Icon
Jak zablokować czasowo kartę w PKO BP?

Jak zablokować czasowo kartę w PKO BP?

Autor Krzysztof Szymański
Ekspert ds. bankowości

Icon 2/28/2023 | 12:00 AM
Icon 4 min. czytania
Icon Rzetelne źródło informacji

Blokada czasowa karty płatniczej to usługa, dzięki której możesz na pewien czas wyłączyć swój plastik i w ten sposób zabezpieczyć się przed jego nieuprawnionym użyciem przez inne osoby. Sprawdź, jak zablokować kartę w PKO BP, jeśli np. ją zgubiłeś i chcesz spokojnie jej poszukać lub gdy planujesz zostawić ją na dłużej bez opieki np. podczas wizyty na siłowni.

Jak zablokować czasowo kartę w PKO BP?

Zgubione karty kredytowe lub debetowe należy zastrzec w banku, jednak takie zastrzeżenie jest procesem nieodwracalnym, skutkującym koniecznością wyrobienia nowego plastiku. Alternatywą jest właśnie czasowa blokada karty i w PKO BP możesz ją samodzielnie nałożyć, choćby w bankowości elektronicznej.

Co to znaczy, że karta jest czasowo zablokowana? Że przez określony czas nikt za jej pomocą nie wypłaci gotówki z bankomatów ani nie dokona płatności bezgotówkowych. Jeśli więc karta się odnajdzie, można ją odblokować i ponownie używać.

Jak zablokować czasowo kartę w PKO BP przez internet?

Usługa czasowej blokady karty w PKO Banku Polskim dostępna jest wyłącznie dla klientów indywidualnych, którzy za jej pomocą mogą zablokować karty debetowe i kredytowe. Aktywacja usługi możliwa jest na cztery sposoby: w bankowości elektronicznej iPKO, aplikacji mobilnej IKO, przez infolinię oraz w oddziale banku.

Za chwilę dowiesz się, jak zablokować kartę w PKO Banku Polskim z wykorzystaniem każdej z powyższych metod. Najpierw jednak warto wyjaśnić, co przestaje działać w czasie czasowej blokady kart. Tym bardziej, że choć sama usługa blokady jest bezpłatna, to podczas obowiązywania blokady bank ma prawo naliczać standardowe opłaty np. za miesięczną obsługę karty.

Warto więc wiedzieć, że w czasie czasowej blokady karty ani Ty, ani np. jej znalazca nie będziecie mogli realizować za jej pomocą m.in.:

  • płatności bezgotówkowych w sklepach stacjonarnych i internetowych – z wyjątkiem niskokwotowych płatności zbliżeniowych offline (gdy terminal sklepowy nie łączy się online z systemem banku),
  • płatności zbliżeniowych telefonem i płatności z wirtualnego portfela (np. Google Pay lub PayPal), jeśli źródłem środków jest zablokowana karta,
  • wypłat gotówki z bankomatów.

Zacznijmy od wyjaśnienia, jak zablokować kartę do bankomatu przez internet. Potrzebna do tego jest bankowość elektroniczna iPKO lub aplikacja mobilna na telefon IKO.

Jak zablokować kartę w PKO BP przez iPKO?

Poniżej podajemy instrukcję, jak zablokować kartę w PKO Bank Polska w serwisie internetowym iPKO:

  1. Zaloguj się do iPKO.
  2. Wejdź w zakładkę „Karty” i wybierz kartę, którą chcesz czasowo zablokować.
  3. Rozwiń szczegóły wybranego plastiku lub wybierz przycisk „Na skróty”.
  4. Kliknij opcję „Zablokuj czasowo”.
  5. Potwierdź dyspozycję, autoryzując operację np. kodem SMS.

Jak zablokować kartę w PKO BP przez IKO?

A jak zablokować kartę w PKO przez aplikację IKO? Zrobisz to w równie prosty sposób:

  1. Uruchom aplikację IKO w telefonie.
  2. Na ekranie głównym wybierz kolejno: „Moje produkty”„Karty”.
  3. Wybierz kartę, którą chcesz zablokować i kliknij przy niej trzy kropki.
  4. Wybierz opcję „Czasowo zablokuj kartę”.
  5. Potwierdź operację, wprowadzając na ekranie PIN do aplikacji.
Ciąg dalszy artykułu poniżej

Powiązane artykuły

Blokada karty w PKO BP przez infolinię

Jeśli nie masz akurat dostępu do internetu, możesz zlecić blokadę karty także telefonicznie. Jak zablokować kartę w PKO BP w taki sposób? Wystarczy w tym celu zadzwonić pod numer infolinii: 800 302 302 (połączenie jest bezpłatne) lub +48 81 535 60 60 (opłata tutaj będzie pobrana wg stawek Twojego operatora), a następnie połączyć się z konsultantem.

Blokada karty w PKO BP w oddziale

Blokowanie karty PKO BP możliwe jest także w oddziale. Chcąc skorzystać z takiego rozwiązania, musisz zatem udać się do najbliższej placówki PKO BP i tam na miejscu zlecić dyspozycję blokady swojej karty. Pamiętaj, by zabrać ze sobą dowód osobisty, ponieważ pracownik banku może poprosić o jego okazanie w celu potwierdzenia Twojej tożsamości.

Podczas załatwiania sprawy upewnij się, czy po zablokowaniu karty będzie można ją odblokować, a więc czy pracownik dokonał faktycznie czasowej blokady karty, a nie jej zastrzeżenia.
Wizytówka autora Anna Serafin
Analityk finansowy

Jak odblokować kartę PKO BP?

Zastanawiasz się, jak odblokować kartę PKO BP np. po jej znalezieniu? Pamiętaj, że musisz to zrobić samodzielnie, ponieważ w PKO BP czasowa blokada karty trwa aż do momentu wyłączenia usługi przez posiadacza karty. W niektórych bankach po określonym czasie (np. 30 dni) taka blokada zamienia się automatycznie w zastrzeżenie, czyli całkowite unieważnienie. Tutaj tak się nie dzieje, więc dopóki sam nie zdejmiesz blokady, nie będziesz mógł używać swojego plastiku.

Zatem jak odblokować kartę płatniczą lub kartę kredytową w PKO BP? Możesz to zrobić także na kilka sposobów:

  • przez Internet,
  • przez infolinię (obowiązują te same numery co w przypadku blokowania karty),
  • w pobliskim oddziale PKO BP.

Już wiesz, czy można odblokować kartę bankomatową przez internet w PKO BP Można i zrobisz to zarówno w bankowości elektronicznej iPKO, jak i aplikacji mobilnej na telefon IKO. W obu przypadkach wystarczy wykonać te same kroki, co przy nakładaniu blokady, tyle że w momencie rozwinięcia szczegółów karty należy kliknąć opcję „Odblokuj kartę”.

Ciąg dalszy artykułu poniżej

Czy PKO BP może zablokować kartę bez naszej wiedzy?

W niektórych przypadkach kartę może zablokować także bank PKO BP. Zgodnie z regulaminem może to zrobić w sytuacji, gdy:

  • stwierdzi utratę zdolności kredytowej posiadacza karty (dotyczy to głównie karty kredytowej),
  • podejrzewa, że doszło do nieuprawnionego użycia plastiku (np. przez złodzieja),
  • zaistnieją uzasadnione przyczyny związane z bezpieczeństwem karty.

W praktyce bank najczęściej blokuje karty kredytowe, na których widnienie przeterminowane zadłużenie. Bez względu na przyczynę blokady powinien jednak o niej uprzedzić klienta telefonicznie, chyba że jest to niemożliwe lub nieuzasadnione np. ze względów bezpieczeństwa.

Data opublikowania: 2/28/2023

    Doświadczony doradca finansowy, który z pasją dzieli się wiedzą z zakresu finansów, pomagając innym w podejmowaniu świadomych decyzji finansowych. Jego celem jest wsparcie i edukacja w dziedzinie finansów osobistych oraz inwestycji. Prywatnie interesuje się zagadnieniami z ekonomii oraz nowymi technologiami, śledząc ich wpływ na rynek i codzienne życie.

    Oddaj głos, to dla mnie ważne!
    obrazek
    3.5
    Na podstawie 2 ocen

    Sprawdź podobne artykuły

    Komentarze

    0 komentarzy
    Ekspert