Icon
Akredytywa – rodzaje akredytyw i zasada działania
Kredyty gotówkowe
Finanse firmowe

Akredytywa – rodzaje akredytyw i zasada działania


Icon 4/19/2021 | 12:00 AM
Icon 7 min. czytania
Icon Rzetelne źródło informacji

Akredytywa to forma bankowego zabezpieczenia transakcji handlowych, z której korzystają przede wszystkim firmy nawiązujące relacje biznesowe z kontrahentami zagranicznymi. Dzięki akredytywie eksporterzy zyskują gwarancję otrzymania zapłaty za dostarczony towar, natomiast importerzy pewność wywiązania się dostawców z warunków umowy. Sprawdź, na czym dokładnie polega akredytywa, jakie są jej rodzaje oraz kiedy warto z niej skorzystać.

Akredytywa – rodzaje akredytyw i zasada działania

Czym jest akredytywa? 

Zacznijmy od tego, że akredytywa jest usługą świadczoną przez banki dla firm, które potrzebują różnych rozwiązań finansowych. Firmy mogą zatem nie tylko zaciągnąć w banku kredyt gotówkowy, czy inwestycyjny, ale także skorzystać z różnych instrumentów zabezpieczających ich transakcje z kontrahentami.

Do takich rozwiązań należą m.in. gwarancje bankowe, inkaso, poręczenia i właśnie akredytywy.

Wyjaśnimy najpierw, czym jest akredytywa – definicja tego pojęcia jest dość prosta. Jest to bowiem nieodwołalne zobowiązanie banku do wypłaty na rzecz dostawcy towaru określonej sumy pieniędzy w określonym terminie i po spełnieniu przez niego określonych warunków.

Akredytywę zleca w banku odbiorca towaru (kupujący), który najczęściej robi to na żądanie dostawcy chcącego w ten sposób zabezpieczyć swoją należność za dostarczone produkty.

Jak działa akredytywa?

Jako usługa bankowa akredytywa jest zdefiniowana w Prawie bankowym (art. 85 i 86).

Poniżej przedstawiamy w najprostszym ujęciu, na czym polega akredytywa – schemat jej działania jest następujący:

  1. Odbiorca towaru (kupujący, importer) zleca otwarcie akredytywy w swoim banku (tzw. banku otwierającym).
  2. Bank otwierający ustala ze zleceniodawcą warunki akredytywy – jaka suma ma być wypłacona dostawcy towaru, w jakim terminie i po spełnieniu jakich warunków.
  3. Bank otwiera akredytywę. W tym celu blokuje ustaloną kwotę na rachunku zleceniodawcy i przekazuje potwierdzenie otwarcia akredytywy pozostałym jej uczestnikom, czyli zleceniodawcy oraz bankowi wierzyciela (jest to tzw. bank pośredniczący).
  4. Dostawca towaru (sprzedający, eksporter) dostarcza w umówionym terminie do banku dokumenty potwierdzające wykonanie umowy np. listy przewozowe.
  5. Bank zleceniodawcy weryfikuje dostarczone przez sprzedającego dokumenty – jeśli zgadzają się z warunkami akredytywy, uruchamia środki.

Warto zauważyć, że akredytywa jest płatnością warunkową – bank wypłaca wierzycielowi (dostawcy towaru) środki wyłącznie w sytuacji, gdy ten dostarczy prawidłowe dokumenty potwierdzające wywiązanie się z kontraktu.

Sprawdź także: Promesa kredytowa - na czym polega i co oznacza?

Dokumenty potrzebne przy akredytywie

W celu realizacji akredytywy jej beneficjent, czyli dostawca towaru musi dostarczyć dokumenty potwierdzające wykonanie umowy. Rodzaj tych dokumentów musi być sprecyzowany w warunkach akredytywy. Najczęściej wymagane są:

  • faktury handlowe,
  • listy przewozowe lub inne dokumenty transportowe,
  • certyfikaty pochodzenia,
  • atesty potwierdzające jakość i ilość towaru,
  • dokumenty ubezpieczeniowe itp.

Kiedy wygasa akredytywa?

Akredytywa wygasa w dwóch przypadkach: gdy upłynie termin jej ważności lub gdy zostanie zrealizowana zgodnie z warunkami, czyli gdy bank otrzyma od dostawcy niezbędne dokumenty i wypłaci na tej podstawie wszystkie środki.

Akredytywa dokumentowa i akredytywa bankowa – co warto wiedzieć?

Powyższy schemat działania dotyczy akredytywy dokumentowej, która jest najczęściej stosowana w obrocie gospodarczym i która jest podstawową akredytywą bankową.

Banki oferują w jej ramach dwa rodzaje usług, czyli:

  • akredytywę importową (własną) – wówczas oferujący ją bank jest bankiem otwierającym, który zobowiązuje się do wypłaty środków kontrahentowi,
  • akredytywę eksportową (obcą) – w takim przypadku bank pełni funkcję banku pośredniczącego, a jego rolą jest m.in. weryfikacja autentyczności akredytywy, pośredniczenie w przekazaniu dokumentów potwierdzających wykonanie kontraktu, a także w przekazaniu środków od odbiorcy towaru.

Jak dzielą się akredytywy? Jakie rodzaje wyróżniamy?

W obrocie gospodarczym stosuje się różne rodzaje akredytywy. Można je podzielić według następujących kryteriów:

Podstawowy podział akredytywy wg Prawa bankowego:

  • akredytywa dokumentowa – bank na zlecenie odbiorcy towaru zobowiązuje się do zapłaty dostawcy określonej kwoty po spełnieniu przez niego określonych warunków,
  • akredytywa pieniężna - bank na zlecenie klienta zobowiązuje się do zwrotu kwoty wypłaconej beneficjentowi lub skupu weksla trasowanego.

Ze względu na uprawnienia banku otwierającego:

  • akredytywa odwołalna – bank otwierający może odwołać lub zmienić swoje zobowiązanie do momentu uznania dokumentów przez bank pośredniczący,
  • akredytywa nieodwołalna – bank nie może jej zmienić ani odwołać.

Ze względu na zakres usług banku pośredniczącego:

  • akredytywa potwierdzona – bank pośredniczący zobowiązuje się do wypłaty środków wierzycielowi po przedstawieniu przez niego wymaganych dokumentów, nawet jeśli nie zostaną one przekazane przez bank otwierający,
  • akredytywa niepotwierdzona (awizowana) – w tym przypadku bank pośredniczący odpowiada jedynie za weryfikację autentyczności akredytywy oraz przekazanie dokumentów i środków na linii beneficjent – bank otwierający.

Ze względu na sposób płatności:

  • akredytywa gotówkowa – jest płatna natychmiast po przedstawieniu przez dostawcę towarów wymaganych dokumentów,
  • akredytywa z odroczonym terminem płatności – jest płatna w określonym terminie po przedstawieniu przez eksportera wymaganych dokumentów,
  • akredytywa akceptacyjna – bank importera zobowiązuje się do zaakceptowania traty terminowej, czego efektem jest wygaśnięcie akredytywy i powstanie w jej miejsce zobowiązania wekslowego,
  • akredytywa negocjacyjna – w tym przypadku to bank pośredniczący bada zgodność dokumentów z akredytywą i dokonuje wypłaty beneficjentowi ze środków dostarczonych przez bank importera.

Inne rodzaje akredytywy:

  • akredytywa zabezpieczająca (standby) – bank importera zobowiązuje się do zapłaty określonej kwoty akredytywy na pierwsze żądanie beneficjenta - również w sytuacji, gdy importer nie realizuje warunków umowy,
  • akredytywa rewolwingowa (odnawialna) – stosowana jest przy umowach przewidujących powtarzalne dostawy towarów i polega na częściowych wypłatach z puli całej akredytywy,
  • akredytywa zaliczkowa – dopuszcza możliwość wypłaty zaliczki dostawcy towaru przed spełnieniem przez niego warunków umowy,
  • akredytywa przenośna -  w jej przypadku beneficjent ma prawo do przeniesienia części lub całości uprawnień wynikających z akredytywy na rzecz innej osoby,
  • akredytywa rembursowa – bierze w niej udział trzeci bank (rembursowy) działający w imieniu banku importera, od którego bank pośredniczący domaga się zwrotu wypłaconej beneficjentowi kwoty akredytywy.

Jakie koszty wiążą się z akredytywą?

Akredytywa uznawana jest za dość kosztowne zabezpieczenie transakcji. Banki z jej tytułu pobierają bowiem różne opłaty m.in.:

  • opłatę za przygotowanie akredytywy,
  • prowizję z tytułu otwarcia akredytywy (około 0,2-0,3%),
  • opłatę za badanie dokumentów,
  • opłatę za potwierdzenie akredytywy.

Co ważne, niektórymi opłatami obciążony jest zleceniodawca akredytywy, a niektórymi także jej beneficjent (np. za awizowanie, czy potwierdzenie akredytywy).

Dla kogo akredytywa będzie korzystna?

Ze względu na wysokie koszty oraz dość skomplikowane procedury akredytywa bankowa uznawana jest za korzystne rozwiązanie przede wszystkim dla kontrahentów, którzy:

  • nie są pewni co do wiarygodności drugiej strony transakcji,
  • zawierają kontrakty przewidujące duże dostawy towarów o znacznej wartości.

Najczęściej więc akredytywa stosowana jest w obrotach zagranicznych, szczególnie przy nawiązywaniu relacji handlowych z nowymi partnerami lub przy wchodzeniu na nowe rynki.

Jak powinno się rozliczać akredytywę?

Księgowanie akredytywy przez jej zleceniodawcę wymaga zastosowania odrębnego konta Rachunek bankowy akredytywy, na którym po stronie Wn należy ująć kwotę przesuniętą z rachunku bieżącego na pokrycie zobowiązania na rzecz beneficjenta. Jednocześnie tę samą sumę należy zaksięgować na koncie Rachunek bieżący po stronie Ma.

Uregulowanie zobowiązania wobec sprzedawcy zgodnie z warunkami akredytywy należy rozliczyć poprzez dokonanie stosownych zapisów na koncie Rozrachunki z dostawcami po stronie Wn oraz na koncie Rachunek bankowy akredytywy po stronie Ma. Koszty związane z akredytywą księguje się na kontach Koszty finansowe (Wn) i Rachunek bieżący (Ma).

Akredytywa a inkaso – co będzie lepsze?

Inkaso dokumentowe a akredytywa dokumentowa to bardzo podobne formy zabezpieczania transakcji, ponieważ w obu przypadkach zapłata za towar zostaje dokonana na podstawie dostarczonych przez sprzedawcę dokumentów potwierdzających realizację dostawy. Jeśli chodzi o różnice, inkaso a akredytywa nieco inaczej przewidują kwestię odpowiedzialności za płatność.

Przy inkasie to kupujący towar (odbiorca, importer) na podstawie otrzymanych dokumentów podejmuje decyzję, czy zapłacić kontrahentowi, czy nie. Bank nie podejmuje tutaj żadnego zobowiązania. Inaczej jest w przypadku akredytywy – tu do zapłaty zobowiązuje się bank, który musi jej dokonać, jeśli wierzyciel dostarczy prawidłowe dokumenty.

Akredytywa zatem znacznie lepiej zabezpiecza sprzedającego, ponieważ spełnienie przez niego warunków gwarantuje otrzymanie zapłaty z banku - nawet gdy kupujący okaże się niewypłacalny.

Czym różni się akredytywa od gwarancji?

Kolejną formą zabezpieczenia transakcji handlowych jest gwarancja bankowa. Polega ona na tym, że bank zobowiązuje się do zapłaty sprzedającemu za towar w momencie, jeśli nie dokona tego kupujący.

Pod względem ochrony interesów sprzedawcy akredytywa a gwarancja bankowa są bardzo podobnymi instrumentami. W obu przypadkach bowiem to bank zobowiązuje się do uregulowania określonej kwoty należności.

Akredytywa jest jednak nieco korzystniejsza, ponieważ zapewnia sprzedawcy szybszą płatność – otrzyma ją po dostarczeniu wymaganych dokumentów. Gwarancja natomiast może być przez niego uruchomiona dopiero wtedy, gdy kontrahent nie wywiąże się z terminu płatności.

Więcej informacji: Gwarancje bankowe dla firm - warto?

Data opublikowania: 4/19/2021
Icon Informacje o reklamach

    Absolwentka Uniwersytetu Wrocławskiego, pasjonatka świata finansów. Specjalizuje się w wyjaśnianiu złożonych zagadnień związanych z kredytami i finansami w sposób prosty i przystępny dla każdego. Prywatnie miłośniczka fotografii i entuzjastka podróży, które inspirują ją do odkrywania nowych perspektyw.

    Oddaj głos, to dla mnie ważne!
    obrazek
    5.3
    Na podstawie 26 ocen

    Sprawdź podobne artykuły

    Komentarze

    0 komentarzy
    Ekspert