisane w tabeli opłat i prowizji, do której mało kto zagląda.
Dokument ten nierzadko jest bardzo długi, skomplikowany i dotyczy wszystkich usług danego banku. Niestety takich, „nieświadomych” opłat, które bank może pobierać, jest sporo. Począwszy od wprowadzenia nowej opłaty za konto, przez opłaty za otrzymywanie wyciągów papierowych kończąc na automatycznym wznowieniu usługi, w momencie, gdy okres darmowego korzystania dobiegnie końca.
Oczywiście bank ma obowiązek poinformować swojego klienta wcześniej o planowanych zmianach, ale zazwyczaj informacja ta czeka w skrzynce odbiorczej w systemie bankowości elektronicznej, gdzie większość z nas nie zagląda, albo trafia na nieaktualny adres.
Dlatego należy pamiętać o tym, aby czytać wszystkie wiadomości przychodzące z banku i na bieżąco likwidować usługi i produkty, z których nie korzystamy. Pozwoli nam to uniknąć dodatkowych opłat i uporządkuje naszą sytuację finansową.