Icon
Jak zablokować czasowo kartę w Citi Handlowym? Czy to możliwe?

Jak zablokować czasowo kartę w Citi Handlowym? Czy to możliwe?

Autor Krzysztof Szymański
Ekspert ds. bankowości

Icon 2/28/2023
Icon 3 min. czytania
Icon Rzetelne źródło informacji

Blokada czasowa karty płatniczej to usługa, dzięki której użytkownik karty może tymczasowo ją „wyłączyć”, a więc uniemożliwić dokonywania nią jakichkolwiek transakcji np. w czasie pozostawienia plastiku w pokoju hotelowym. Citi Handlowy nie oferuje opcji czasowej blokady karty, ale umożliwia jej trwałe zablokowanie w przypadku jej zgubienia lub kradzieży.

Jak zablokować czasowo kartę w Citi Handlowym? Czy to możliwe?

W sytuacji zgubienia karty płatniczej banki proponują dzisiaj dwa rozwiązania: jej zastrzeżenie lub właśnie czasową blokadę.

Co to znaczy, że karta jest czasowo zablokowana? Że w czasie obowiązywania blokady nie można jej użyć np. do wypłaty gotówki w bankomacie, czy płatności w sklepie. Taką funkcjonalność plastiku można jednak w każdej chwili przywrócić poprzez zdjęcie blokady. Nie jest to natomiast możliwe po zastrzeżeniu karty, które skutkuje jej definitywnym unieważnieniem.

Warto wiedzieć, że
własnoręczna czasowa blokada karty Citi Handlowego nie jest możliwa. Może być nałożona wyłącznie przez bank. Właściciel karty może jedynie zablokować kartę nieodwołalnie (czyli zastrzec), co wiąże się z koniecznością wyrobienia nowego plastiku.

Jak zablokować czasowo kartę w Citi Handlowym przez internet?

W banku Citi Handlowym zgubione lub skradzione karty kredytowe i debetowe należy jak najszybciej zgłosić do banku, który od razu dokonuje ich trwałego zastrzeżenia. Jeśli plastik nam się zawieruszy tylko „na chwilę”, niestety nie można go czasowo zablokować, co jest możliwie w wielu innych bankach. Z czasowej blokady nie skorzystamy także w przypadku, gdy np. będziemy chcieli zabezpieczyć się przed jej użyciem przez postronne osoby podczas wizyty na basenie lub siłowni, gdy taką kartę zostawimy bez opieki w szatni.

Inne banki podają prostą instrukcję, jak zablokować kartę do bankomatu przez internet lub w aplikacji, a potem jak ją odblokować. Citi Handlowy nie udostępnia takiej funkcji, ale pozwala na trwałe zablokowanie karty, jeśli bezpowrotnie ją utracimy wskutek zgubienia, zniszczenia lub kradzieży.

Warto wiedzieć!
Zgodnie z par. 15 Regulaminu Kart Kredytowych bank Citi Handlowy może czasowo zablokować kartę po trzech nieudanych próbach użycia karty z wykorzystaniem kodu uwierzytelniającego.

Taka blokada ma charakter tymczasowy i trwa do czasu odblokowania karty przez klienta.

Trzykrotne wpisanie błędnego kodu uwierzytelniającego może być zatem jakimś sposobem na tymczasowe zablokowanie karty, jednak nie rekomendujemy, by z niego korzystać. Należy bowiem pamiętać, co przestaje działać w czasie takiej czasowej blokady karty w Citi – głównie możliwość dokonywania transakcji z użyciem PIN-u. Płatności zbliżeniowe niewymagające autoryzacji mogą być natomiast wciąż realizowane, dlatego taki sposób blokowania karty nie zapewnia pełnego bezpieczeństwa.

Jak odblokować kartę Citi Handlowego?

Jeśli zdecydujesz się na trwałe zablokowanie swojej karty w banku Citi Handlowy (czyli jej zastrzeżenie), to jej odblokowanie nie będzie możliwe.

Będziesz mógł odblokować kartę wyłącznie w sytuacji, gdy blokadę nałoży bank np. z powodu trzykrotnego użycia nieprawidłowego PIN-u. Jak odblokować kartę kredytową lub płatniczą w Citi Handlowym w takiej sytuacji? Najlepiej skontaktuj się z bankiem telefonicznie, dzwoniąc na infolinię lub udaj się do oddziału i na miejscu poproś o odblokowanie karty, lub, jeśli to konieczne, wyrobienie nowej.

Ciąg dalszy artykułu poniżej

Powiązane artykuły

Czy Citi Handlowy może zablokować kartę bez naszej wiedzy?

Wiemy już, że Citi Handlowy może zablokować nam kartę po trzech nieudanych próbach jej użycia z wykorzystaniem kodu uwierzytelniającego. Zgodnie z regulaminem będzie miał jednak do tego prawo w wielu innych sytuacjach np.:

  • w związku z podejrzeniem użycia karty przez nieuprawnioną do tego osobę,
  • w przypadku ryzyka utraty zdolności kredytowej przez klienta,
  • w przypadkach przewidzianych w Ustawie z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

Bank powinien powiadomić klienta o blokadzie karty, chyba że byłoby to nieuzasadnione pod względem bezpieczeństwa. Taka blokada może być także zdjęta przez bank, jeśli ustaną podstawy do jej dalszego utrzymywania.

Data opublikowania: 2/28/2023

    Doświadczony doradca finansowy, który z pasją dzieli się wiedzą z zakresu finansów, pomagając innym w podejmowaniu świadomych decyzji finansowych. Jego celem jest wsparcie i edukacja w dziedzinie finansów osobistych oraz inwestycji. Prywatnie interesuje się zagadnieniami z ekonomii oraz nowymi technologiami, śledząc ich wpływ na rynek i codzienne życie.

    Oddaj głos, to dla mnie ważne!
    obrazek
    6.0
    Na podstawie 1 oceny

    Sprawdź podobne artykuły

    Komentarze

    0 komentarzy
    Ekspert